در ارومیه کجا برویم؟

در ارومیه کجا بریم؟

در ارومیه کجا بریم؟ ارومیه یکی از شهر های شمال غرب ایران است. این شهر در استان آذربایجان غربی واقع شده، که دومین شهر پر جمعیت شمال غرب و همچنین دهمین شهر پرجمعیت کشور است به همین دلیل جز کلان شهر ها محسوب می‌شود. جمعیت این شهر حدود۷۳۶۲۲۴ نفر است. حال اگر قصد سفر به این شهر خوش آب و هوا و دیدنی را دارید در ادامه همراه ما باشید.

در ارومیه کجا بریم؟

مکان های دیدنی ارومیه

در این قسمت به معرفی ۵ مکان دیدنی ارومیه می‌پردازیم و آن ها را به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

مکان های دیدنی ارومیه

دریاچه ارومیه

این دریاچه جز دریاچه های مهم ایران به شمار می‌آید، که در چندین سال اخیر دچار خشکسالی شده است. این دریاچه جز بزرگترین دریاچه های آب شور دنیا محسوب می‌شود. نام های دیگر این دریاچه از جمله رضاییه، چیچیست و کبودان است. این دریاچه در سال های اول دهه ۸۰ کم کم دچار کم آبی و سپس خشکسالی شد، اما با میزان بارش های سال ۹۴ و کمک برای بازگداندن آن جانی دوباره گرفت. اگر به ارومیه سفر کردید به شما پیشنهاد می‌شود دیدن این دریاچه را از دست ندهید.

دریاچه ارومیه

موزه ارومیه

این موزه جز بهترین و زیبا ترین موزه های کشور است. موزه ارومیه در سال ۱۳۴۶ اقتتاح شد و در آن اثر های متفاوت از دوره های مختلف تاریخی برای شما به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این ها کتاب های خطی بسیار زیبا و جذابی که چشم هر بیننده ای را به شگفتی وا می‌دارد، در این موزه به چشم می‌خورد. این موزه در خیابان بهشتی قرار دارد . دیدن این موزه باعث شنایی بیشتر شما با این مرز و بوم می‌شود.

موزه ارومیه

آشنایی با آثار تاریخی ارومیه

دره قاسملو

در ارومیه کجا بریم؟ یکی از مکان های بکر ارومیه دره قاسملو است، که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دره یکی از مهم ترین تفریگاه های این شهر است. علت جذب گردشگر دره قاسملو، چشمه هایی است که در باغ ها و دره ها وجود دارد. بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مکان است. این دره بین ارومیه و اشنویه واقع شده است.

دره قاسملو

پارک جنگلی شیخ تپه

این پارک حدود ۴۴ هکتار وسعت دارد. این مکان در کنار تپه قدیمی شیخ تپه و همچنین در جنوب شرقی این شهر قرار دارد. قدمت و تاریخ شیخ تپه به زمان حکومت مادها باز می‌گردد، اما به دلیل ساخت ساختمان ها و دیگر عوامل شهری اثری از شیخ تپه نمانده است. برای دیدن این مکان به بلوار نبوت ارومیه بروید.

پارک جنگلی شیخ تپه

آبشار سوله دوکل

در ارومیه کجا بریم؟ نام دیگر این آبشار دیزج است. زیبایی این مکان بسیار چشمگیر است، همچنین این آبشار جز بلند ترین آبشار های کشور محسوب می‌شود. آبشار سوله دوکل در دامنه های کوه دالانپر و در روستای دیزج از توابع زیوه قرار دارد. این کوه به دلیل قرار گرفتن در نوار مرزی، به دوکشور ترکیه و عراق نیز تعلق دارد.

آبشار سوله دوکل

صنایع دستی ارومیه

در شهر ارومیه علاوه بر مکان های دیدنی، یکی از دیگر علت های جذب گردشگران صنایع دستی این شهر است. این صنایع نشانه قدمت و اصیل بودن منطقه را نمایش می‌دهد. از جمله این صنایع می‌توان به ظریف کاری، رودزی و پیکر تراشی اشاره کرد که در ادامه مطلب توضیحاتی درباره آن ها خواهیم داد.

صنایع دستی ارومیه

فرش ارومیه

ارومیه یکی از اصلی ترین مکان های فرش های دست بافت است، و همچنین در صادرات فرش دستی رتبه ای بسیار مهم را به خود اختصاص داده است. خوی، ارومیه، تکاب، میاندوآب، بوکان و… از شهر های مهم اذربایجان غربی در حوزه بافت شهر هستند، اما خوی و تکاب به علت استحکام و ظرافت زیاد به کار رفته شده در فرش ها، در رتبه جهانی قرار گرفته اند. یکی از مهم ترین ویژگی های فرش های آذربایجان ماندگاری رنگ و همچنین زیبایی به کار رفته در آن ها است.

فرش ارومیه

رودوزی

این رشته یکی از زیر شاخه های سوزن دوزی به شمار می‌رود. برای انجام آن، بر بروی پارچه ساده با استفاده از نخ ابریشم در رنگ های متفاوت پوشانده شده، و طرح های ذهنی بر روی آن نقش می‌بندد. این هنر به دست زنان و دختران در کنار کارهایی که در طی روز انجام میدهند، انجام می‌شود. این کار معمولا بر روی کفش، لباس، رومیزی و… نقش می‌بندد.

پیکر تراشی

این هنر با استفاده از چوب ساخته می‌شود. اصلی ترین سازه آن مجسمه هایی از جنس سنگ و چوب است. قدمت این هنر ایرانی می‌توان از روی آثار تخته جمشید حدس زد. بیشترین مجسمه ای که در این اثر ساخته می‌شود، مجسه حیوانات است.

ظریف کاری

یکی از مهم ترین صنایع دستی ارومیه، که روی چوب انجام می‌شود ظریف کاری است. این هنر شباهت خاصی به هنر منبت کاری دارد، به خاطر اینکه بر اساس طرحی که از قبل طراحی شده است قطعاتی چوب کوچک را به وسیله چسب بر روی شی مورد نظر قرار می‌گیرد. چوبی که در این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب درختانی از جمله گلابی، گردو، صنوبر، سرو و سنجد است. سازه های به دست آمده این اثر از جمله دستبند و گردنبند، میز، صندلی، جعبه های آریشی و … است.

ظریف کاری

از دیگر صنایع دستی ارومیه می‌توان به گلیم، جاجیم، معرق، سفالگری، منجیق دوزی، منبت کاری، ساخت وسایل چوبی و رنگرزی و چاپ های سنتی اشاره کرد.

سوغات ارومیه

شهر ارومیه به دلیل مکان های تاریخی و دیدنی محل جذب گردشگران زیادی است، به همین دلیل سوغات این شهر به عنوان یادگاری برای گردشگران است. از این سوغات می‌توانید برای آشنایان و دوستان هدیه ببرید. در ادامه همراه ما باشید تا تعدادی از سوغاتی های معروف ارومیه را به شما معرفی کنیم.

سوغات ارومیه

لوزانک

نام دیگر این شیرینی به باستخ معروف است. این شیرینی خوشمزه از ترکیب موادی مانند نشاسته، شیره انگور، آب و گلاب به وجود می‌آید. این شیرینی یکی از مهم ترین شیرینی های ارومیه است، که در مهمانی های رسمی برای پذیرایی استفاده می‌شود.

شیرینی سی

یکی از بهترین سوغات ارومیه شیرینی سی است، که با آرد و ماست تهیه می‌شود. بعد از مخلوط به دست آمده از آرد و ماست شکر به خمیر اضافه می‌شود و پس از شکل دادن به خمیر، روی آن را تخم مرغ مالیده و برای پخت داخل تنور می‌گذارند.

شیرینی سی

عرقیات

یکی از مهم ترین عرقیات ارومیه عرق بادرنجبویه و بید مشک است. همچنین عرقیات دیگه از جمله گلاب، برگ بید، بابونه، بهارنارنج، بومادران، برگ گردو، کلپوره، گل گاو زبان، کاسنی، هندوانه کوهی، کرفس، مرزه، نسترن، کاهو، هفت گیاه و یونجه در ارومیه تولید می‌شود. عرق بید مشک برای درمان کم خونی و سر گیجه و عرق بادرنجبویه برای تقویت قلب و روح مفید است.

تابستان ۹۸ کجا بریم سفر؟؟؟

نقل

نقل مهم ترین و معروف ترین سوغات این شهر است. در قدیم نقل به روش سنتی تولید می‌شده که ابتدا شکر را حرارت می‌دادند و بعد انواع خشکبار از جمله پسته و گردو و … به آن اضافه می‌کردند. نقل ارومیه در طعم های مختلف مانند بیدمشک، زعفران، دارچین و وانیل ارائه می‌شود.

غذاهای محلی ارومیه

غذاهای محلی ارومیه

آش دوغ: از معروف ترین غذاهای ارومیه می‌توان به آش دوغ اشاره کرد. این آش با موادی مانند نخود، تره، برنج، دوغ، شوید و سیر پخته می‌شود. اگر به ارومیه سفر کردید حتما این آش را نوش جان کنید.

شورجه: این غذا به عنوان یک پیش غذا مورد اسفاده قرار می‌گیرد. البته نا گفته نماند که بعضی افراد به عنوان غذای اصلی از آن استفاده می‌کنند. مواد به کار رفته در این غذا شامل تخم مرغ، پیاز داغ، گوشت، ماست و نشاسته ذرت می‌شود. این غذا همراه برنج مانند خورشت استفاده می‌شود، اما بدون برنج هم می‌شود نوش جان کرد.

ارومیه خورش: یکی از لذیذ ترین و مهم ترین غذا ها در ارومیه، ارومیه خورش است. ارومیه خورش مورد استفاده اکثر افراد ارومیه قرار می‌گیرد. مواد تشکیل دهنده آن پیاز، بادمجان، لوبیا چیتی، گوجه فرنگی و غوره است.

هتل های مهم ارومیه

هتل های مهم ارومیه

در این بخش به معرفی چند هتل ارومیه و آدرس آن ها اشاره می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

هتل آنا: این هتل در خیابان جام جم و بین گلشهر یک و دو واقع شده است. هتل آنا جز هتل های ۵ ستاره است.

هتل آریا: این هتل زیبا در مرکز شهر ارومیه و در اواسط خیابان طالقانی قرار دارد، که به دلیل موقعیت مکانی یکی از بهترین انتخاب هاست.

هتل ساحل ارومیه: این هتل در بلوار والفجر ۲ ساخته شده است. این هتل جز هتل های ۳ ستاره است.

چند رستوران مهم ارومیه

چند رستوران مهم ارومیه

سفره خانه کشکول

اگر قصد خوردن غذاهای سنتی ارومیه را دارید، به این سفره خانه بروید. این رستوران دارای فضایی سنتی و صمیمی است. برای سرو غذا، از ظرف و کشکول های سنتی اسفاده می‌شود، که جذابیت آن را چند برابر می‌کند. از غذاهایی که به شما توصیه می‌شود در این سفره خانه نوش جان کنید، غذا هایی مانند کشک بادمجان و دیزی و دلمه است.

رستوران دیاکو

این رستوران دارای فضای شیک و ارام ست. دو غذای معروف آن فیله کبابی و انواع استیک ها است. این رستوران دارای غذاهای بین المللی و همچنین ایرانی است. این رستوران در بلوار جام جم بین خیابان گلشهر ۱ و ۲ نبش کوچه ۱۵ واقع شده است.

این شهر در فصل بهار هوای بسیار دلپذیری دارد، همچنین در تابستان نسبتا گرم و در زمستان بسیار سرد است. این شهر در گذشته به عنوان پاریس ایران معروف بوده است. این شهر نیز به عنوان پایتخت والیبال ایران شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به ارومیه

ویدئو دیدنی های ارومیه

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها