آنتیوخوس دوم

آنتیوخوس دوم تئوس (به یونانی: Αντίοχος Β’ Θεός)(۲۸۶-۲۶۴ (پیش از میلاد)) پادشاه سلوکی از ۲۶۱[۱] تا سال مرگش بود (۲۵ سال). لقب او تئوس در زبان یونانی به معنای خداست.

زندگی و پادشاهی

آنتیوخوس کوچکترین پسر آنتیوخوس یکم از همسرش استارتونیس سوری بود. او میراث بر جنگ‌های سوری با مصر باستان بود و این دومین جنگ را در کرانه‌های آسیای کوچک پی گرفت. خشونت او در این جنگ‌ها برایش لقب تئوس (=خدا) را به ارمغان آورد.

در کشاکش جنگ با مصر، آندراگوراس ساتراپ پارت اعلام استقلال کرد. به گفتهٔ تروگ پومپه‌ای ساتراپ باکتریا دیودوتوس نیز در ۲۵۵ پ.م. بر او شورید و پادشاهی یونانی باکتریا را بنیاد نهاد. در پی این رویدادها، آنتیوخوس با بطلمیوس دوم آشتی کرد و به دومین جنگ سوری پایان داد.

آنتیوخوس همچنین همسرش لائودیس یکم را از خود راند و وی را به افسوس تبعید کرد. سپس برای استواری پیمانش دختر بطلمیوس برنیس را به زنی گرفت و کابین کلانی را نیز به دست آورد؛ ولی لائودیس دسیسهٔ بسیاری کرد تا به شهبانویی بازگردد و سرانجام نیز در ۲۶۴ پیش از میلاد آنتیوخوس برنیس و پسر خردسالش را در انطاکیه رها نمود و به آسیای کوچک رفت تا دوباره به لائودیس بپیوندد، ولی لائودیس او را زهر خوراند و کشت و همزمان در انطاکیه هوادارانش برنیس و کودک خردسالش را کشتند. آنگاه لائودیس پسرش سلوکوس دوم را شاه خواند.

آنتیوخوس دوم
Antiochos II Theos, Tetradrachm, 261-246 BC, HGC 9-241c.jpg

سکه آنتیوخوس دوم.
باسیلئوس سلوکیان
دوران سلطنت
۲۶۱–۲۴۶ پیش از میلاد
پس ازآنتیوخوس یکم
پیش ازسلوکوس دوم
اطلاعات شخصی
زادروز۲۸۶ پیش از میلاد
سوریه
درگذشت۲۴۶ پیش از میلاد (۳۹ یا ۴۰ سال)
آناتولی
پدرآنتیوخوس یکم
مادراستراتونیس سوریه
همسرلائودیس یکم
برنیس
فرزنداناز لائودیس:
سلوکوس دوم
آنتیوخوس هیراکس
آپاما
استراتونیس کاپادوکیه
لائودیس
از برنیس:
آنتیوخوس
دودمانخاندان سلوکی
دین و مذهبآیین یونان باستان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها