آنچه درباره کولوسئوم روم نمیدانید!

کولوسئوم روم یک ساختمان معروف می باشد که بحث و جدل های زیادی به پا کرده است. حتما این بنای تاریخی عظیم را می شناسید ولی سوال اینجاست که چرا این آمفی تئاتر به عنوان یک شاهکار هنری شناخته شده است؟ آنچه درباره کولوسئوم روم نمیدانید! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.ساخت کولوسئوم توسط ۶۰۰۰۰ برده یهودی! 

ساخت کولوسئوم توسط 60000 برده
ساخت کولوسئوم توسط ۶۰۰۰۰ برده

یک آمفی تئاتر عظیم سنگی معروف به کولوسئوم توسط امپراطور وسپاسیان از سلسله فلاویان در تاریخ ۷۰ تا ۷۲ ب.م ، به عنوان هدیه ای به مردم روم ساخته شد. تیتوس، پسر وسپاسیان در ۸۰ ب.م، کولوسئوم را به عنوان آمفی تئاتر فلاویان افتتاح کرد. این آمفی تئاتر محل نبرد گلادیاتورها و مبارزات بین حیوانات بوده است.

بعد از چهار قرن ، مردم هنوز نمیدانستند که این بنای عظیم چگونه ساخته شده و تصور می کردند کارمندان دولت وسپاسیان آن را ساخته اند. در واقع پسر وسپاسیان، تیوتس، ۶۰۰۰ برده یهودی را به روم آورد که شب و روز برای ساخت کولوسئوم کار می کردند.


۲.نام دیگر کولوسئوم!

آمفی تئاتر فلاویان
آمفی تئاتر فلاویان

کولوسئوم مثل سایر بناهای باستانی، با این نام به وجود نیامد! ساخت آمفی تئاتر به دستور امپراطور وسپاسیان و پسرش تیتوس از سلسله فلاویان در ۷۲ ب.م آغاز شد. به همین دلیل کولوسئوم در ابتدا به عنوان آمفی تئاتر فلاویان شناخته می شد. نام کولوسئوم در قرون وسطی ابداع شد و گفته می شود به مجسمه عظیم امپراتور نرو در آن نزدیکی ، اشاره دارد. بر اساس افسانه ها این نام به پرستش شیطان مرتبط می باشد. کاهنان در پایان هر مراسم می پرسند : “?Colis Eum” (آیا او را پرستش می کنید؟) و از این رو نام کولوسئوم ابداع شد.


۳.نبرد گلادیاتورها در کولوسئوم!

مبارزات گلادیاتورها
مبارزات گلادیاتورها

مبارزه گلادیاتور رومی در کولوسئوم راهی بود تا امپراتورها ثروت، قدرت و اقتدار خود را به رخ مردم بکشند، تولدها را جشن بگیرند، بازدیدهای مهم دولتی را ترتیب دهند، و یا مدتی از مسائل سیاسی و اقتصادی روز دور باشند و استراحت کنند. جمعیت عاشق هیجان مبارزات گلادیاتورها بودند و حدود ۵۰۰۰۰ تماشاچی از سراسر روم برای تماشا و شرکت در بازی ها کولوسئوم می آمدند. در این میدان حیوانات وحشی با هم میجنگیدند، زندانیان اعدام می شدند، جنگنده ها تمام نیروی خود را بکار می گرفتند و تا زمانی که یکی از آنها بمیرد ادامه میدادند.


۴.کلوسئوم متعلق به مردم روم، نه امپراطور!

کولوسئوم روم
کولوسئوم روم

برخی مورخان بر این باورند که بنای کولوسئوم توسط غنائمی که از فروپاشی شورش بزرگ یهودیان در ۷۰ ب.م بدست آمد، ساخته شد. صرف نظر از این موضوع، این پروژه عظیم در طول حکومت امپراطور وسپاسیان با استقبال خوبی روبرو شد. کولوسئوم در مکان خانه طلایی نرو ساخته شد که شامل باغ های سرسبز و یک دریاچه مصنوعی عظیم می باشد. در حدود ۶۹ ب.م، این مکان پاکسازی شد تا بناهای جدیدی همچون موسسه های تربیت گلادیاتور ساخته شود. در واقع کولوسئوم به منظور رشد و آموزش مردم روم ساخته شد نه برای به رخ کشیدن شکوه و جلال امپراطورها!


۵.تغییر رنگ کولوسئوم!

تغییر رنگ کولوسئوم در شب
تغییر رنگ کولوسئوم در شب

کولوسئوم جایی ست که همواره مرگ و میر در آن رخ میداده است: اعدام ها، مبارزات حرفه ای و یا کشته شدن غیر نظامیان بی گناه.. با این وجود، از سال ۲۰۰۰ به شکلی متفاوت ظاهر شد. برای حمایت از کمپین مخالفین مجازات اعدام، هر زمان که حکم اعدامی لغو شود، در آن شب رنگ چراغ های کولوسئوم از سفید به طلایی تغییر رنگ می دهد.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها