رمزگشایی نامه ۵۰۰ ساله امپراتور روم مقدس

یک نامه رمزگذاری شده که سال ۱۵۴۷ توسط قدرتمندترین حاکم اروپا، یعنی کارل پنجم امضا شده بود، اکنون توسط دانشمندان فرانسوی رمزگشایی شده که او در این نامه از ترس خود نسبت به سوء‌قصد یک مزدور ایتالیایی صحبت کرده است.

نامه مذکور که توسط امپراتور مقدس روم، کارل پنجم برای سفیر خود در دربار سلطنتی فرانسه (با نام ژان دو سن موریس) فرستاده شده، پیش‌زمینه‌ای درباره دغدغه‌های حاکمان اروپا در زمان بی‌ثباتی خطرناک ناشی از جنگ‌های مذهبی و منافع استراتژیک رقبا را بیان می‌کند.

یک رمزنگار با نام «سیسیل پیرو» اولین‌بار، سه‌سال پیش در یک مهمانی واقع در شهر نانسی فرانسه از وجود این نامه مطلع شد. پس از تحقیقات طولانی، او آن را تا زیرزمین یک کتابخانه تاریخی دنبال کرد. نامه سه صفحه‌ای که از حدود ۷۰ سطر تشکیل شده است، عمدتاً با استفاده از حدود ۱۲۰ علامت رمزگذاری شده، اما سه بخش به زبان فرانسوی ساده معاصر نیز در آن وجود دارد.

امپراتور روم مقدس
کارل پنجم از ۱۵۱۹-۱۵۵۶ امپراتور روم مقدس بود

او و تیمش رفته‌رفته شروع به پیشرفت کردند. پیرو متوجه شد که دو نوع نماد در این نامه وجود دارد: ساده و پیچیده. آنها همچنین متوجه شدند در حالی که بیشتر نمادها حروف یا ترکیبی از حروف را نشان می‌دهند، سایر نمادها نشان‌دهنده کل کلمات هستند. همچنین نمادهایی وجود داشتند که ظاهراً هیچ کاربردی نداشتند.

سرانجام زمانی که یک مورخ نامه‌های رمزگذاری‌شده دیگری را که به امپراتور ارسال شده یا آنها را دریافت کرده بود، به این تیم پیشنهاد کرد، پیشرفت حاصل شد. یکی از این نامه‌ها که در بزانسون فرانسه نگهداری می‌شود، حاوی ترجمه غیررسمی نیز بوده است.

تیم تحقیقاتی هنوز ترجمه کامل این نامه را منتشر نکرده، اما آنها موضوعات آن را مشخص کرده‌اند. در فوریه سال ۱۵۴۷ صلح نسبی نادری بین فرانسه و امپراتوری مقدس روم ایجاد شد. در‌واقع کارل پنجم که فرمانروای مناطق وسیعی از جمله اسپانیا، هلند، اتریش-مجارستان و جنوب ایتالیا بود، دیگر با فرانسوای یکم، پادشاه فرانسه در جنگ نبود، اما بی‌اعتمادی همچنان رواج داشت.

کارل پنجم در نامه چه چیزی نوشته است؟

کدهای نامه بسیار بیشتر از چیزی که تصویر می‌شد پیچیده بودند
کدهای نامه بسیار بیشتر از چیزی که تصویر می‌شد پیچیده بودند

در این نامه، کارل پنجم نگرانی خود برای ادامه صلح با فرانسه را بیان می‌کند تا بتواند نیروهای خود را علیه اتحاد Schmalkaldic آلمان متمرکز کند. او به سفیر می‌گوید که وی را در جریان افکار دربار فرانسه، به‌ویژه هرگونه واکنش به مرگ شاه هنری قرار دهد.چیزی که او بیش از هر چیز دیگر می‌خواهد از آن دوری کند، اتحاد فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها برای کمک بیشتر به شورشیان پروتستان است.

سپس، کارل پنجم از شایعه‌ای صحبت می‌کند که در حال پخش است؛ اینکه قرار است توسط یک کاندوتیر (رهبر مزدوران) ایتالیایی، مورد سوءقصد قرار بگیرد. سرانجام در طولانی‌ترین بخش نامه، کارل پنجم وضعیت موجود در مبارزات انتخاباتی‌اش علیه اتحاد آلمانی را برای سفیر خود بیان می‌کند.

تنها چند هفته بعد پادشاه فرانسه درگذشت و پسرش هنری دوم جایگزین او شد. کارل پنجم سال بعد موفق شد تا اتحاد Schmalkaldic را شکست دهد و هیچ سوءقصدی در کار نبود. کارل پنجم در سال ۱۵۵۸ در یک صومعه اسپانیایی درگذشت.

منبع دیجیاتو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها