سلسلۀ سوم و چهارم مصـر « دوران اهرام »

سلسلۀ سوم:

این دوره از تاریخ مصر یکی از باشکوه ترین دوره های فرهنگی تاریخ مصر است. هر کدام از پادشاهان آن در زمینۀ شکوفایی قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی مصر تلاش های فراوانی که بع نتیجه رسیده باشد انجام دادند.

دورۀ سلسله های کهن که شامل سلسله های سوم و چهارم و پنجم تاریخ مصر است، دورۀ سلسلۀ سوم با فرمانروایی « جوسِر » آغاز می شود که با دستیاری وزیرش به نام « ایم هوتِپ » بانی ترقی و شکوفایی در بسیاری از علوم مصری شد. نام ایم هوتپ، چنان در افسانه های مصری جلوه گر شده بود که در مراحل بعدی او را به جایگاه خدایی رسانده بودند. در دورۀ سلسلۀ سوم، پنج شاه فرمان راندند و دوران فرمانرانی آن ها از سال ۲۶۸۶ تا ۲۶۱۳ ق.م تداوم داشته است.

سلسلۀ چهارم ۲۴۹۴ – ۲۶۱۳ ق.م « دوران اهرام »:

بانی سلسلۀ چهارم « سِنِفـرو » بود که شخصی پویا و کاردان و آشنا به مسائل سیاسی و زمامداری بوده است. او در جنگ های خارجی به نوبی لشگر کشید و پس از تصرف آنجا بیش از هفت هزار اسیر با خود آورد و نیز در یورش به لیبی بیش از یازده هزار اسیر و شمار زیادی احشام و گله با خود به مصر آورد.

در داخل کشور سِنفرو به آبادانی و احداث ساختمان ها پرداخت و هرم (میدوم) و هرم (دهشور) حاصل پشتیبانی های او در معماری هرم سازی است. هرم دهشور، نخستین هرم کامل تاریخ مصر در زمان سِنفرو ساخته شده است. اهرام بزرگ مصر که در تاریخ جهانی شهرت دارند و جزو عجایب هفتگانه  جهان به شمار می آیند در دورۀ سلسلۀ چهارم از سلسله های کهن مصر ساخته شده اند.

« خِئوپس » (Cheops)، خِپـرِن (Chepren) و مِنکورع (Menkaure) سازندگان اهرام سه گانۀ مصر در این دوران زندگی می کردند. خئوپس از شهر ممفیس بر تمام مصر فرمان می راند و از مشورت و یاری اشراف و صاحب منصبان و وزیر اعظم نیز برخوردار بود.

در خصوص خِپرن و منکورع، چیزی در دست نیست، آنچه مسلم است این که ساختن اهرام نشانگر رسیدن به شکوفایی تمدنی و اوج هنر و معماری مصر با بهره وری ار ترفندهای ویژۀ حمل و نقل، جرثقیل، بالابر، سنگ تراشی و… بوده است.

برچیده از تاریخ تمدن های مشرق زمین

نوشتۀ دکتر باقرعلی عادلفر

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها