نبرد رستم و سعد ابن ابی وقاص در زمان حمله اعراب به ایران

تازیان به رستم پیشنهاد کرده بودند که از قادسیه تا رود فرات را به ایرانیان ببخشند و از آن سو ایشان را باشد تا از شاه ایران فرمانبردارى کنند اما رستم مى‏اندیشید :رستم در نامه خود برادرش را به فرمانبردارى از یزد گرد و یارى دادن به وى سفارش کرد و افسوس خورد :رستم فرستاده‏اى نیز به نزد سعد فرستاد و آشتى جویى کرد ولى پاسخ سعد موافق خواست وى نبود بنابر این تصمیم به ادامه نبرد گرفت و براى سعد پیغامى دیگر فرستاد .

پس سپاه آراست و سه روز با تازیان که تنها در اندیشه اشغال سرزمینهای آباد و سرسبز ایران زمین بودند به نبردى سخت پرداخت آنچنانکه و سرانجام رستم با سعد به نبرد تن بتن پرداخت و اسب سعد را بکشت و سعد پیاده شد و رستم براى آنکه کار وى بسازد از اسب خود فرود آمد ولى در میان گرد و خاک نبرد ،لحظه‏اى از سعد غافل شد و سعد دشنه ای بر پیکر سردار دلاور ایران فرو برد و وی را بکشت :و با کشته شدن رستم ،شکست در سپاه ایران افتاد و لشکریان رستم به بغداد نزد یزدگرد رونهادند .

رستم در تمامی شخصیتهای تاریخی ایران به عنوان نماد بزرگی و شکوه و قدرت ملی ایرانیان محسوب می شود و به همین دلیل است که بعد از حمله اعراب آرامگاه شاهنشاهان هخامنشی در کوه مهر به نام نقش رستم شناخته شد . زیرا به باور ایرانیان آرامگاه داریوش بزرگ به عنوان نماد تبلور یافته در نام بزرگ رستم در طول تاریخ ایران بوده است .

به نــــــام خـداونــــد جــان و خـــرد

به کورش به آرش به جمشید قسم

به نقش و نگـار تخت جمشید قسم

که ایران همی قلب وخون من است

گرفتــه زجــان از وجــود مـــن است

منبع پارسیان دژ
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد کرمانی

سعد و رستم اصلا باهم نبرد تن به تن نداشتند و خیلی راجع به این جنگ اغراق شده

علیرضا آرشی نسب

شاید اغراق شده باشد بالاخره در تاریخ ذکر شده
چطور اینهمه اغراق در کربلا وفرهنگ اعراب واینهمه نمادگرایی وسنبل گرایی رو ما هنوز اغراق نمیدانیم ولی در باره قهرمانان خود سریع میگیم اغراق هست،افسانه هست و…این یعنی تسلیم شدن در برابر فرهنگیکه با تهاجم به ما رسیده است
حزب وفلسفه احرار
http://ahrar1950.blogfa.com