آثار تاریخی ارومیه

آثار تاریخی ارومیه

شهرستان ارومیه  مرکز  استان آذربایجان غربی  یک شهر خوش آب و هوا در کشور ایران است. بیشتر مردم این شهر را با دریاچه ارومیه می شناسند که در خشکسالی ها رو به خشک شدن است. اما شهر ارومیه علاوه بر این دریاچه، مکان های تاریخی تفریحی و توریستی زیادی دارد. در این جا ما قصد داریم که شما را با آثار تاریخی شهرستان ارومیه آشنا کنیم تا هنگام سفر به ارومیه بدانید که از چه مناطق تاریخی زیابیی در ارومیه دیدن کنید. پس همراه ما باشید.

مدرسه هدایت ارومیه

یکی از خانه های قدیمی شهر ارومیه که متعلق به بزرگان ایل قاجار بوده است، مدرسه هدایت ارومیه می باشد. اما در سال ۱۳۴۷ مالک جدید آن را به مدرسه تغییر کاربری داد تا به عنوان مکانی برای یادگیری علم و ادب از آن استفاده شود. تاریخ دقیق احداث این بنا و نام معمار سازنده آن به دلیل تخریب کتیبه های مربوط به مدرسه هدایت در دسترس نیست. با توجه به معماری و مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی، تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد.

خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه از دیگر مکان های تاریخی و دیدنی در شهر ارومیه است که در زمان قاجار بنا شده است و متعلق به بابک جعفری بوده که بعدا به نام  دخترشان و همسر سیف الله خان انصاری رسیده است به همین دلیل به نام خانه انصاری مشهور شده است. در حیاط جنوبی این ساختمان باغ انگوری قرار دارد که با دیوار خشتی و آجری دور تا دور آن گرفته شده است.

از دیگر جلوه های این ساختمان می توان  به نمای بیرونی آن اشاره کرد ک هبا  آجرهای لعاب دار فیروزه ای و کاشی هفت رنگ تزییین شده است که نمای جذاب و فوق العاده به این بنا داده است. خانه انصاری در زمان قاجار احداث شده است.  اکنون مالکیت این خانه در دست آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد.

بازار تاریخی ارومیه

یکی از جاهای دیدنی ارومیه بازار تاریخی ارومیه است که یکی از آثار کم‌نظیر دوران صفویه است که همچنان پویایی خود را حفظ کرده است. این بازار تا قبل از نفوذ زندگی ماشینی، مرکز اصلی داد و ستد بوده و مرکز تجاری- اجتماعی شهر محسوب می‌شد و از این نظر دارای اهمیت ویژه‌ای بود. بازار ارومیه در بخش جنوب شرقی شهر ارومیه واقع گردیده است که در حال حاضر بخش عمده و سالم آن در بین خیابان‌های امام، عسگرآبادی، اقبال و منتظری محصور می‌باشد .در بازار ارومیه هر راسته از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است. از خصوصیات بارز این مجموعه، سادگی معماری آن است؛ علیرغم تنوع شکل طاق‌ها، چشمه و گنبدها، مجموعه بازار از سادگی ویژه‌ای برخوردار است.آثار تاریخی ارومیه

بنای سه گنبد ارومیه

بنای سه گنبد ارومیه ، نام برجی در جنوب‌شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی در ایران است. بنای سه گنبد ارومیه آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری و یکی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ارومیهمی باشد . مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری بوده و در مدخل بناسه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است. این بنا به دستور شیث‌قاط المظفری یکی از امیران محلی سلجوقی و توسط شخصی به نام ابومنصور ساخته شده است.آثار تاریخی ارومیه

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ز.ک

عالی بود😍

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط ز.ک
آنیا
امتیاز :
     

عالیی😐😷

ارومیه قلب آذربایجان❤
امتیاز :
     

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤ یاشاسین… مطالعه بیشتر »

ز.ک

عالی نبود
صفر بود

علی
امتیاز :
     

جانم ایران🤣🤣