تمدن اتروسک چگونه شکل گرفت؟

اتروسک ها چه کسانی بودند؟

اتروسک قومی از نژاد هندی و اروپایی است. این نژاد، حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد تا اواسط یک قرن قبل از میلاد در شبه جزیره ایتالیا که یکی از بزرگ ترین شب جزیره های اروپا است، می زیسته اند.

شکل گیری تمدن

از آنجایی که اتروسک ها در دوران پیش از تاریخ که امکان ضبط و ثبت اسناد در آن دوران وجود نداشته می زیستند، هیچ سند و مدرک مذهبی، ادبی و یا هر سندی که شناخت دقیق تری از این نژاد در اختیار ما بگذراد، بر جای نمانده است و ما برای شناخت این تمدن کهن، از تنها منبع موجود یعنی دانش باستان شناسی کمک می گیریم. از این رو نظریه های متفاوتی درمورد این قوم وجود دارد.

به عقیده برخی از مورخان اتروسک ها، بومی های منطقه و بخشی از فرهنگ والینوا بودند، در حالی که به عقیده برخی دیگر آنها مهاجرانی بودند که پیش از میلاد از شبه جزیره آنادولی به اتروریا (منطقه ای در مرکز و شمال غرب ایتالیای امروزی) مهاجرت کردند. پس از مهاجرت به اتروریا اتروسک ها روز به روز قلمرو خود را افزایش دادند به طوری که قلمروشان از شمال به کوه های آپنین و از جنوب نیز به کامپانیا منتهی شد.

قوم اتروسک

 

درگیری اتروسک ها و یونانی ها

مهاجرت مهاجران یونانی به منطقه ی جنوبی ایتالیا باعث تاسیس کشوری با نام یونان بزرگ (مگنا گراسیا) گردید. همسایگی با یونانی ها باعث تاثیر پذیری فرهنگ اتروسک ها از فرهنک یونانی شد و بدین ترتیب رقابت های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور متشنج شد. بهره برداری از معادن آهن، مس و تجارت این مواد در منطقه، علاوه بر ثروت زیاد، باعث نفوذ بیشتر این تمدن در منطقه یعنی شبه جزیره ایتالیا شد.

از سوی دیگر یونانی ها با تاسیس شهرک های بازرگانی در مناطقی هم چون جزیره کرس و سواحل اسپانیا و فرانسه نفوذ خود را در منطقه افزایش دادند. با تاسیس این شهرک های بازرگانی اتروسک ها که منافع اقتصادی خود را در خطر دیدند، در سال ۵۴۰ قبل از میلاد در منطقه ای به نام آلالیا، به جنگ با یونانیان رفتند. اتروسک ها در این جنگج دریایی، یونانیان را شکست داده و جزیره کرس و دریای تیرنی را تحت تصرف خود درآوردند.

سقوط تمدن

 

با پیروزی یونیان در جنگ با کارتاژها، یونانیان نفوذ بیشتری در منطقه کردند. علاوه بر این، شکست کارتاژها، که یکی از مهم ترین متحدان اتروسک ها بودند، درواقع باعث آغاز سقوط این تمدن شد. چند سال پس از این جنگ اتروسک ها مغلوب حاکم سیراکوز شدند. در این حین، یونانی ها فرصت را غنیمت شمردند و شهرهای لاتیوم و کامپانیا را تحت سلطه خود درآوردند. گل ها نیز همانند یونانی ها از فرصت پیش آمده استفاده کرده و دریای آدریاتیک را تصرف کردند. پس از این واقعه رومی ها در قرن سوم قبل از میلاد، تک تک شهرهای اتروریا را به تصرف خود درآورده و تمدن اتروسک را محکوم به فنا کردند.

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها