رامسس سوم توسط چندین مهاجم کشته شده است

ramesesIIId.jpg (650×414)

رامسس سوم توسط چندین مهاجم کشته شده است

رامسس سوم پادشاهی جدید،مصر که توسط چندین نفر مورد حمله قرار گرفته بود بعد از مرگش جراحی شد تا مومیای اش زیباتر شود.

اینها چند نمونه از موارد جدید کشف شده درباره اعضای خانواد سلطنتی مصر باستان است که زاحی هاواس (ZahiHawass) مصرشناس و رادیو لوژیست دانشگاه کایرو (Cairo) به نانم سحر سلیم (SaharSaleem) با جزئیات در کتابشان به نام اسکن فراعنه(تصویر برداری از مومیایی سلطنتی پادشاهی های جدید) آورده اند.(American University in Cairo Press, 2016).

هاوس و سلیم درباره سلسله مومیایی های سلطنتی مصر از قرن ۱۸ تا ۲۰ را بررسی کردند ؛ این بازه سالهای ۱۰۶۴ تا۱۵۴۳ قبل از میلاد مسیح را در بر میگیرد.حاکمانی که در طول این مدت بر تخت نشستند مشهورترین حاکمان هستند مانند : حشتبسوت ، تاتموس سوم، توت عنخ آمون ،ستی اول و رامسس سوم که مورد ترور قرار گرفتند. هامس و همکارانش اینطور گزارش کردند که گلوی رامسس سوم بریده شده و احتمالا او به سرعت جان باخته است.سلیم و یکی از نویسندگانش در این موضوع مطالعه دریافتند که انگشت فرعون احتمالا با یک تبر بریده شده و این نشان می دهد او با چندین مهاجم در گیر بوده است که هر کدام از آنها سلاح های متفاوتی داشتند.

صورت و مدل موی مومیایی به صورت سه بعدی آشکار شد

سلیم در پیامی به لیو ساینس(Live Science) نوشته است محل آسیب دیده پا به طور طبیعی دور از جراحت روی گردن است. همچنین شکستکی روی انگشت نشان می دهد که این زخم توسط سلاحی متفاوت از آنچه زخم گردن را ایجاد کرده به فرد وارد شده است. احتمالا یکی از مهاجمان با یک شمشیر یا تبر از جلوی شاه و دیگری با یک چاقو یا خنجر از پشت به طور همزمان به او حمله کرده اند.

نقشه کشنده

پاپیروس های قدیمی اشاره به نقشه قتل رامسس سوم دارند.رامسس سوم از سال ۱۱۸۶ تا سال ۱۱۵۵بر مصر حکومت کرد. تا زمانی که محققان بر روی مومیایی فرعون سی تی اسکن انجام ندادند نتوانستند مدرکی مبنی بر اینکه این نقشه با موفقیت انجام شده است پیدا کنند؛سپس آنها در سال ۲۰۱۲۵ دریافتند که گردن رامسس سوم با شی تیز بریده شده است و با بریدن نای و مری او به سرعت جان داده است.(طبق گزارش تیم در BMJ)

مدارک نشان می دهد داستان طوطئه در حرامسرا که منجر به قتل رامسس سوم شده است توسط یکی از همسارنش به نام تیه (TIYE) طراحی شده که پسر او، پنتاور (Pentawer) در صف جانشینی حکومت بعد از برادر ناتنی اش رامسس چهارم بوده است (اوقبل از رسیدن به تخت آمون هرچپشف می نامیدنش) تیه و سایر افراد دربار که شامل خدمه و کاربران می شدند ، قصد جان رامسس سوم را کردند و پس از برکناری رامسس چهارم پنتاور را به تخت نشاندند .

نشانه های زنای با محارم در مومیایی های مشهور

اگرچه در ظاهر آنها موفق به کشتن رامسس سوم شدند اما در دادگاه رامسس چهارم مورد محاکمه قرار گرفتند.تیه ،پنتاور  و سایر خیانکاران محکوم و اعدام شدند .یک مومیایی که تصور می شود متعلق به پنتاور باشد مورد مطالعه قرار گرفته و مصر شناسان معتقد اند بر اثر فشار یا خفگی مرده باشد. چندی از مدارک باستانی نشان می دهد او بعد از محکومیت خودکشی کرده است .

این کتاب جدید جزئیاتی را به این داستان ترسناک اضافه می کند ،اینکه اوهنگام قتلش با چند نفر درگیر شده است. طبق گفته سلیم یک قسمت از شصت او دچار بریدگی شده ولی اثری از ترمیم زخم دیده نمی شود این مساله نشان می دهد که جراحت نزدیک به زمان مرگ او اتفاق افتاده است.افرادی که مسئولیت مومیایی را بر عهده داشتند یک قسمت از پروتز بعد از مرگ را از جامه شان می ساختند تا بتوانند هنگام مومیایی کردن آن را جاسازی کنند؛ آنها انگشت بریده شده  را مایل ها دورتر مخفی کردند.در اواخر دهه ۱۸۰۰یک نویسنده معتبر در موزه مصری در (Caire) سعی کرد تا مومیایی رامسس سوم را مورد بررسی قرار دهد اما موفق نشد به لایه های ضخیم رزین که دور پایش پیچیده بود نفوذ کند.

توهم نوری:مومیایی یک بچه که چشمانش راباز و بسته می کند

این مساله رازی را در زیر باند های مومیایی مخفی می کند.به نظر می آیند که مسئولین مومیایی در مصر باستان به عمد رزین را زیر لایه های باند ها قرار می دادند تا آن را به بدن و پاها ی متوفی بچسبانند.

جراحی پلاستیک برای مومیایی ها

سلیم و هاوس اظهار کردند که مومیای رامسس سوم هم زیر جراحی پلاستیک مصر باستان رفته است.آنها موادی را زیر پوستش قرار دادند تا فربه تر به نظر برسد و برای سفر بعد از مرگش جذاب تر باشد.بدن و صورت پسر پادشاه ،تاتان خانم (Tutankhamun), که به افراط در دفن مواد غذایی مشهور است ( البته دارای رفتار های خاص دیگری هم بوده) بعد از مرگش با پروتزهای زیر پوستی زیبا تر شده است.سی تی اسکن ها محققان را بیش از پیش قادر کرده است تا مومیایی ها را با جزئیات بیشتر،بدون آسیب رساندن به باندهای سست مومیایی، بررسی کنند .یک سی تی اسکن که توسط سلیم و همکارانش در سال ۲۰۱۴ با اشعه X انجام شده ظاهرا هر سه فرعون بسته به شرایط سنی شان دچار کمر دردهای خفیفی بوده اند.این سی تی اسکن ها همچنین حفره دندان مومیایی ها ،مدل موها یشان و حتی خطاهای مومیایی ها را آشکار می کند.

منبع : ترجمه شده توسط سایت تاریخ ما

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها