دیدنی های ارومیه

دیدنی های ارومیه

دیدنی های ارومیه

در این مقاله برخی از بهترین دیدنی های ارومیه را به شما معرفی می‌کنیم. ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، شهری است خوش آب‌وهوا که در شمال غرب ایران قرار دارد.

حتماً تا به حال نام دریاچه ارومیه را به کرات شنیده‌اید. اما باید بگوییم که این شهر زیبایی‌ها و اماکن دیدنی دیگری نیز دارد.

یخچال دوقوز پله

این بنای تاریخی در دوران قاجار و جهت تأمین یخ در گرمای تابستان برای مردم آن زمان ساخته شد. اما اکنون تبدیل به نمایشگاه شده است و مردم بسیاری برای دیدن آن به ارومیه سفر می‌کنند. یخچال دوقوز پله در محله‌ای به همین نام در ارومیه واقع شده است.

یخچال دوقوز پله ارومیه

موزه از دیدنی های ارومیه

خیابان بهشتی ارومیه، محل قرارگیری موزه تاریخ ارومیه است. این موزه شما را به هزاران سال پیش بازمی‌گرداند و اشیای دوره‌های مختلف تاریخ را به نمایش می‌گذارد. با دیدن این اشیای هزاران ساله، گویی با مردمان آن زمان هم‌دوره شده‌اید و شیوه زندگی آن‌ها را به چشم می‌بینید.

پیست اسکی خوشاکو

یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی های ارومیه پیست اسکی خوشاکو است. زمستان‌های شمال غرب ایران، به خصوص مناطق کوهستانی، اغلب با برف بسیاری هم‌آغوش است.

به همین دلیل پیست‌های اسکی در فصل زمستان، گردشگران و اسکی‌بازان بسیاری را جذب خود می‌کند. پیست اسکی خوشاکو در بخش سیلوانا و روستای خوشاکو ارومیه قرار دارد.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم و دومین کلیسای بزرگ جهان در خیابان خیام ارومیه واقع شده است. این کلیسای تاریخی در سال ۳۲ میلادی ساخته شده و محل عبادت و آتش‌کده زرتشتیان وقت بوده است.

زرتشتیان پس از مشاهده نشانه‌هایی از مسیح، این آتش‌کده را تبدیل به کلیسا کرده و دین مسیحیت را پیشه می‌کنند. از آن زمان تاکنون کلیسای ننه مریم عبادت‌گاه مسیحیان و یکی از جاذبه‌های گردشگری ارومیه است.

مارمیشو از دیدنی های ارومیه

مارمیشو یکی از زیباترین دریاچه‌های ارومیه است و در ۴۵ کیلومتری این شهر قرار داد. این دریاچه علاوه بر پوشش گیاهی بی‌نظیر اطراف، آبزیانی چون ماهی قزل‌آلا را در دل خود جای داده است.

دریاچه مارمیشو مکانی مناسب برای لذت بردن طبیعت‌گردی، ماهی‌گیری، هوای بی‌نظیر و… است.

دریاچه مارمیشو – ارومیه

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

در یک کیلومتری دریاچه ارومیه در دهستان نازلو چای کوهی به نام زنبیل وجود دارد که چشمه های آب از دامنه های شرقی این کوه و شرق سپرغان نشأت می گیردکه یکی از چشمه های به چشمه کوه زنبیل معروف است.

این چشمه در فاصله تقریبی ۳۶ کیلومتری از شمال شرق ارومیه قرار دارد .

چشمه آب معدنی زنبیل به صورت طبیعی حوضچه ای دایره ای شکل دارد که قطر تقریبی آن ۴ متر و عمق آن نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است و از کف این چشمه به صورت مداوم گاز خارج می شود.

دور تا دور چشمه سنگ کاری شده است و از زمانهای نه چندان دور در هر ثانیه حدود ۱۰ لیتر آب از این چشمه خارج می گردید که این مقدار هم اکنون کاهش چشمگیری داشته است .
آب این چشمه دارای سولفات و بی کربنات کلسیک و منیزیم آهن دار است که بر روی سنگ کاریهای اطراف آن رسوبات آهنی دیده می شود.

اگر حدود ۶۰ ۷۰ متر به سمت جنوب این چشمه حرکت کنیم چشمه ای دیگر می بینیم که دارای همین خاصیت آبی می باشد ولی مقدار آبی که از آن خارج می شود کمی بیشتر از چشمه زنبیل است.

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه، با وسعت ۴۴ هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است.

این تپه جزو تپه های باستانی متعلق به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری اثری از آن باقی نمانده است.

آدرس : آذربایجان غربی – ارومیه بلوار نبوت

چشمه آبگرم هفت آباد

مجموعه چشمه های هفت آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر ارومیه در بخش سیلوانا و محال مرگور و در روستای به نام هفت آباد قرار دارد.

این چشمه در کنار رود باراندوز چای و در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته و همین امر باعث ایجاد ترکیبی زیبا از طبیعت شده است و مکان مناسبی برای گردش مردم ایجاد کرده است.

بر روی چشمه اصلی آب گرم هفت آباد و استخری توسط یکی از اهالی روستا که چشمه در زمین های او قرار دارد ساخته شده است ساخت این استخر برای جمع آوری آب چشمه و شنای بهتر گردشگران صورت گرفته است.

دمای تقریبی آب چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه است و برای بسیاری از بیماری های استخوانی خاصیت درمانی دارد.چشمه آب گرم هفت آباد در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی است که می خواهند خاطره خوبی از منطقه داشته باشند.

آبشار سوله دوکل ارومیه

از دیگر مکان های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد.

بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

آدرس آبشار سوله دوکل : جنوب غربی ارومیه – روستای دیزج از توابع زیوه

دره‌ ی قاسملو ارومیه

یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره قاسملو است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر میزند این دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است.

از دلایل گردش پذیر بودن این مکان چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌‌ هایی که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها است . بهترین زمان بازدید از دره قاسملو در فصل بهار و تابستان است.

آدرس دره‌ قاسملو : در حدفاصل بین ارومیه و اشنویه

بازار تاریخی ارومیه

بازار ارومیه که از دیرباز یکی از پربازدیدترین بازار های ایران است معماری این بازار به دوران صفویه باز می گردد این بازار جزوه بازار های است که معماری قدیمی خود را حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع علاقه مندان زیادی دارد.

این بازار حدود ۱۰۰۰ در مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار است. اگر به ارومیه رفتتید حتمان به بازار سر بزنید.

آدرس بازار تاریخی ارومیه : جنوب شرقی ارومیه

دریاچه ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند.

دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان نامیده می‌شد.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران است را در سفرتان از دست ندهید.

دریاچه ارومیه

قلعه کاظم داشی

این قلعه از دور شبیه جزیره‌ای سنگی دیده می‌شود. قدیم‌ها که دریاچه پر آب بود کاظم داشی به صورت شبه‌جزیره‌ای در دریاچه ارومیه قرار داشت، اما امروز بیشتر آن در خشکی قرار گرفته است.

این قلعه در دلش داستان‌ها و اتفاق‌های تاریخی زیادی را جا داده است. روایت است که هلاکوخان مغول اموال قیمتی‌اش را در این قلعه پنهان کرده بود.

این قلعه در زمان‌های مختلف پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف بوده و اسمش را از کاظم خان فرمانده شجاع محافظ روستا گرفته است. در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.

 

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ارومیه قلب آذربایجان
امتیاز :
     

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
به دیار آذربایجان شهر اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان ، اورمیه خوش اومدید.
آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیر.
ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم
یاشاسین آذربایجان 💖 یاشاسین اورمیه

یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
امتیاز :
     

یاشاسین آذربایجان 💕

یاشاسین اورمیه 💕

اورمیه خوش گلیبسیز
( به اورمیه خوش اومدید )

💕💕 عشقیم اورمیه 💕💕