کوکْلوکْسْ کِلان اولین گروه تروریستی و نژادپرست آمریکا

با پایان جنگ‏های داخلی امریکا موسوم به جنگ‏های انفصال که به آزادی سیاهان و لغو برده‏ داری انجامید، موج نفرت از سیاهان در ایالات جنوبی بالا گرفت و باعث رشد تدریجی نهضت ضد سیاهان گردید. این نهضت به صورت ضرب و جرحِ گاه و بیگاه سیاهان، ترور آنان و تخریب خانه و کاشانه‏ شان و سرقت اموال آنان و وارد آوردن انواع فشار و سختی علیه سیاهان جلوه ‏گر شد. درحالی که تنها چند ماه از پایان جنگ ضد برده‏ داری گذشته بود، در هر یک از ایالات جنوب امریکا، قوانین و مقررات دست و پاگیری علیه حقوق سیاهان به تصویب رسید و روال گذشته و تبعیضات قدیمی به نحوی دیگر خود را نمایان ساخت.

در ۲۴ دسامبر سال ۱۸۶۵م سازمان تروریستی کوکْلوکْسْ کِلان توسط جمعی از نژادپرستان متعصب تروریست و با هدف نابودی و ارعاب سیاه پوستان در جنوب امریکا تأسیس شد. این سازمان به سرعت توسعه یافت و گروه گروه مردمی که از برده‏داری محروم شده بودند به این سازمان مخوف پیوسته و پس از مسلح شدن، به جان سیاهان افتادند. فعالیت سازمان کوکلوکس کلان به معنی حصار قبیله یا گروه دایره، در سال‏های ۱۸۶۶ تا ۱۸۶۹م بسیار وسیع و گسترده بود و هزاران سیاه‏پوست امریکا به دست اعضای این فرقه به طرزی فجیع به قتل می‏رسیدند.

این گروهک همواره در برنامه‌ها و کشتارهای خود کودکان را نیز به‌همراه داشتند تا به آنها آموزش‌های لازم را یاد دهند

اعضای کوکلوکس کلان، شب هنگام، ماسک سفید مخصوصی بر چهره زده و لباس بلندی مانند کفن سفید بر تن می‏کردند و نوعی کلاه سفید نوک تیز به سر می‏گذاشتند. آنان هر شب که دستور ترور و قتل داشتند، ابتدا مراسم مخصوصی را به جا می‏ آوردند. در این مراسم آنان به دور یک صلیب چوبی که ارتفاع آن به بیش از سی متر می‏رسید حلقه می‏زدند و شاهد سوختن آن می‏شدند و با هم سرود مذهبی می‏خواندند. هر شب که مردم امریکا چنین مراسمی را نظاره می‏کردند، فردایش شاهد چندین جسد سیاه‏پوست در داخل جوی ‏های آب، زیر پل‏ ها و یا در نقاطی دور از شهرها بودند.

سازمان کوکلوکس کلان که مخالف آزادی اجتماعی سیاه‏پوستان امریکا بود، فعالیت‏های جنایت‏کارانه خود را برای قتل سیاهان و ترور کسانی که موافق آزادی اجتماعی سیاهان بودند، بار دیگر در شانزدهم اکتبر ۱۹۱۵م آغاز کرد. این فعالیت‏ها در طی دهه ‏های پس از آن با شدت و ضعف ادامه یافت اما در طول دهه ۱۹۶۰م، کارنامه خون‏باری از کوکلوکس کلان ارائه شد. از جمله کشتار شدگان این گروه تروریستی، مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه‏پوست امریکا و مارتین لوترکینگ رهبر مسیحیان سیاه‏پوست این کشور در سال‏های ۱۹۶۵م و ۱۹۶۸م می‏باشند که از جمله برجسته‏ ترین قربانیان این گروه بودند.

دولت‏ های امریکا که همگی بدون استثنا، سیاست‏ هایشان مبتنی بر گرایش‏ها و تمایلات نژادپرستانه بوده و همواره سیاهان را به دیده تحقیر و نفرت می‏نگرند، نه تنها از تاریخ تشکیل این فرقه جنایت‏کار در قرن نوزدهم تاکنون حاضر نشده‏اند آن را که هنوز دل به احیاء برده‏داری بسته است، توقیف نمایند و باز، نه تنها هیچ یک از اعضای این سازمان تا به امروز مجازات نشده‏اند، بلکه گاه چهره‏های سرشناس این تشکیلات، به عنوان مقامات دولتی در هیأت حاکمه امریکا، پست‏های مختلفی را نیز اشغال کرده‏اند. به طوری که در سال ۱۹۲۴م در کنگره حزب دموکرات، از حدود ۱۰۰۰ نماینده، ۳۴۳ نفر از اعضای کوکلوکس کلان بودند. اکنون نیز سازمان مزبور که از سوی اتحادیه‏ های بزرگ مالی امریکا حمایت می‏شود، به صورت یک تشکیلات رسمی مذهبی، دارای شعبه‏هایی در سراسر ایالات متحده‏است. این در حالی است که امریکا همواره از شعار دفاع از حقوق بشر دم می‏زند و خود را مهد آزادی و برابری عنوان کرده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها