تا به حال کهن‌ترین شهرهای اروپایی را دیده‌اید؟

قاره اروپا تاریخچه مستند و مطالعه‌شده‌ای دارد که مردمان آن زمان از هزاران سال قبل در بسیاری از شهرهای آن ساکن بودند. واقعیت تمام شهرهای فهرست امروز این‌جاست، که در دوره‌های زمانی مختلف به عنوان مراکز فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مهمی در نظر گرفته می‌شدند. اصلا جاذبه‌های تاریخی و بقایایی در تمام این شهرها وجود دارند، که فرمانروایان پیشین از خود به جایی گذاشته بودند و بعضی‌هایشان از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می‌شوند.

۱۰- چانیا (Chania)

سال تاسیس: حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد

مکان: ساحل شمالی کرت

منطقه تاریخی: کرت

مساحت: ۳۵۱. کیلومتر مربع (۱۳۵.۶ مایل مربع) شهری؛ ۱۲.۵۶ کیلومتر مربع (۴.۸۵ مایل مربع) واحد شهری

جمعیت فعلی: ۱۰۸.۶۴۲ شهری؛ ۵۳.۹۱۰ واحد شهری (۲۰۱۱)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

چانیا، یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین شهرهای اروپایی در کرت و محل زندگی مینوی‌ها بوده است که یونانیان به آن «Kydonia» (کیدونیا) یا «cydonia» (کیدونیا) می‌شناختند. بسیاری از بقایای معماری از آن زمانه را هم می‌توانید در سرتاسر چانیا مشاهده کنید، که تمدن‌های مخلتفی مانند بیزانس‌ها، عرب‌ها، ونیزی‌ها، عثمانی‌ها و البته یونانیان در آن‌جا حکمرانی می‌کردند.

آیا می‌دانستید؟

نیروهای آلمانی در حین جنگ جهانی دوم به چانیا یورش برده و آن‌جا را اشغال کرده بودند. بسیاری از شهروندان این شهر حتی به خاطر مقاومت‌شان برابر حکومت آلمان، یا به زندان می‌افتادند یا اعدام می‌شدند.

۹- مانتو (Mantua)

سال تاسیس: حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: لمباردی، ایتالیا

منطقه تاریخی: دره پو

مساحت: ۶۳.۹۷ کیلومتر مربع (۲۴.۷۰ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۴۹.۳۰۸ (۲۰۱۷)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

یکی از کهن‌ترین شهرهای اروپا، مانتو معمولا به خاطر وضعیتش به عنوان یکی از شهرهای جواهری دوره رنسانس ایتالیا و روابطش به خاندان برجسته گونزاگا شناخته می‌شود که چند قرن بر این شهر حاکم بودند. هرچند که شهر مانتو از حداقل ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و از کهن‌ترین شهرهای اروپایی محسوب می‌شود.

این شهر در زمان اوج خود یکی از شهرهای هنری و فرهنگی و به خصوص مرکز موسیقی ایتالیایی بوده است. جدا از همه این‌ها، شهر مانتو، محل ظهور و تولد اپرا بوده که قدیمی‌ترین اپرای آن، اپرای اورفئو ساخته کلودیو مونته‌وردی بوده که در اوایل قرن هفتم میلادی برای دادگاه مانتو ساخته شده بود و هنوز هم اجراهایی در آن انجام می‌شود.. مانتو به خاطر اهمیت تاریخی‌اش در فرهنگ و هنر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آیا می‌دانستید؟

شهر مانتو در داستان رومئو و ژولیت هم آمده که، رومئو به آن‌جا تبعید می‌شود.

۸- نیکوزیا (Nicosia)

سال تاسیس: حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: دست مزوریا، جمهوری قبرس

منطقه تاریخی: یونان میسنی

مساحت: ۱۱۱.۰۱ کیلومتر مربع (۴۳.۸۶ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۱۱۶.۳۹۲ در پایتخت (شمال و جنوب)؛ ۳۲۶.۷۳۹ شهری (شمال و جنوب)؛ ۱.۲۲۳.۳۸۷ نفر (۲۰۲۲)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

نیکوزیا از قرن دهم بعد از میلاد مسیح، پایتخت کشور قبرس بوده است. منتها قدمت تاریخی‌اش به حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر تنها محل زندگی عصر برنز در قبرس بوده که تا به امروز هم پابرجاست. شهر نیکوزیا هم مانند بسیاری از کهن‌ترین شهرهای اروپایی باستانی در فهرست امروز، سال‌ها اشغال تمدن‌های مختلفی بوده است.

این شهر امروز هم اختلافاتی بر سر دو بخش خود دارد، که جوامع قبرسی‌های یونانی و قبرسی‌های ترکی بر سر آن مدعی هستند. با این اوصاف، شهر نیکوزیا از لحاظ فنی پایتخت جمهوری قبرس است که تمام جهان آن را به رسمیت شناخته‌اند. هرچند، نیکوزیا پایتخت شمال قبرس هم است، که فقط کشور ترکیه آن را به رسمت شناخته و تمام جهان این منطقه را به عنوان یک منطقه اشغال‌شده در نظر می‌گیرند.

آیا می‌دانستید؟

قبرس با اینکه یک ملت مستقل واقعی و بخشی از اتحادیه اروپاست، اما از لحاظ فرهنگی، یونانی محسوب می‌شود و فرهنگ یونانی دارد.

۷- تبس (Thebes)

سال تاسیس: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: بوئوتیا، یونان مرکزی

منطقه تاریخی: یونان میسنی

مساحت: ۸۳۰.۱۱۲ کیلومتر مربع (۳۲۰.۵۰۸ مایل مربع) شهری؛ ۳۲۱.۰۱۵ کیلومتر مربع (۱۲۳.۹۴۵ مایل مربع) واحد شهری

جمعیت فعلی: ۳۶.۴۷۷ شهری؛ ۲۵.۸۴۵ واحد شهری (۲۰۱۱)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

تبس در کنار آتن، از تاریخی‌ترین و کهن‌ترین شهرهای اروپاپی یونان محسوب می‌شود، که قدمتش به اندازه شهر آتن است و مردمش هم از حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در آن ساکن بودند. این شهر نه تنها به تاریخ واقعی یونان افتخار می‌کند، بلکه بسیاری از افسانه‌ها و اساطیر یونانی مانند داستان‌های کادموس، ادیپ، دیونوسوس، هراکلس (هرکول) و بسیاری دیگر در این شهر زنده هستند.

در کنار اینکه شهر آتن در آن دوران باستان رقیب این شهر محسوب می‌شد، اما شهر تبس هم قدرت و نفوذ خودش را داشت. اصلا این شهر در اوایل قرن چهارم در اوج قدرت و یکی از قدرتمندترین شهرهای یونان بود. منتها این عظمت و شکوه، مدت کوتاهی دوام آورد و امروزه، نسبت به شهر آتن جهان‌شهری (بین‌المللی)، بسیار آرام‌تر شده است.

آیا می‌دانستید؟

در زمان هجوم دوم پرشین (ایرانیان) به یونان با رهبری خشایارشاه در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد مسیح، شهر تبس واقعا آن‌ها را کنار زدند و به پایان دادن قدرت اسپارتا در نبرد لوکترا در ۳۷۱ سال قبل از میلاد مسیح شهره شدند.

۶- آتن (Athens)

سال تاسیس: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: آتیکا، یونان مرکزی

منطقه تاریخی: یونان میسنی

مساحت: ۳۸.۹۶۴ کیلومتر مربع (۱۵.۰۴۴ مایل مربع) شهری؛ ۴۱۲ کیلومتر مربع (۱۵۹ مایل مربع) شهری؛ ۲.۹۲۸.۷۱ کیلومتر مربع (۱.۱۳۰.۷۸۴ مایل مربع) مترو

جمعیت فعلی: ۶۶۴.۰۶۸ شهری؛ ۳.۰۹۰.۵۰۸ شهری؛ ۳.۷۸۱.۲۷۴ مترو (۲۰۱۲)؛ ۳.۱۵۴.۰۰۰ نفر (۲۰۲۲)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

آتن بدون ذره‌ای شک، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای یونان، مهم‌ترین شهرهای تاریخ غرب و کهن‌ترین شهرهای اروپایی است. اصلا این شهر را مهد تمدن غرب و ظهور و بروز دموکراسی می‌شناسند. بیش از ۵.۰۰۰ سال قبل هم مردمان این منطقه به صورت مدام در آن ساکن بودند و تا ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، به مرکز قدرتمند تمدن میسنی تبدیل شده بود.

با اینکه شهر آتن تحولات زیادی را پشت سر گذاشته، اما همیشه یک شهر کلان و جهانی بزرگ و مرکز اقتصادی، مالی، صنعتی، دریایی، سیاسی و فرهنگی در یونان بوده است. در کنار این‌ها، جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری در آتن وجود دارد، که در رده یکی از پربازدیدترین شهرهای دنیا جایی گرفته است.

آیا می‌دانستید؟

شهر آتن با داشتن ۱۴۸ صحنه تئاتر در سراسر شهر، بیشترین سالن‌های تئاتر دنیا را دارد.

۵- وارنا (Varna)

سال تاسیس:  حدود ۴۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: خلیج وارنا، ساحل دریای سیاه بلغارستان، بلغارستان

منطقه تاریخی: تراکیه

مساحت: ۲۳۸ کیلومتر مربع (۹۲ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۳۳۶.۵۰۵ (۴۱۸.۱۰۸ منطقه شهری) (۲۰۱۷)؛ ۳۳۵.۰۰۰ (۲۰۲۲)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

شهر وارنا که در ساحل دریای سیاه بلغارستان قرار گرفته، به خاطر مکان استراتژیکی‌اش همیشه شهر بندری مهمی بوده است. مردم باستان مانند بسیاری از شهرهای دیگر این منطقه هم از دوران ماقبل تاریخی در این شهر ساکن بودند.

زمانی که تراسیایی‌ها این شهر را به عنوان سکونتگاه در لب دریا تاسیس کردند، وارنا به مرکز مهم شهری تبدیل شد و از آن به بعد بود که به مرکز اصلی کسب‌وکار، حمل‌ونقل، علم و تحصیل، گردشگری، سرگرمی و سلامت تبدیل شده است. وارنا همچنین در کنار اینکه پایتخت دریایی بلغارستان محسوب می‌شود، مقرهای فرماندهی نیروی دریایی و تجارت دریایی آن هم در این شهر قرار گرفته است.

آیا می‌دانستید؟

قدیمی‌ترین گنجینه طلای دنیا در نکروپولیس (گورستان) شهر وارنا کشف شده بودند که قدمت‌شان به ۴۶۰۰- ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

۴- براتیسلاوا (Brastislava)

سال تاسیس: حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جنوب غربی اسلواکی

منطقه تاریخی: پانونیا

مساحت: ۳۶۷.۵۸۴ کیلومتر مربع (۱۴۱.۹۲۵ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۴۳۲.۸۶۴ نفر (۲۰۱۸)؛ ۴۳۹.۰۷۰ نفر (۲۰۲۲)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

به خاطر ماهیت تاریخی کشور اسلواکی که ملت‌های مختلفی مانند اتحاد جماهیر شوروی به آن تسلط پیدا کرده بودند، براتیسلاوا پایتخت کشور و جوان‌ترین پایتخت اروپا محسوب می‌شود. هرچند، قدمت و پیشینه تاریخی این شهر به قبل از شکل‌گیری اسلواکی در سال ۱۹۹۳ میلادی برمی‌گردد. یعنی این شهر هم مانند بسیاری از شهرهای مختلف فهرست امروز، محل زندگی مردمان دوران نوسنگی از حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است.

اتریشی‌ها، بلغارستانی‌ها، کراوت‌ها، آلمانی‌ها، مجارستانی‌ها، یهودی‌ها، صرب‌ها، چک‌ها و اسلواک‌ها بیش از سال‌ها این شهر تاریخی را فتح و به آن نفوذ کرده بودند. این‌جاست که شهر براتیسلاوا با آن تاریخ غنی خود به یکی از غنی‌ترین منطقه‌های اتحاده اروپا تبدیل شده است.

آیا می‌دانستید؟

براتیسلاوا مقصد بسیار محبوب گردشگری در نظر گرفته می‌شود، که سالیه بیش از ۱ میلیون بازدیدکننده به خود جذب می‌کند.

۳- نیترا (Nitra)

سال تاسیس: حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: دره رودخانه نیترا، اسلواکی

منطقه تاریخی: پانونیا

مساحت: ۱۰۰.۴۸ کیلومتر مربع (۳۸.۸۰ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۷۶.۶۵۵ (۲۰۲۱)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

نیترا با براتیسلاوا، یکی از کهن‌ترین شهرهای اروپایی در اسلواکی است که مردمش از دوران نوسنگی (۵.۰۰۰ تا ۷.۰۰۰ سال قبل) در آن‌جا به صورت مدام ساکن بودند. اصلا خود اسلواکی‌ها هم این شهر را به عنوان قدیمی‌ترین شهر کشورشان در نظر می‌گیرند. حتی شواهد باستان‌شناسی در این شهر پیدا شده، که نشان می‌دهد مردم در منطقه حدودی نیترا تا ۳۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ سال قبل در این منطقه زندگی می‌کردند و می‌رفتند.

مردمان مختلف زیادی در نیترا زندگی می‌کردند. اصلا اسلاوک‌ها از اولین کسانی بودند که در قرن پنجم بعد از میلاد مسیح در آن‌جا ساکن شدند. این شهر درجه‌های مختلفی از اهمیت را در این سال‌ها به دست آورده و در حال حاضر هم در جایگاه و مرکز سیاسی منطقه نیترا محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

این شهر مانند روم در دره‌ای قرار گرفته، که ۷ تپه، تپه زبور (Zobor)، تپه کاستل (Castle Hill)، تپه کالوری (the Calvary)، تپه کرمن (Cerman)، تپه بورین (Borin)، تپه ورشوک (Vrsok) و تپه مارتین (Martin’s Hill)، آن را احاطه کرده است.

۲- آرگوس (Argos)

سال تاسیس: حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: آرگولیس، پلوپونز، یونان

منطقه تاریخی: یونان میسنی

مساحت: ۱۳۸.۱۳۸ کیلومتر مربع (۵۳.۳۳ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۲۲.۲۰۹ (۲۰۱۱)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

از آنجاکه تاریخ غنی سراسر یونان را در بر گرفته، شهر آرگوس هم یکی از دولت-شهرها یا شهرهای یونان باستان محسوب می‌شود که تاریخی حداقل طولانی‌تر و قدیمی‌تری از خود یونان دارد. حتی شواهدی از روستایی با قدمت اواخر نوسنگی در نزدیکی دامنه تپه آسپیدا پیدا شده که نشان می‌دهد مردم این منطقه از حداقل ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این‌جا به صورت مستمر ساکن بودند و زندگی می‌کردند.

شهر آرگوس در اواخر عصر برنز به سکونتگاه میسنی بزرگی تبدیل شده بود و بقایایی که در آن کشف شده، این شهر را به شهری مهم در سراسر یونان، دوران هلنیستی و رومی تبدیل کرده‌اند. ویزیگوت‌ها این شهر را در قرن چهارم بعد از میلاد مسیح غارت و نابود کردند، منتها مردمش باز هم در آن‌جا زندگی می‌کردند. امروز هم شهر آرگوس، مرکز مهم و اصلی جنوب یونان محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

آرگوس در بسیاری از افسانه‌های یونانی دیده شده و حتی نام شاه آرگوس (یا آرگوس)، پسر زئوس و نیوبه هم بوده است.

۱-پلوودیو (Plovdiv)

سال تاسیس: حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جنوب-مرکز بلغارستان

منطقه تاریخی: تراکیه

مساحت: ۱۰۱.۹۸ کیلومتر مربع (۳۹.۳۷ مایل مربع)

جمعیت فعلی: ۳۴۶.۸۹۳ (۶۷۵.۰۰۰ در کلان‌شهر بزرگ‌تر) (۲۰۱۸)؛ ۳۴۸.۰۰۰ (۲۰۲۲)

کهن‌ترین شهرهای اروپایی

مردم حداقل از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به صورت مداوم در پلوودیو زندگی می‌کردند. اصلا همین می‌شود که این شهر را به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای اروپایی می‌شناسیم. بقایای باستانی حتی در سراسر پلوودیو کشف شده که نشان می‌دهد مردم بیش از ۸.۰۰۰ سال در این منطقه ساکن بودند. تمدن‌های مختلفی مانند تراکیاها، مقدونی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، ترک‌های عثمانی، پرشین (ایرانی‌ها)، اسلوا‌ها، هون‌ها، سلت‌ها، بلغارستانی‌ها در تاریخ طولانی این شهر، آن را فتح کرده بودند. هر کدام از این تمدن‌ها آمدند و تاثیرات خودشان را روی پلوودیو گذاشته بودند، که هنوز هم مانند اینکه مرکز حمل‌ونقل بوده، مرکز علمی و فرهنگی و اقتصادی و آموزشی مهمی هم محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

یکی از جاذبه‌های مشهور این شهر، تئاتر روم باستان است، که بیش از ۲.۰۰۰ سال قبل ساخته شده بود و هنوز هم به عنوان محل برگزاری کنسرت استفاده می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها