حپات، الهه آناتولیایی

حبات / حپات/Hebat/ Hepat/ یک الهۀ آناتولیایی که مورد پرستش هیتی ها و هوریانی ها بود.

این الهه نخستین بار در متون پیش _ سارگونی، بعدها در نام‌های مؤنث بی‌شمار از روی بایگانی‌های بغازکوی، آلالاخ Alalakh و اوگاریت در طی هزارۀ دوم پیش از میلاد ظاهر می‌شود. ریشه شناسی نام این الهه تا کنون ناشناخته مانده است. در کتیبه‌های هیتیایی، نام او نین. سال. لوگال. شامه Nin. Sal.Lugal. Shame ، یعنی« بانو، ملکۀ آسمان» نامیده شده است.

حبات در آغاز در میان خدایان هوریانی در طی دورۀ میتانی به‌عنوان شهر _ الهه حلب ظاهر می‌شود. در آلالاخ، با تشوب، حبات و ایشتار مجموعه‌ای سه‌گانه را تشکیل می‌دهند. مناطق جنوبی آناتولی شدیداً تحت تأثیر فرهنگ هوریانی قرار داشت. حبات در ارتباط با تشوب هوا _ خدا و پسرش به نام ساروما sarruma به‌صورت خدای مشهوری درآمد که در بسیاری از جاها ( کومانی Kummanni در کاپادوکیا، اودا uda، لاوازانتیا lawazzantia) پرستشگاه‌هایی داشت. در طی سدۀ سیزدهم پیش از میلاد، خدایان هوریانی وارد دین رسمی هیتی ها شدند. حبات را با خورشید _ الهۀ آرینا یکی دانستند که حمایت کنندۀ سنتی زوج سلطنتی بود. به همین صورت او را بر روی صخره نوشته‌های یازیلی کا می‌بینیم، جایی که وی بر روی حیوانی شبیه ببر نشسته است.

ملازمان او غیر از ساروما، آلانزو Allanzu ، تاکی تی Takiti و گول شش، هوتنا Hutena و هوته لورا Hutellura هستند.

نقش اسطوره‌شناختی حبات، محدود به ظاهر شدن او به‌عنوان همسر نگران تشوب در کوماربی است.

ماهیت حبات، ماهیت یک مادر _ الهه است و منشأ پرستش آن به الهه‌های دورۀ نو _ سنگی باستانی بازمی‌گردد که از چتل هویوک chatal Huyuk و هاسی لر Hacilar است.

 

عکس Image result for Hepat ancient God %d8%ad%d9%be%d8%a7%d8%aa%d8%8c-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%87-%d8%a2%d9%86%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c Tarikhema.org

طرحی از حپات

 

منبع:

  • کتاب  اساطیری ایران، اثر ژاله آموزگار،
    انتشارات سمت، چاپ شده در مهر ۱۳۹۵
  • تهیه الکترونیکی: سایت ، اِنی کاظمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها