ایلام باستان پس از انقراض

پس از انقراض ایلام نو توسط آشوریها ۶۴۴ ق.م ایلام جزئی از ایالت فتح شده آشور گردید همانند مصر بزرگ از ۶۴۴ ق.م تا ۶۳۵ ق.م به صورت ایالت آشوریانی ماند.در حالی این ۱۹ سال دو حاکم بر ایلام حکمرانی کرد که موانا- کی- آشور و بودیو بودند .

در سال ۶۲۵ ق.م ایلام خراج بابل شد پس از انقراض کامل آن در سال ۵۳۹ ق.م ایلام جزئی از پایتخت های هخامنشی شد.در طی شکست بابل از  کوروش دوم از آنجا که ایلام پایتخت گردید از مالیات ها معاف شد اما از زمان داریوش اول پی در پی شورش در سراسر کشورش بوجود آمد.و زمانی که داریوش در بابل بود ایلام به رهبری هاشینا اعلام کرد. و اما مردمان بومی ایلام از ترس پیکی که داریوش کبیر فرستاده بود هاشینا را گرفتند و نزد داریوش فرستادند و داریوش به شخصه او را کشت.

در ۵۲۱ سال ق.م یک پارس به نام مارتیا به شوش رفت و قیام کرد بر علیه داریوش و استقلال خواست و هنگامی که داریوش خواست عظیمت کند مردم از ترس داریوش مارتیا را کشتند.

در ۵۱۹ ق.م یک ایلامی به نام آتامانیتا شورش را آغاز کرد گوبریاس سردار داریوش شورش را درهمان آغاز سرکوب کرد .شورشگر زنده نزد داریوش رسید و داریوش وی را کشت.
این ایلام تا قرن دوم میلادی پا برجا بود و به حیات خود ادامه می داد . از آن به بعد تاریخ ایلام به جزء در کتاب مقدس از تاریخ محو گردید و تا قرن نوزدهم میلادی که اروپائیان موفق به کشف دوباره آن شدند

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها