همه چیز درباره حماسه گیلگمش! (قسمت دوم)

حماسه گیلگمش یکی از اولین آثار ادبی شناخته شده در تاریخ بشریت است. یک شعر حماسی که داستان زندگی مردی به نام گیلگمش را نقل می کند. گیلگمش پادشاه اوروک بود، یک شهر سومری باشکوه، که در عراق امروزی قرار دارد. این اثر ادبی حدود ۱۵۰۰ سال قبل از اثر هومر نوشته شد. با تاریخ ما همراه باشید تا همه چیز درباره حماسه گیلگمش! (قسمت دوم)  را بدانید.

 

۵.سیدوری ، خدای عالم اموات 

رابطه سیدوری و گیلگمش
رابطه سیدوری و گیلگمش

گیلگمش در تعقیت اوتناپیشتیم به دروازه عالم اموات رسید. جایی که سیدوری، یکی از خدایان میان رودان را ملاقات کرد. در نسخه های مختلف گیلگمش، ارتباط او با سیدوری، خدای میخانه اموات! به گونه ای متفاوت نقل شده است. گیلگمش او را تهدید کرد که اگر در جستجوی زندگی ابدی همراهی اش نکند، میخانه او را تکه تکه خواهد کرد.

در ابتدا سیدوری سعی کرد او را قانع کند که جستجوی زندگی ابدی کاری احمقانه می باشد. ولی در نهایت او را پیش قایقران اورشانابی فرستاد تا در این جستجو به او کمک کند.


۴.حماسه گیلگمش در الواح بابل باستان

الواح بابل باستان
حماسه گیلگمش در بابل

الواح بابل باستان یکی از قدیمی ترین لوح هایی ست که جزئیات حماسه گیلگمش را نقل کرده است. نشخه بابلی این حماسه، که قدمتش به ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ق.م بازمی گردد، به طور ناقص یافت شده و برخی از بخش های این داستان ناتمام است. مورخان بر این باورند که این حماسه حتی پیش تر از این لوح ها شکل گرفته است. روی هم رفته، هشت لوح مختلف درباره گیلگمش در بابل باستان پیدا شده است.


۳.گیلگمش در آکد باستان

نسخه آکدی گیلگمش
نسخه آکدی گیلگمش

این یکی از محبوب ترین نسخه های گیلگمش می باشد که در ۱۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ق.م در بین النهرین معاصر پدید آمد. این الواح در ویرانه های کتابخانه آشوربانیپال در نینوا کشف شد. دو نسخه بابلی و آکدی گیلگمش، دارای جزئیات و عبارات متفاوت از هم هستند.

نسخه استاندارد آکدی شامل ۱۱ لوح می باشد که از تولد گیلگمش تا دوستی با انکیدو، و سفرش  در جستجوی زندگی ابدی را به تصویر می کشد. در لوح آخر به بازگویی چگونگی پرستش خدایان توسط گیلگمش پرداخته می شود و اینکه چگونه به زندگی عادی به عنوان یک پادشاه عاقل بازگشت.


۲.ارتباط گیلگمش و کتاب مقدس

حماسه گیلگمش
حماسه گیلگمش

حماسه گیلگمش و کتاب مقدس عبری ، داستان های مشابهی دارند. شاید یکی از داستان های مشترک و معروف آنها، جریان سیل باشد. همچنین شباهت زیادی به داستان کشتی نوح دارد.

شباهت ها به اینجا ختم نمی شود. وقایع کشتی هم شباهت زیادی دارد. مثل داستان مار بزرگی که شانسش برای بدست آوردن گیاه زندگی جاودان را از دست داد و درک نهای گیلگمش از اینکه زندگی جاویدان تنها زمانی معنا پیدا می کند، که انسانیت وجود داشته باشد. البته تفاوت های زیادی هم در این ها وجود دارد: مثلا حضرت نوح ۱۰۰ سال طول کشید تا کشتی را بسازد ولی اوتنا پیشتیم تنها در طی ۷ روز کشتی را ساخت. و البته در کتاب مقدس گفته شده ، ۴۰ روز به طور مداوم باران بارید ولی در حماسه هفت روز بارش باران باعث سیل شد.


۱.تاثیر گیلگمش بر هنر و ادبیات

قدیمی ترین قطعه گیلگمش
قدیمی ترین قطعه گیلگمش

امروزه حماسه گیلگمش یکی از قدیمی ترین شاهکارهای ادبی به خط میخی شناخته شده، که آرام آرام محبوبیت خود را بدست آورد.از آنجایی که در بر دارنده مضامین دوستی، جاودانگی، و ذات خدایان می باشد، تاثیر زیادی بر شکل گیری ادبیات نسل های بعدی گذاشته است.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها