آیا سلسله شیا تنها یک افسانه بود؟

شاید تابحال اسم دودمان شیا را هم نشنیده باشید. گفته میشود شیا اولین طایفه ایست که بر چین حکومت کرد ولی هیچ شواهد باستانی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از مورخان ، سلسله شیا را یک افسانه می خوانند. سلسله شیا بین ۲۰۷۰ و ۱۶۰۰ ب.م به وجود آمد. با تاریخ ما همراه شوید تا بدانید آیا سلسله شیا تنها یک افسانه بود؟

 

 تاریخ مکتوب

بر اساس یک متن باستانی که توسط یک مورخ به نام سیما چیان در ۱۴۵-۸۶ ق.م  نوشته شد. امپراتور زرد که از ۲۶۹۷ تا ۲۵۹۷ به منطقه شاندونگ حکومت می کرد، فرهنگ چینی را شکل داد و یک دولتی تاسیس کرد تا وقتی که ژوانکسو ، نوه او ، جانشینش شد. ژوانکسو یکی از ۵ امپراتور معروفی بود که سلسله شیا را تاسیس کرد. او وارد جنگ های متعددی با قبله شی یو شد تا اینکه موفق به شکست رقبای خود شد و اولین سلسله چین تحت حاکمیت امپراتور یائو تاسیس شد.

سلسله شیا زمان زیادی را صرف کرد تا سیلاب رودخانه زرد را متوقف سازد. امپراتور مردی به نام گان را مسئول این کار قرار داد ولی بعد از دیدن ناتوانی او برای متوقف ساختن سیل، گان را تبعید کرد و پسرش یو را جانشین او ساخت. یو از اشتباهات پدرش درس گرفت و بعد از ۱۳ سال کانال هایی ساخت که آب را به دریا هدایت می کرد. در نهایت تلاش او بی نتیجه نماند و سیلاب را متوقف ساخت. امپراتور شون به او افتخار کرد و نه تنها فرماندهی ارتش را به او داد بلکه بعدها او را وارث تاج و تخت کرد. بعد از آن به یو بزرگ معروف شد و امپراتوری او با شروع سلسله شیا همزمان شد.

پس از ۴۵ سال حکومت، یو پسرش ، شی را وارث خود قرار داد. بعد از شی هم شائو کانگ روی کار آمد که به خاطر نجات کشورش، به عنوان قهرمان شناخته می شد. امپراتور بعدی کنگ جیا بود و این آغاز سقوط سلسله شیا بود. کنگ جیا و پس از او گائو و بعد فا، سه امپراتوری بودند که به امور مردم اهمیت نمی دادند و مسئولیت پذیر نبودند و همین امر موجب فروپاشی شد. جیه آخرین امپراتور سلسله شیا بود که به عنوان ستمگر شناخته شد و توسط تانگ از سلسله شانگ سرنگون شد.


شک و تردیدها

فاصله زمانی بین اواخر سلسله شیا و زمانی که اولین شواهد مکتوب درباره این سلسله ثبت شده، شک و شبهات زیادی به وجود آورد. گفته می شود، سیما چیان، از خودش این سلسله شیا را اختراع کرده تا بتواند ادغام سلسله ژو با شیانگ را توجیه کند. سلسله شیا نقطه مقابل سلسله شانگ بود و برا یتوجیه پیروزی های آنها ساخته شد!

اخیرا گروهی از کارشناسان در حوزه ها مختلف، شواهدی بدست آوردند که میتواند اثباتی برای وجود سلسله شیا باشد. یک روزنامه اظهار داشته که سیلاب رودخانه در دوره شیا شروع شده است. بنابراین بر شواهدی مثل رسوبات، آزمایش های باستانی، لغزش زمین، اسکلت ها تحقیقاتی انجام دادند تا اینکه فهمیدند یک زمین لرزه باعث لغزش زمین شده و منجر به شروع سیلا رود زرد شده است. آنها با استفاده از قدمت کربن در بقایای انسانی که در غارهای مسکونی لایجیا یافت شده بود، توانستند زمان دقیق آن را تخمین بزنند. در نتیجه دریافتند که احتمالا سیل در ۱۶۰۰ ق.م رخ داده  ، دقیقا زمانی که سلسله شیا به قدرت رسیده است. محققان معتقدند تحقیقات و مطالعات بیشتری باید انجام شود ولی این گام بزرگی در رمز گشایی از سلسله شیا بوده است.

منبع absolutechinatours
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها