زنگوله‌ای که که صدای آن به ۴۵ کیلومتری می‌رسد!

یک زنگوله بسیار بزرگ به نام « یونگ له» در معبد « دای جونگ» شهر بیجینگ وجود دارد. این زنگوله، ۴۶.۵ تن وزن دارد و ارتفاع آن ۶.۷ متر است. قطر آن هم به ۳.۳ متر می‌رسد.

پس از آن‌که این زنگوله ساخته شد، چندین بار به مناطق مختلف برده شد و در نهایت در سال ۱۷۵۱ به این معبد آورده شد. دای جونگ، خود به معنای زنگوله‌ی بزرگ است.
صدای زنگوله کشنواز و دالنشین است.بررسی ها و آزمایش ها نشان می دهد که بسامد ارتعاش این زنگوله با بسامد استاندارد موسیقی یکسان است و با نواختن این زنگوله،صدای آن پس از دوقیقه در فاصله ۴۵ کیلومتری شنیده می شود.

 

در نزدیکی سال جدید، صدای این زنگوله نواخته خواهد شد. قدمت این سنت به ۵۰۰ سال می‌رسد اما تا کنون به این زنگوله آسیبی نرسیده است. پژوهشگران کشور چین عناصر شیمیائی آلیاژ این زنگوله را مورد آزمایش قرار داده و به این نتیجه رسید که به جز مس،قلع،سرب،آهن و منیزیوم در زنگوله از ۱۸.۶ کیلوگرم طلا و ۳۸ کیلوگرم نقره استفاده شده است کارشناسان می‌گویند که استفاده از طلا سبب خواهد شد تا از زنگ زدن آهن جلوگیری شود. و این موضوع علت سالم ماندن این زنگوله بعد از گذشت ۵۰۰ سال است. یکی از کارشناسان غیر چینی اذعان کرده که این زنگوله یک معجزه‌ی بزرگ در تاریخ ریخته گری بوده است که حتی امروزه تولید این زنگوله، کار دشواری است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها