نارسیس سردار رومی خسرو پرویز که بود و چه کرد ؟

نارسیس یکی از سرداران خسرو پرویز در هنگام پادشاهی وی بود که در خدمت ارتش خدمت می کرد. نارسیس یکی از باهوشترین و بزرگترین سرداران زمان خویش بود.

چگونگی آمدن نارسیس به ایران

هنگام که خسرو پرویز در سال ۵۹۰ میلادی بر تخت نشست، بهرام چوبین، پادشاهی وی را به رسمیت نشناخته و آهنگ جنگ با خسرو را کرد. در جنگی که درگرفت خسرو شکست یافت وبه دنبال آن نیز تیسفون نیز از دست رفته و خسرو پرویز ناگزیر به روم و نزد قیصر روم یعنی موریس گریخت.

چند ماه پس از آن قیصر موریس امپراتور روم، خسرو را پسر خویش نامید و ماریان دختر خویش را به همسری خسرو پرویز داده و او را با بزرگترین سردار خویش یعنی ” نارسیس ” به همراه ۷ لژیون از لژیون های قدرتمند امپراتوری را با او روانه ایران کرد تا خسرو بتواند تاج تختش را بار دیگر باز پس بگیرد.

خسرو پرویز همراه با نارسیس و لژیون های رومی به سوی تیسفون تاختند و در جنگی که بین سپاه روم و بهرام چوبین در گرفت، بهرام چوبین به دلیل خیانت سپاهیانش شکست یافته بود ناگزیر هزیمت اختیار کرد. دلیل پیروزی خسرو در این جنگ روش با تدبیرانه نارسیس و البته خیانت سپاهیان بهرام چوبینه بود.

شرکت کردن نارسیس رومی در جنگ خسرو با امپراتوری روم

در جنگ های خسرو پرویز با روم، نارسیس نیز شرکت داشت و توانست سراسر بین النهرین و دژ های تسخیر ناپذیر آن را یکی پس از دیگری تسخیر کند. دلیل شرکت کردن نارسیس در جنگ با روم این بود که قیصر روم (موریس) که روابط دوستانه ای با ایران داشت به دست یکی از سردارانش به نام فوکاس کشته شد و خود فوکاس امپراتور روم شد و نارسیس برای گرفتن انتقام از فوکاس وارد ارتش ایران شد و در جنگ های خسرو پرویز با روم پیشقدم شد.

نارسیس همراه با شاهین بهمن زادگان توانست شهر های مستحکمی همچون سنگارا، شهر دارا، آمد و دیار بکر(حران)و اُدِس و.. را در بین النهرین تصرف کند و در چندین جنگ نیز توانست لژیون های قدرتمند رومی را نیز شکست دهد. نارسی پس از سرنگونی فوکاس غاضب (که به دلیل او به ارتش ایران پیوسته بود) به قسطنطنیه بازگشت با این شرط که جان او در امان بماند (مرگ ۶۰۵ میلادی).

منبع تاریخ پارسی
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مرتضی
امتیاز :
     

درود

مرتضی

درود. منابع مطالب فوق از کجاست؟مورخین ایرانی معمولا آثارشان سوزانده شده توسط اعراب.مورخین رومی و یونانی هم با کمی اغراق داستانهای تاریخی را به نفع خودشان ثبت کرده اند. اتفاقات حماسی بزرگ و مهم برای ما از دیدگاه ایشان کاری پیش پا افتاده و عادی قلمداد شده است.بسیار به تاریخ قبل از اسلام علاقه دارم.لطفا در صورت امکان آثاری معرفی کنید.با تشکر.