گشنسب اسپاذ سپهسالار کل ارتش ایران در زمان خسرو پرویز

گشنسب اسپاذ سپهسالار کل ارتش ایران در زمان خسرو پرویز و سپس شیرویه بود. نخستین باری که از وی نام برده می شود در زمان پادشاهی خسرو پرویز است. او در زمان خسرو دوم در جنگ های مختلفی حضور داشت از جمله جنگ خسرو پرویز با فرهاد، به عنوان سردار سپاه ایران حضور داشت که این جنگ بدون نتیجه قطعی پایان یافت، چرا که خسرو پرویز با فرهاد صلح کرد و به نوعی او را فریب داد.

 

گشنسب اسپاذ در جنگ سپاه خسرو پرویز با هراکلیوس در شیز نیز یکی از فرماندهان سپاه ایران بود که در آن جنگ سپاه ایران شکست خورد و شهر شیز به دست سربازان هراکلیوس غارت شد. در سال ۶۲۷ میلادی او همچنین در یکی از واپسین جنگ ایران و روم یعنی در جنگ دستگرد نیز با ۱۲ هزار سوار و پیاده از پایتخت به یاری رازاتس شتافت، جنگی که خسرو پرویز با فرارش در این جنگ نیز باعث تنزل روحیه سپاه ایران شد.

از آخرین اقدامات گشنسب اسپاذ همکاری با شیرویه است. او در سال ۶۲۸ میلادی با شیرویه همکاری کرده و خسرو پرویز را از سلطنت خلع کردند. او یکی از آن دسته افرادی بود که دائما از گناهان خسرو می گفت و نظر شیرویه را به پدرش تغییر میداد و سرانجام نیز موفق به راضی کردن وی شدند و خسرو پرویز به دست مهر هرمز کشته شد.

منبع تاریخ پارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها