بلاش ششم

بلاش ششم یا وَلَگش ششم (اشک بیست و نهم) بیست و نهمین شاه ایران از خاندان اشکانی است. در منابع تاریخی قدیم او را با نام بلاش پنجم می‌شناسند. وی در سال ۲۰۷ میلادی پس از مرگ پدرش بلاش پنجم بر تخت شاهی نشست. میان او و دیگر برادرش اردوان پنجم برای احراز مقام شاهی نزاع درگرفت. در ابتدا پیروزی با بلاش بود، ولی اردوان که فرمانروای ماد بود، در سال ۲۱۳ میلادی دست به قیام زد. پس از این قیام قدرت اردوان رو به فزونی گرفت و مدتی بعد زمام امور ایران را در دست گرفت و حکومت بلاش محدود به بخشی از بابل شد. از سرانجام وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

این دوره زمانی است که دولت اشکانی دچار ضعف فراوان بود و در پایان مسیر انحطاط خود قرار داشت. دولت اشکانی سرانجام در سال ۲۲۴ یا ۲۲۶ میلادی پس از کشته شدن اردوان پنجم به دست اردشیر یکم ساسانی جای خود را به شاهنشاهی ساسانیان داد.

سکه بلاش ششم
دوران۲۰۷ – ۲۲۸ میلادی
تاجگذاری۲۰۷ میلادی
درگذشتنامشخص
پیش ازاردشیر بابکان
پس ازبلاش پنجم
دودماناشکانیان
پدربلاش پنجم
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
احمدی
امتیاز :
     

با احترام و محبت قلبی بہ زحمات ارزشمند تان علاوہ میکنم ماد ہا سہ قوم بودند شامل کرد ہ لر ہا و پارت ہا, پارت چون در کار دین میترایی بودند معروق معروف بہ پریدہ پریتہ و پارت شدند کہ پریدہ ہمان پرندہ عنقا است کہ میترایی ہا پرستش میکردند و معروف بہ پارت شدند و چون رہبران دینی شانرا اشگ می نامیدند و اشگ نوع علف بود کہ در اب جوش دادہ لباس میشوستند و امام دینی ہم چنین صفت شویندہ و پاک کنندہ داشتہ او را اشگ مینامیدند وقتی پارت ہا بقدرت رسیدند رہبران طوایف متحدا حکومت فدرالی… مطالعه بیشتر »