اسباب بازی‌های گِلی در چین باستان

یک استان در مرکز چین وجود دارد به نام « خه نن» . در این استان ساخت یک نوع اسباب بازی به نام « نی نی گوی» رواج داشته است. رنگ این اسباب بازی عموما سیاه بوده و از آن به عنوان یک وسیله صوتی هم استفاده می‌شده است چون دارای قابلیت دمیدن بوده است. این اسباب بازی متنوع است ، از میان آنها تعداد میمون های گلی بیشتر است .مثلا : میمون با صورت انسان ، میمون با دو دست روی زانو ، میمونی که هلو در دست دارد ، میمون در حال بازی با پا ، میمون در حال شخم زدن زمین ، میمون در بغل میمون و غیره .

اگر بخواهیم از لحاظ فرهنگی و تاریخی به این اسباب بازی بنگریم باید بگوییم که این وسیله یک اسباب بازی ساده نبوده است و دارای مضمون عمیق فرهنگی است.

 

در شکل بالا یک میمون گلی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از قاب درست شده است و پشت آن دست و دمش قرار دارد تا بتواند به ایستاده نگه داشتن میمون کمک کند. در پشت سر و دمش سوراخ هایی جهت دمیدن تعبیه شده است . آرایش میمون گلی بطور عمده در صورت و شکم متمرکز است و صورت هم مثل انسان و هم مثل میمون و آرایش شکم با دوران بارداری مربوط است . میمون گلی با دهن برجسته و ریش بلند ، چشم گرد و صورت قرمز بخش بالای بدن مبالغه شده و بخش پایین کوتاه است ، هم شکل انسان هم شکل میمون دارد ،این شکل ساده و پخته دارای مضمون عمیق و معنی اسرارآمیز است .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها