کلیساهای ایران و تهران

کلیسا که مکانی مقدس برای مسیحیان بوده و هست، به وفور در ایران یافت می شود. یکی از دلایل آن همجواری ایران با کشور های مسیحی و ارامنه می باشد که مردم آنها از دیرباز با مردم ایران در ارتباط بوده اند و این مکان ها را برای عبادت خود ساخته اند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده کلیساهای زیادی در کشورمان بنا شده باشد، سیطره و حکومت کردن ایران در زمان های گذشته بر کشور های آذربایجان و ارمنستان و سایر کشور های ارمنی حوزه خلیج فارس است؛ به خصوص در زمان حکومت هخامنشیان و ساسانیان که قسمت های عظیمی از کشور های ارمنی زیر سلطه ایران و سرزمین پارس بودند.

کلیساهای ایران و تهران+عکس و آدرس

این دو عامل یاعث افزایش تعداد مسیحیان در ایران شد و به همین خاطر، تعداد زیادی کلیسا در ایران وجود دارد که می خواهیم به معرفی و توصیف آنها بپردازیم.

کلیسای سورت گاراپت آبادان

این کلیسا که در شهر آبادان واقع شده است، در سال ۱۳۱۹ احداث شده اما با اسیب دیدگی در جنگ تحمیلی، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

این کلیسا سومین کلیسای قدیمی شهر ابادان است. (پس از کلیسا کریستوفر که احداث آن به سال ۱۳۰۶ شمسی بر می گردد و یک کلیسای دیگر که در سال ۱۳۲۹شمسی احداث شده است)کلیساهای ایران و تهران

امروزه به دلیل تعداد کم مسیحیان در این شهر، مراسم و بزرگداشتی در این کلیسا برگزار نمی شود؛ با اینکه این بنای با شکوه هم چنان سرزنده است.

آدرس: آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

کلیسای وانک اصفهان

زمان ساخت این کلیسا به سال ۱۶۵۵ میلادی و زمان شاه عباس دوم بر می گردد؛ در آن زمان که نبرد میان ایران و عثمانی ها بالا می گیرد، شاه عباس برای نجات جان مردم دستور به عقب نشینی می دهد که این دستور، باعث کوچ کردن اجباری مردم از شمال غرب ایران یعنی شهر جلفا به اصفهان می شود.

پس از اینکه ارامنه از جلفا به اصفهان می رسند، این کلیسای زیبا را برای خودشان بنا می کنند که مانند بسیاری از سازه های موجود در شهر جلفا از خشت ساخته شده است.

معماری این بنا برگرفته  از معماری دوران صفوی می باشد که در سازه های آن زمان، نقاشی های زیبا و دل انگیزی بر روی دیوار ها دیده می شد.کلیساهای ایران و تهران

در دل این کلیسای قدیمی و جذاب، موزه ای دیده می شود که با خریدن بلیت می توانید از آن دیدن کنید و راهنمای موزه، اثر های موجود در آن را برای شما توصیف کند. کلیسای وانک در محله جلفا شهر اصفهان قرار دارد.

آدرس: اصفهان٬ چهارراه حکیم نظامی٬ خیابان نظرشرقی٬ کوچه کلیسای وانک

کلیسای سنندج

این کلیسای قدیمی و از یاد رفته که در محله ارمنی نشین سنندج و در خیابان نمکی واقع شده است، بنایی به جا مانده از دوران صفویان دارد.

زمانی که ارمنیان توسط حکومت عثمانی مورد تبعید قرار گرفتند و مجبور به مهاجرت به ایران شدند، تعدادی از تبعید شدگان به شهر سنندج پناه آوردند و این مکان مقدس را بنا کردند.

مدت زیادی است که مسیحیان سنندج از این کلیسا استفاده نمی کنند و این مکان، متروکه شده و فقط برای تحقیقات دانشجویی مورد استفاده قرار می گیرد.کلیساهای ایران و تهران

آدرس: در ضلع غربی خیابان نمکی و در محله قدیمی (آغه زمان) که محله‌ای مسیحی‌نشین است قرار دارد

کلیسای سرخ آباد سواد کوه

این کلیسا که لقب کوچک ترین کلیسای ایران را به خود اختصاص داده است، در روستایی به نام سرخ آباد و در نزدیکی شهرستان سواد کوه استان مازندران قرار دارد.

تاریخ احداث دقیقی از این کلیسا در دسترس نیست اما آن گونه که به نظر می رسد، چندین مهندس مسیحی برای ساخت راه آهن در زمان پهلوی به این منطقه آمده اند و این کلیسای کوچک را برای عبادت خود ساخته اند؛ این موضوع برگرفته از نوشته ای حک شده بر روی سر در این کلیسا است.کلیساهای ایران و تهران

این کلیسا با ابعاد سه در سه ساخته شده که علاوه بر کوچک ترین کلیسای ایران، احتمال اینکه کوچک ترین کلیسای جهان نیز باشد زیاد است.

آدرس: شهرستان سوادکوه، روستای سرخ آباد

قره کلیسای چالدران

بی شک مشهور ترین و خبرساز ترین کلیسای واقع در ایران، قره کلیسای آذربایجان غربی می باشد که در شهر چالدران واقع شده است. قره کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

این کلیسای عظیم، اولین کلیسای جامعه مسیحیان در جهان می باشد که ارزش معنوی بسیار بالایی دارد. زمان ساخت تقریبی این کلیسای با شکوه، اوایل دوران مسیحیت است و ارامگاه یکی از حواریون مسیحی نیز می باشد.

به کرات، بلایای طبیعی و جنگ ها باعث تخریب و از بین رفتن این کلیسای مقدس شده اند که هر بار توسط افرادی خیر یا حکومت ها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.کلیساهای ایران و تهران

این کلیسا از دو بخش سیاه رنگ و سفید رنگ تشکیل شده که بخش سفید رنگ، در سال ۱۸۱۰ میلادی و برای بازسازی بخش سیاه رنگ این کلیسا ساخته شد. هم چنین دستور ساخت و اضافه کردن بخش های جدیدی به قسمت های قدیمی این کلیسا توسط عباس میرزا و در دوران قاجار صادر شد که به علت مرگ عباس میرزا نا تمام ماند.

آدرس:  آذربایجان غربی، ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان چالدران (سیه چشمه)٬ روستای قره کلیسا

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای حضرت مریم شهر تبریز بزرگترین و کهن ترین کلیسای این شهر به حساب می آید.  مسیحیان این مکان را برای مرکز تجمع و برگزاری مراسمات مذهبی و دینی خود انتخاب کرده اند.

زمان ساخت این کلیسا به طور دقیق مشخص نیست؛ به طوری که از کهن ترین سنگ قبر این کلیسا می توان دریافت که ساخت آن به دوره صفوی و حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی بر می گردد اما معماری درب ورودی این کلیسا، شبیه به معماری دوره ایلخانی و حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی است؛ یکی از دلایل راستی آزمایی این فرضیه، اشاره مارکو پولو به این کلیسا در مسیر سفر به چین در حدود ۱۲۵۴ تا ۱۳۲۴میلادی است.کلیساهای ایران و تهران

این کلیسا در اثر زمین لرزه تبریز در سال ۱۷۸۰ میلادی، به شدت تخریب شد که دو سال پس از آن و به مدت سه سال در دست بازسازی و مرمت به سبک معماری دوران صفوی بود.

به خاطر شایعه مخالفت دولت های اسلامی برای ساخت کلیسا، شب ها به ساخت و ساز این کلیسا می پرداختند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، محلهٔ دیک باشی میدان نماز (میدان کوروش بزرگ سابق) شهر تبریز

کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

ساخت این کلیسای به سال ۱۹۱۴ میلای بر می گردد که حدودا مربوط به دوران قاجاریه می شود. صادر کردن دستور ساخت کلیسای قلب مقدس مسیح توسط اسقف یوحنانیان بوده است. مساحت این کلیسا حدود ۱۶۰ متر مربع می باشد و بیشترین مواد استفاده شده در ساخت آن، آجر است. سقف این کلیسا، حالتی شیروانی مانند دارد و جنس آن از داخل، چوبی است که نمایی بسیار زیبا را به وجود آورده است.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، کوچه امیر محترم

کلیسای ننه مریم یا مریم مقدس ارومیه

برخی ها اعتقاد دارند که این کلیسا، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین، دومین کلیسای قدیمی در جهان می باشد که در ارومیه بنا شده است. نام کنونی این مکان، شرق اشور می باشد و به اعتقاد تعدادی از باستان شناسان، قدمت آن به دوران آشوریان برمی گردد و ابتدا، به عنوان آتشکده از آن استفاده شده که پس از روی آوردن زرتشتیان به دین مسیحیت، به کلیسا تغییر کاربری داده است.

یک روایت بسیار جالب از داستان تغییر کاربری این کلیسا: سه نفر از روحانیون زرتشتی در حال عبادت در این مکان بوده اند که متوجه حرکت ستاره ای نورانی به سمت شرق و اورشلیم (قدس امروزی) می شوند و نشانه این ماجرا را، تولد کودکی برای نجات خودشان می دانند و نقل مکان موقتی به شهر اورشلیم دارند.

پس از آن به ارومیه امروزی بازگشته و این آتشکده را به کلیسا تبدیل می کنند.

معماری این بنا به دوران ساسانیان بر می گردد؛ این کلیسا هیچ گونه نقش نگار چشم گیری ندارد و بسیار ساده و در عین حال زیباست.

آدرس: کلیسای ننه مریم ارومیه در خیابان دانش واقع شده است.

کلیساهای معروف و دیدنی تهران

کلیسای سرکیس تهران

این کلیسا، بزرگ ترین کلیسای شهر تهران می باشد که در خیابان کریم خان زند واقع شده است.

زمان ساخت این کلیسا به سال ۱۳۵۹ بر می گردد که با هزینه یک خیر ارمنی ساخته شد.

معماری این کلیسای زیبا تلفیقی از معماری قرون وسطایی و معماری ارمنی است که ترکیبی بسیار زیبا و چشم نواز را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. نمایی سفید رنگ که نشانه پاکی آن است و آرامش خاصی به همگان می دهد.

مساحت کلیسای سرکیس حدود ۶۵۰ متر مربع است و به اصطلاح، بازیلیکا(کلیساهایی که عظیم و مهم هستند و شکلی صلیبی دارند) می باشد. وجود این کلیسا باعث مهاجرت ارامنه به ایران و تهران و افزایش جمعیت آنها به طور چشم گیری شد. بهتر است قبل از بازدید از آن، از عدم برگزاری مراسم مذهبی در این کلیسای زیبا مطلع شوید.

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

کلیسای حضرت مریم تهران

تا پیش از ساخت کلیسای سرکیس که قبل تر راجب آن صحبت کردیم، کلیسای حضرت مریم بزرگ ترین کلیسا شهر تهران به شمار می رفت. کلیسای حضرت مریم در سال ۱۳۲۴ شمسی یا ۱۹۴۵ میلادی با هزینه شخصی یکی از خیران مسیحی در تهران ساخته شد.

این مکان مقدس، تا قبل از برپا شدن کلیسای سرکیس محل اصلی تجمع و عبادت ارامنه بوده و حدود ۲۵ سال میزبان مسیحیان ساکن ایران بوده است.

بعد از جنگ جهانی اول و با حاکم شدن شرایط اقتصادی و سیاسی جدید بر ایران، مهاجرت روستاییان به شهر ها بالا گرفت که در میان آنها، ارامنه نیز حضور داشتند. با مهاجرت و شهر نشین شدن ارمنیان، دیگر کلیسای گئورگ مقدس که در اصفهان واقع شده است، جوابگوی تعداد ارمنیان ساکن در تهران نبود و آنها به محلی برای عبادت نیاز داشتند که کلیسای حضرت مریم را بنا کردند. این کلیسا سه درب ورودی دارد و بر روی دیوار های آن، تابلوهای بسیار زیبایی دیده می شود.

آدرس: تهران، خیابان میرزا کوچک خان

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها