طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ بین چه کشورهایی درگرفت؟

جنگ‌هایی که از زمان باستان تاکنون در گرفته باعث ویرانی و کشته‌ شدن میلیون‌ها انسان شده‌ است. جنگ‌های مذهبی ایبری، جنگ ایران و روم، جنگ بیزانسی‌ها با سلجوقیان و عثمانیان، جنگ سلوکیان و اشکانیان، جنگ صدساله و جنگ‌ استقلال هلند از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ‌اند.

 زمانی که انسان به وجود آمد، جنگ و درگیری هم حادث شد. اولین شواهد موجود که نشان می‌داد ۲ نفر تا مرز کشتن یکدیگر با هم به نزاع پرداخته‌اند به چهار هزار و ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ اما احتمالاً پیش از آن نیز جنگ و درگیری وجود داشته است. جنگ به دلایل مختلفی درمی‌گیرد. استقلال‌، مذهب، حفظ خاک و ایدئولوژی‌های سیاسی از عواملی است که سربازان را مشتاق می‌کند تا برای رسیدن به این اهداف جان خود را فدا کنند.

 

اعتمادآنلاین، به نقل از msn، گزارش می‌دهد: جنگ‌هایی که در دوران باستان در‌می‌گرفت معمولاً طولانی بود و کشته‌های زیادی داشت؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی جنگ‌ها کوتاه‌تر و آمار تلفات ناشی از آن نیز کاهش یافته است.

 

۱- جنگ‌های مذهبی ایبری

 

مدت‌زمان جنگ: ۷۱۱ تا ۱۴۹۲ میلادی (۷۸۱ سال)

 

طرفین جنگ: امپراتوری اسپانیا و مورها (اهالی شمال آفریقا)

 

تعداد کشته‌شدگان: هفت میلیون نفر

 

محل جنگ: اسپانیا

 

طولانی‌ترین جنگ در تاریخ جنگ مذهبی بین اسپانیایی‌های کاتولیک و مورها که امروزه در مراکش و الجزایر زندگی می‌کنند درگرفت. این جنگ بیش از ۷۸۱ سال طول کشید. زمانی که مورها از دریای مدیترانه گذشتند و خواهان بازپس‌گیری خاک‌شان شدند، اسپانیا این اقدام آنان را برنتافت و با مورها وارد جنگ شد. کلیساهای کاتولیک با وجود اینکه این جنگ بخشی از جنگ‌های صلیبی به شمار نمی‌رفت، از آن حمایت کردند. سرانجام در سال ۱۴۹۲ اسپانیا گرانادا را پس گرفت و با اثبات قدرت خود در منطقه به این جنگ پایان داد.

 

۲- جنگ ایران و روم

 

مدت‌زمان جنگ: ۹۲ پیش از میلاد تا ۶۲۹ بعد از میلاد (۷۲۱ سال)

 

طرفین جنگ: روم و امپراتوری اشکانیان و ساسانیان

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: ایران کنونی

 

جنگ ایران و روم آن‌قدر طول کشید که ۲ سلسله ایرانی در آن شرکت داشتند. شهرهای مرزی هر ۲ طرف برای مدت‌های طولانی اشغال و بعد دوباره پس‌ گرفته می‌شد. ایران و روم سال‌های طولانی نیروهای خود را برای جنگ با یکدیگر آماده می‌کردند و به آنها تعلیم‌های نظامی می‌دادند. بیشتر خسارات این جنگ برای ایران و روم ضعیف شدن توان اقتصادی‌شان بود.

 

۳- جنگ سرخپوستان شیلی و امپراتوری اسپانیا

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۵۳۶ تا ۱۸۲۵ میلادی (۲۸۹ سال)

 

طرفین جنگ: سرخپوستان آرائوکو (Arauco) و امپراتوری اسپانیا

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: شیلی کنونی و قسمت‌هایی از جنوب آمریکا

 

اسپانیا ۳۰۰ سال در تلاش بود تا آرائوکو را تحت سیطره خویش درآورد. اسپانیایی‌ها به طرف شیلی کنونی آمدند تا کنترل بیشتر قسمت‌های آمریکای جنوبی را به دست گیرند؛ اما وجود رود بیوبیو (BioBio) در نزدیکی ماپوچه مانع از ورود آنها شد. اسپانیا با شیلی اعلان صلح کرد و در سال ۱۸۲۵ این کشور به استقلال رسید.

 

۴- بیزانسی‌ها و سلجوقیان

 

مدت‌زمان: ۱۰۴۸ تا ۱۳۰۸ میلادی (۲۶۰ سال)

 

طرفین جنگ: امپراتوری بیزانس و ترک‌های سلجوقی

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: آسیای صغیر و سوریه

 

امپراتوری بیزانس بیش از ۲ قرن در جنگ با ترک‌های سلجوقی بود. طرفین جنگ بارها خاک خود را از دست دادند و دوباره پس گرفتند. البته ترک‌های سلجوقی پیشتر در جنگ‌های صلیبی قسمتی از سرزمین خود را به دشمن واگذار کرده بودند. این جنگ پس از ۲۶۰ سال پایان یافت.

 

۵- جنگ بیزانسی‌ها و عثمانیان

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۲۶۵ تا ۱۴۷۹ میلادی (۲۱۴ سال)

 

طرفین جنگ: امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: ترکیه کنونی، غرب آسیای صغیر

 

جنگ بیزانس و عثمانی با تمام شدن امپراتوری بیزانس و همچنین پایان قرون وسطی همزمان بود. امپراتوری عثمانی در طول قرن‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم قدرت یافت در حالی که قلمرو و قدرت بیزانس کمتر و ضعیف‌تر می‌شد. پایتخت بیزانس، قسطنطنیه، توسط عثمانی‌ها فتح شد و آنها در جنگ پیروز شدند.

 

۶- جنگ صدساله

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۳۳۷ تا ۱۴۵۳ میلادی (۱۱۶ سال)

 

طرفین جنگ: خاندان پلانتاجنت (Plantagenet) انگلیس و خاندان ولوآ (Valois) فرانسه

 

تعداد کشته‌شدگان: ۳.۵ میلیون نفر

 

محل جنگ: فرانسه کنونی

 

جنگ صدساله برای تعیین حاکم فرانسه درگرفت و یک قرن طول کشید. خاندان پلانتاجنت و ولوآ پس از مرگ شارل چهارم بر سر حکومت فرانسه به جدال پرداختند. این جنگ آن‌قدر طول کشید که چند نسل از این ۲ خاندان در آن شرکت داشتند. سرانجام خاندان ولوآ پیروز شد و حکومت فرانسه را بر عهده گرفت.

 

۷- جنگ اشکانیان و سلوکیان

 

مدت‌زمان جنگ: ۲۳۸ تا ۱۲۹ پیش از میلاد

 

طرفین جنگ: امپراتوری سلوکی و دولت اشکانی

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: بین‌النهرین، ایران کنونی، آسیای مرکزی

 

سلوکیان مثل امپراتوری‌های دیگر به منظور کشورگشایی جنگ‌های زیادی ترتیب دادند. آنها به مدت چندین سال سلطه بر ایران کنونی را از دست داده بودند و یکی از پادشاهان اشکانی بر پارت حکومت می‌کرد. اشکانیان پس از سال‌ها توانستند قدرت را از دست سلوکیان درآورند و قسمت‌هایی از بین‌النهرین را پس گیرند.

 

۸- جنگ استقلال هلند

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۵۶۸ تا ۱۶۴۸ میلادی (۸۰ سال)

 

طرفین جنگ: مردم ۱۷ استان هلند علیه پادشاه اسپانیا

 

تعداد کشته‌شدگان: بیش از ۱۰۰ هزار نفر

 

محل جنگ: هلند

 

جنگ استقلال هلند طی سال‌های ۱۵۶۸ تا ۱۶۴۸ میلادی به وقوع پیوست. این جنگ با قیام ۱۷ ایالت هلند علیه پادشاه اسپانیا فیلیپ دوم شروع شد. نیروهای فیلیپ دوم در ابتدای جنگ موفق به سرکوب شورشیان شدند؛ اما سرانجام در سال ۱۶۴۸ به استقلال رسیدند.

 

۹- درگیری در کشمیر

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۹۴۷ میلادی تاکنون (بیش از ۷۲ سال)

 

طرفین درگیری: هند و پاکستان

 

تعداد کشته‌شدگان: ۸۰ هزار نفر

 

محل درگیری: استان کشمیر

 

این درگیری پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شد. کشمیر در ۲ کشور بزرگ جهان یعنی هند و پاکستان تقسیم شده است. تنش‌های وخیمی بین این ۲ کشور درگرفت و جنگنده‌های پاکستان ده‌ها نفر از نیروهای هند را در منطقه کشمیر کشتند. هند نیز این اقدام پاکستان را بی‌پاسخ نگذاشت و به این کشور حمله هوایی کرد.

 

۱۰- درگیری کارن

 

مدت‌زمان جنگ: ۱۹۴۹ میلادی تاکنون (بیش از ۷۰ سال)

 

طرفین درگیری: اتحادیه ملی کارن و نیروهای تاتمادا (Tatmadaw) برمه

 

تعداد کشته‌شدگان: نامشخص

 

محل جنگ: میانمار

 

برمه یا میانمار کنونی پس از استقلال خود از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ دولتش را تشکیل داد؛ اما کارن (که در اقلیت بودند) خواستار جدایی از حکومت میانمار شدند تا دولتی خودمختار تشکیل دهند. کارشناسان انتظار داشتند پس از انتخاب آنگ‌سان سو چی، که برنده جایزه نوبل و رهبری معروف بود، اوضاع بهتر شود؛ اما چنین نشد و اتحادیه ملی کارن هنوز هم به دشمنی با نیروهای نظامی میانمار ادامه می‌دهند.

منبع اعتماد انلاین
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
زیتون

فکر کنم الان بهتر بود یه مقاله سنگین در مورد کشتارهای که عثمانی کرده می رفتین …..اگه شیعیان را شامل شده کی و کجا و چرا ……