دو گونه جدید از دایناسور‌های غول پیکر در چین کشف شدند

فسیل سه دایناسور از دوره کرتاسه اولیه در شمال غربی چین کشف شدند.

دانشمندان کشف فسیل‌های سه دایناسور از دو گونه جدید از دایناسورهای غول پیکر که جزو اولین مهره‌داران کشف شده در شمال غربی چین به حساب می‌آیند را تایید کردند.

بر اساس تحقیقی که در Nature Scientific Reports منتشر شده، دانشمندان اخیرا فسیل‌های سه دایناسور مختلف مربوط به دوره کرتاسه اولیه (حدود ۱۳۰ تا ۱۲۰ میلیون سال پیش) را در حوضه تورپان-حامی شمال غربی چین کشف کرده‌اند. دانشمندان می‌گویند تاکنون کشف فسیل این نوع از دایناسورها در مناطق دیگر گزارش نشده است.

اولین نمونه با نام «Silutitan sinensis» گونه جدیدی از خزنده‌پایان است که گیاه‌خوار است و دارای گردن و دم بسیار بلند، بدن بزرگ و سر کوچکی است. این دایناسور دارای ویژگی‌هایی در مهره‌های گردن خود است که نشان می‌دهد به خانواده‌ای از خزنده‌پایان به نام «Euhelopodidae» مربوط می‌شود که فسیل‌های آن‌ها تاکنون فقط در شرق آسیا یافت شده است. دانشمندان معتقدند که اندازه این دایناسور بیش از ۲۰ متر بوده است.

دایناسور

گونه دوم نیز با نام «Hamititan xinjiangensis» بیش از ۱۶ متر طول داشته و دارای ویژگی‌هایی شبیه به خزنده‌پایان یافت شده در آمریکای جنوبی است. شکل و برجستگی‌های مهره‌های گردن آن‌ها نشان می‌دهد که متعلق به خانواده‌ای از خزنده‌پایان به نام تیتاناسور هستند که فسیل‌های آن در آسیا و آمریکای جنوبی به وفور یافت شده است.

«الکساندر کلنر»، دیرینه‌شناس برزیلی و نویسنده این مقاله گفته:

«ما از این قسمت مطالعه بسیار هیجان‌زده هستیم که فسیل‌های این دایناسور که معمولا در آمریکای جنوبی یافت می‌شود، چگونه در آسیا پیدا شده است و اکنون باید این معما را حل کنیم.»

احتمال کشف گونه‌های جدید در این منطقه

به گفته کلنر، دانشمندان قصد دارند حفاری خود در این منطقه را ادامه دهند. او و همکارانش در آکادمی علوم چین معتقدند که در زیر سطح این منطقه آشیانه‌هایی پر از تخم و بقایای جنینی گونه‌های تازه کشف شده پنهان شده‌اند. کلنر ادامه می‌دهد:

«ما همچنان در آرزوی یافتن آشیانه دایناسورهای منطقه هستیم و تاکنون این بزرگترین امید ماست.»

سومین نمونه یافت شده در محل، به چهار مهره و دنده سینه محدود می‌شود که احتمالا به خانواده «Somphospondyli» خزنده‌پایان مربوط می‌شود که حدود ۱۶۰.۳ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند.

منبع دیجیاتو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها