موزه واسا / بازمانده کشتی های جنگی در موزه واسا را ببینید.

نمای بیرونی موزه واسا

موزه ی واسا، بازمانده ای از قرن ۱۶در استکهلم!

یکی از قدیمی ترین کشتی هایی که در عصر خودش به عنوان یکی از یشرفته ترین و مقتدر ترین وسایل جنگی به شما می آمده در موزه واسا استکهلم سوئد به نمایش گذاشته شد.

موزه واسا ( به انگلیسی : Vasa Museum ) در استکهلم سوئد یک کشتی به گل نشسته قدیمی است که به عنوان موزه دریانوردی شناخته می شود. موزه واسا قبلا یک کشتی جنگی بوده است که سالیان زیادی در اعماق دریا به گل نشسته بوده و بعد از کشف دوباره و بیرون آوردنش از دریا تبدیل به موزه شده است. 

بازدید کنندگان کشتی واسا در سال ۲۰۰۸ ، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده اند که در نوع خودش رکورد جالبی برای این کشتی جنگی سابق به حساب می آید و این موزه را تبدیل به پربازدیدترین موزه اسکاندیناوی کرده است. 

 

براساس اسناد تاریخی حدود ۱۵۰ نفر هنگام غرق شدن کشتی بر آن سوار بود اند ولی در حال حاضر فقط اسکلت ۲۵ نفر در کشتی پیدا شده و باستان شناسان تخمین زده اند که حدود ۳۰ – ۵۰ نفر همراه با کشتی غرق شده اند.

 

قدمت این کشی به قرن ۱۷ میلادی باز میگردد. این کشتی جنگی سوئدی در قرن  هفدهم با آخرین متد روز ساخته شده و در سال ۱۶۲۸ به همراه چند کشتی دیگر از استکهلم حرکت کرده ولی بر اثر طوفان  به  همراه تمامی خدمه و تجهیزات در دریا  غرق شده است. 

بر اساس اسناد تاریخی به جا مانده ، کشتی واسا یکی از کشتی های جنگی پیشرفته در زمان خودش بوده است که ۶۴ توپ جنگی را حمل می کرده است. 

 

این کشتی به سمت راه های دریایی لهستان حرکت کرده بوده است ولی به خاطر وزش باردهای شدید غرق شده است. 

 

کشتی واسا ۳ قرن تمام زیر آب ها بوده است و  درقرن ۱۹ میلادی توسط یک پژوهشگر آزاد سوئدی به نام آندرس فرانزن کشف شده است. کشف این کشتی در سال ۱۹۵۰ بازتاب گسترده ای در دنیای اکتشافات تاریخی به راه انداخت و بعد از مدت کوتاهی ایده ساخت موزه با محوریت نایش کشتی ، اجرایی شد. 

تصاویر موزه واسا

یک گروه مهندسی هلندی بسیار مشهور به صورت تخصصی مشغول بازسازی کشتی شدند و یک سال بعد از کشف ،  این کشتی با شکوه ، تبدیل به یکی از پربازدید ترین موزه های موضوعی استکهلم شد. 

ترمیم کشتی واسا و تبدیل آن  به موزه حدود ۲۷ سال طول کشیده است. 

موزه واسا بین سالهای ۱۹۹۸ – ۱۹۹۰ به تدریج افتتاح شده و اجازه بازدید عمومی آن برای مردم صادر شد. 

 

گروه مهندسی هلندی که برای بازسازی این کشتی انتخاب شده بودند ، مجموعه ای مجسه سازان ، باستان شناسان ، آهنگران ، شیشه کاران و نجاران حرفه ای بودند و موفق شدند این کشتی قدیمی را به شکل اولیه خود بازسازی نمایند. 

 

در سال ۱۹۶۱ کشتی واسا از محل اولیه خود خارج شد و به منظور بالا رفتن استحکام و عمر کشتی برای چندین ماه ماده ای مومی از  پلی اتیلن روی تمام کشتی میریختند تا تمام منافذش بسته شده و سطح چوبی کشتی غیر قابل فرسایش شود و برای بازدید عمومی آماده شود. 

در کشتی واسا هزاران شی تاریخی که همراه کشتی کشف شده است ، به نمایش عموومی درآمده از جمله: 

– تجهیزات و مجسمه های کنده کاری شده 

– ۱۴ هزار سازه چوبی

– ۷۰۰ مجسمه

– قدیمی ترین بادبان های موجود در جهان

– استخوان های خدمه کشتی

– وسایل ریز و درشت قدیمی

– تمام این اشیا به صورت تخصصی ترمیم و بازسازی شده اند .

– بازسازی کشتی و تزئینات آن مانند تکه های پازل کنار هم قرار گرفته اند تا کشتی دوباره به شکل روز اولش درآید.

علت غرق شدن کشتی واسا

علت غرق شدن کشتی واسا

باستان شناسان تصور میکنند علت غرق شدن چنین کشتی عظیم و پیشرفته ای به دلیل قرار دادن بیش از اندازه توپ های جنگی روی عرضه و انبار کشتی و عدم رعایت تناسب کافی وزن در بخش بالایی و پایینی کشتی  بوده است. به همین دلیل زمانی که کشتی در معرض باد شدید قرار  گرفته تعادل خود را از دست داده و غرق شده است. 

موزه واسا استکهلم کجاست؟

موزه واسا استکهلم در منطقه یورگوردن Djurgården قرارگرفته است . این جزیره محل نمایش آثار تاریخی بسیار متنوعی است که میتوانید بعد از بازدید از موزه واسا به دیدن آن ها هم بروید.

آدرس : Galärvarvsvägen 14, 115 21 Stockholm, Sweden

 

مجسمه های چوبی در موزه واسا

مسیر دسترسی به موزه واسا

از ایستگاه مرکزی شهر استکهلم میتوانید با ماشین ، مترو ، پیاده یا با دوچرخه به سمت موزه حرکت کنید. 

فاصله موزه واسا تا ایستگاه مرکزی شهر حدود ۳٫۵ کیلومتر است و با ماشین در عرض ۱۷ – ۱۸ دقیقه به موزه می رسید.

 

اگر از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه مرکزی شهر آمستردام سوار مترو شوید و بعد از ۱۸ – ۲۰ دقیقه به موزه می رسید.

با  پیاده روی از ایستگاه مرکزی استکهلم و پیمودن ۲٫۶ کیلومتر بعد از ۳۲ دقیقه به موزه می رسد. 

 

برای استفاده از  مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری ۳ جاده برای انتخاب شما وجود دارد که طول مسیرشان ۲٫۷ – ۲٫۹ و ۳ کیلومتر است که به ترتیب زمان رسیدن به موزه با دوچرخه حدود ۱۱ – ۳ و ۱۴ دقیقه خواهد بود. 

زمان بازدید از موزه واسا

موزه واسا در روزهای کاری از ساعت ۱۰ صبح آماده حضور بازدیدکنندگان است. برای اطلاعات بیشتر بازدید و برنامه های خاص موزه میتوانید از صفحه رسمی اینترنتی موزه با آدرس vasamuseet.se/fa بازدید نمایید. 

 

گردآوری : بخش گردشگری گیلان اف ایکس

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها