ایگی گی، خدایان اکدی

ایگی گی/Igigi/_مجموعۀ خدایان اکدّی

اصطلاح«ایگی گی نهi-gi- gi-ne» به‌طور رضایت بخشی توجیه نشده است. در بعضی از متون دوزبانۀ سومری_ اکدی به خدایان نیز به‌عنوان نون . گال . آ. نه nun.gal.e.ne  یعنی «فرمانروای بزرگ» اشاره‌شده است. نام آن‌ها پیش از دورۀ بابلی کهن دیده نمی‌شود و فقط، در متون ادبی به‌کاررفته است. دربارۀ پرستش واقعی نشانه‌ای در دست نیست. هرچند ایگی گی گاه‌گاه در نام‌های شخصی دیده می‌شود.

منشأ و حتی وظیفۀ ایگی گی ها در متون اسطوره‌شناختی هنوز نامشخص است و رابطۀ آن‌ها با آنو ناکی ها نیز روشن نیست. ضمن آنکه هر دو اصطلاح غالباً به‌صورت مترادف به کار می‌رفته، آنوناکی نیز می‌تواند در تضاد با آن باشد. همچون در آترا _ تأسیس (_) اسطوره‌های سیل که در آنجا گفته می‌شود ایگی گی ها به‌وسیلۀ آنوناکی ها در خدمت خدایان قرار گرفتند و بعد از چهل روز آن‌ها با سوزاندن ابزارهای خود سر به شورش بر داشتند و این عمل، منجر به آفرینش بشر برای به عهده گرفتن کار آنان شد. تمایز کلی میان ایگی گی های ارواح جهان فرودین و آنوناکی های آسمانی را در بعضی متون می‌توان یافت ولی مسلماً، همگون نیستند.

 

عکس Image result for God of akkadia Igigi %d8%a7%db%8c%da%af%db%8c-%da%af%db%8c%d8%8c-%d8%ae%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a7%da%a9%d8%af%db%8c Tarikhema.org

تصویری از ایگی گی

 

منبع:

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها