کشف حفره های اسرارآمیزدراهرم مصرباستان

یک اسکن فوق العاده قدرتمند جدید از هرم بزرگ جیزه در مصر با استفاده از پرتو‌های کیهانی می‌تواند هویت دو فضای خالی اسرارآمیز درون آن را آشکار کند. به گزارش فرارو، بر اساس اسکن‌های صورت گرفته ما اکنون می‌دانیم که هرم بزرگ خوفو در جیزه مصر که بزرگترین هرم نیز می‌باشد، دارای دو فضای خالی اسرار آمیز است. بزرگترین فضای خالی درست بالای گالری بزرگ – گذرگاهی که به اتاق فرعون خوفو منتهی می‌شود – قرار دارد و طبق گفته ها، حدود ۹۸ فوت (۳۰ متر) طول و ۲۰ فونت(۶ متر) ارتفاع دارد.

باستان شناسان در مورد ماهیت این فضای خالی که ممکن است یک سالن بزرگ یا چند اتاق کوچک باشد مطمئن نیستند.

خارق العاده‌ترین احتمال این است که این فضا، اتاق دفن پنهانی خوفو باشد. یک احتمال پیش پا افتاده‌تر نیز این است که این حفره احتمالاً نقشی در ساخت هرم داشته باشد. باستان شناسان همچنان امیدوارند که بتوانند عملکرد و کارآیی این فضا‌های خالی مرموز را دریابند.

 
 

هرم بزرگ جیزه که برای فرعون خوفو (حکومت حدود ۲۵۵۱ قبل از میلاد تا ۲۵۲۸ قبل از میلاد) ساخته شده است، بزرگترین هرمی است که تا به حال در مصر باستان ساخته شده است و تنها شگفتی باقی مانده از جهان باستان است.

بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، پروژه «اسکن اهرام» مجموعه‌ای از اسکن‌ها را انجام داد که میون‌ها – ذرات کیهانی که مرتباً بر روی زمین می‌افتند – را برای تشخیص هرگونه فضای خالی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این اسکن‌ها دو فضای خالی ناشناخته را در سال ۲۰۱۷ در هرم بزرگ نشان دادند.

 

اکنون، یک تیم جدید در حال برنامه ریزی برای اسکن مجدد هرم بزرگ است، اما این بار با یک سیستم قدرتمندتر که میون‌ها را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل می‌کند.

میون‌ها ذرات بنیادی با بار منفی هستند که هنگام برخورد پرتو‌های کیهانی با اتم‌های جو زمین تشکیل می‌شوند. این ذرات پر انرژی دائماً بر روی زمین می‌بارد (که البته کاملاً بی ضرر هستند).

از آنجایی که آن‌ها در تعامل با سنگ در مقابل هوا متفاوت رفتار می‌کنند، محققان می‌توانند از آشکارساز‌های فوق حساس برای تعیین دقیق ذرات و نقشه برداری از مناطقی که نمی‌توانند به طور فیزیکی آن‌ها را کشف کنند، همچون حفره‌هایی که در هرم بزرگ وجود دارند، استفاده کنند.

تیمی از دانشمندان در مقاله پیش‌چاپ منتشر شده در سرور پیش‌چاپ در arXiv نوشتند: «ما قصد داریم سیستم تلسکوپی را با حساسیت ۱۰۰ برابر تجهیزاتی که اخیراً در هرم بزرگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند، ایجاد کنیم.»

البته مقالات منتشر شده بر روی سرور‌های پیش چاپ هنوز توسط دانشمندان دیگر در این زمینه بررسی نشده است. با این حال، تیم تحقیقاتی جدید در مقاله خود نوشت: «از آنجایی که سیستم آشکارساز‌های پیشنهادی بسیار بزرگ هستند، نمی‌توان آن‌ها را در داخل هرم قرار داد، بنابراین رویکرد ما این است که آن‌ها را در خارج قرار دهیم و در امتداد پایه حرکت دهیم.

به این ترتیب می‌توانیم میون‌ها را از همه زوایا جمع‌آوری کنیم تا تصویر مورد نظر خود را بسازیم.» آن‌ها افزودند: «استفاده از تلسکوپ‌های میون بسیار بزرگ که در خارج از [هرم بزرگ]قرار گرفته‌اند، می‌تواند تصاویری با وضوح بسیار بالاتر به دلیل تعداد زیاد میون‌های کشف‌شده تولید کند».

محققان خاطرنشان کردند که آشکارساز‌ها آنقدر حساس هستند که حتی ممکن است وجود مصنوعات دستی احتمالی را در داخل حفره‌ها آشکار کنند. آلن بروس، دانشمند آزمایشگاه ملی شتابدهنده فرمی که یکی از نویسندگان این مقاله است، در ایمیلی به وبسایت Live Science گفت: «اگر چند متر مکعب از این فضاهی‌های خالی با اشیا [مانند سفال، فلز، سنگ یا چوب]پر شده باشد، باید بتوانیم آن را از هوا تشخیص دهیم.»

نیاز به بودجه

این تیم تاییدیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر را برای انجام این اسکن‌ها دریافت کرده است، اما آن‌ها همچنان برای ساخت تجهیزات و قرار دادن آن در کنار هرم بزرگ به بودجه نیاز دارند.

آلن بروس گفت: «ما به دنبال حامیان مالی برای انجام کامل این پروژه هستیم. هنگامی که ما بودجه کامل را دریافت کنیم، معتقدیم که ساخت این آشکارساز‌ها دو سال طول خواهد کشید.» وی افزود؛ در حال حاضر، این گروه فقط بودجه کافی برای انجام شبیه سازی‌ها و طراحی نمونه‌های اولیه را دارد. درواقع، وقتی که تلسکوپ‌ها مستقر شوند، مدتی طول خواهد کشید تا این سیستم بتواند داده‌ها را جمع آوری کند.

زمانی که ما با استفاده از این تلسکوپ‌ها توانستیم در حدود یک سال به مشاهده بپردازیم، انتظار داریم نتایج اولیه بدست بیاید. برای جمع آوری داده‌های کافی از میون‌ها به جهت رسیدن به حساسیت کامل برای مطالعه [هرم بزرگ] به بین دو تا سه سال زمان نیاز داریم.

منبع 55online.news
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها