رویدادهای مهم در مصر باستان (قسمت اول)

قدمت تاریخ مصر باستان به ۳۱۰۰ سال پیش باز می گردد، زمانی که عشایر در مناطق شمالی دره نیل ساکن شدند. گفته می شود این تمدن ۳۰۰۰ سال ادامه یافت و در طول آن حملاتی رخ داد. این حملات در نتیجه ترکیب فرهنگ ها و سنت های مختلف صورت گرفت و یکی از مهمترین آنها پیروزی اسکندر مقدونی در ۳۳۲ ق.م بود. در طول سلطنتش، به خاطر احترامی که فرهنگ ها و مذاهب مختلف گذاشت، عشق و احترام زیادی دریافت کرد. تاریخ مصر باستان به چندین دوره زمانی تقسیم می شود و هر دوره یک حاکم داشت. هرچند هنوز زمان دقیق رخداد رویدادهای مختلف مشخص نیست. با تاریخ ما همراه باشید تا رویدادهای مهم در مصر باستان (قسمت اول) را به شما معرفی کنیم:

 

۱. مصر ماقبل تاریخ

مصر ما قبل تاریخ
مصر ما قبل تاریخ

مصر ماقبل تاریخ به دورانی اشاره دارد که اولین مهاجران در کنار رود نیل ساکن شدند. به گفته باستان شناسان، این سکونت از حدود ۳۱۰۰ ق.م آغاز شد. از آنجایی که بازمانده های کمی از این دوران به جا مانده، کارشناسان زمان پایان آن را به سختی میتوانند حدس بزنند. به همین دلیل برای اشاره به پایان این دوره از کلمه “سلسله ۰ ” استفاده می شود.

گفته می شود در مصر ما قبل تاریخ ، فراعنه بسیاری به نام های نارمر، هوراها، و منس سلطنت می کردند. در طول سالیان، باستان شناسان شواهد زیادی در بخشهایی از مصر علیا (مصر بالا) نسبت به مصر پایین پیدا کردند.


۲.ساخت هرم سقاره 

معروف ترین اهرام مصر
هرم جوزر

کلمه “سقاره” در زبان عربی به معنای گورستانی ست که برای فراعنه مصر ساخته شده بود. این هرم به همین منظور ساخته شد ودر آغاز به عنوان آرامگان فرعون جوزر بود. این اولین هرم مصری بود.

بعد از مرگ جوزر در قرن ۲۷ قبل از میلاد ، ایموتب شروع به ساخت و ساز این هرم کرد. طرح اولیه شامل شش پله می شد که روی یکدیگر قرار می گرفتند و اندازه آنها به ترتیب کوچکتر می شد. این طرح بدین معنا بود که پلکان مقبره فرعون به سمت دروازه های بهشت می رود!

پلکان این هرم در ابتدا مربعی شکل بود ولی بعدها به صورت مستطیل در آمد. دور این سازه یک دیوار کشیده می شد. این بنا بعد از ساخت با سنگ آهک پوشیده شد.


۳.ساخت هرم جیزه 

اهرام مصر
هرم جیزه

هرم بزرگ جیزه و دو اهرام کوچک در همین مکان ، آرامگاه فراعنه مصر به نام های خوفو، خفری و منکوره بود. هرم بزرگ جیزه که به هرم خوفو هم معروف است، حدود ۱۲۷ متر ارتفاع دارد.

خوفو در ۲۵۵۰ ق.م شروع به ساخت این هرم کرد و گفته می شود ۲.۳ میلون بلوک سنگی برای ساخت این بنا استفاده شده است.  وزر هر یک از این سنگ ها حدود ۲.۵ تا ۱۵ تن بوده است.

هرم دوم توسط پسر خوفو، خفری ساخته شد و ساخت و ساز آن ۲۵۲۰ ق.م شروع شد. هرم منکوره در بین این سه هرم، کوچکترین می باشد و به عنوان معبدی برای مراسم عزاداری و عبادت استفاده می شود.

مصریان از تکنیک های نوآورانه معماری در ساخت و ساز این اهرام بزرگ استفاده کردند و کارگران ماهر و متخصص به کار گرفته شدند.


۴.پایان پادشاهی قدیم

دوران پادشاهی قدیم
دوران پادشاهی قدیم

این یک لحظه قابل توجه در تاریخ مصر باستان بود، زمانی که سیاست و فساد منجر به نابودی کل امپراطوری شد. دوره سلسله اول تا ششم به پادشاهی قدیم معروف است. در آن زمان ممفیس پایتخت سلطنتی بود و فرعون وینس سلطنت می کرد. مقامات به طور ناگهانی علیه وینس قیام کردند ، در مناطق مرکزی یک حکومت خودمختار ایجاد کردند و وینس را سرنگون کردند.

درگیری بین وینس و مقامات باعث بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور شد. گرسنگی و بیماری به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و باعث مرگ و میر انسان های بیگناه شد. این درگیریها همچنین منجر به کشت و کار زراعی بد شد و در نتیجه مواد غذایی کاهش یافت. همه اینها در نهایت باعث سقوط پادشاهی قدیم شد.


۵.ظهور پادشاهی میانه

دوران پادشاهی میانه
دوران پادشاهی میانه

فروپاشی پادشاهی قدیم منجر به مرگ افراد زیادی شد و این کاهش جمعیت تا ۲۰۰ سال ادامه یافت. مصر یک منطقه جنگی بود  به طوری که مناطق بالا و پایین مصر بر اثر درگیری از هم جدا شدند. حدود ۲۰۵۵ ق.م ، جنگ های صلیبی متوقف شد  و مصر علیا پیروز شد و دو منطقه دو باره با هم متحد شدند و منتوهوتپ دوم سلطنتش را به عنوان فرعون جدید در سلسله یازدهم آغاز کرد.

مقامات مردم را کنترل می کردند و یک دولت قدرتمند تشکیل دادند تا بتوانند ثروت خود را ضمانت کنند! هر چه به سمت سلسله دوازدهم پیش می رفت، قدرت آنها نیز کاهش میافت و منجر به سقوط پادشاهی میانه شد.

ادامه دارد…
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها