سلیمان دوم عثمانی

سلیمان دوم (به زبان ترکی عثمانی: سلطان سلیمان ثانی) در ۱۵ آوریل سال ۱۶۴۲ در کاخ توپ‌قاپی در شهر استانبول زاده شد و در ۸ نوامبر ۱۶۸۷ به جای محمد چهارم بر تخت نشست. او بیستمین سلطان امپراتوری عثمانی و نود و نهمین خلیفه اسلامی بود. وی از سال ۱۶۸۷ تا سال ۱۶۹۱ حکومت کرد. او فرزند ابراهیم یکم و آشوب سلطان و برادر محمد چهارم بود.

وی همچنین در ۲۲ ژوئن ۱۶۹۱ در سن ۴۹ سالگی به دلیل نارسایی کلیه در ادرنه درگذشت و او را در مسجد سلیمانیه، استانبول به خاک سپردند و پس از او احمد دوم بر تخت سلطنت نشست. سلیمان دوم از خاندان عثمانی و دین و مذهبش اسلام بود.

او در دوران شاهزادگی در مدارس کاخ توپقاپی آموزش ویژه‌ای دید و تحت نظر استادان گران‌مایه آموزش و پرورش داده شد . او بیشتر عمر خود را در زندان به اصطلاح قفس گذراند. او در طول زندگی صاحب فرزند نشد. سلیمان دوم بعد از چهل سال حبس در قفس موفق شد برادرش را از سلطنت برکنار کرده و به مقام امپراتور دولت عثمانی برسد. در زمان به سلطنت رسیدن سلیمان، برادرش احمد دوم در زندان به سر می‌برد. برای دنیا و تمام درباریان جای شگفتی و تعجب داشت که او موفق شود با وجود حبس زمام دولت را به دست بگیرد. سلیمان دوم عثمانی در داخل شهر استانبول مشغول به بررسی فعالیت‌های نوسازی شد. وی مسجدی در ازمیر بنا کرد. او بازار استانبول را نیز توسعه و گسترش داد و حضور تجار غربی و چینی در این بازار در دوره او افزایش چشمگیر و بیشماری یافت.

 نبرد عثمانی و هابسبورگ

دولت عثمانی در زمان سلطنت محمد چهارم به رهبری ساری سلیمان پاشا وارد جنگ با امپراتوری هابسبورگ شد و در نبرد موهاچ متحمل شکست سختی شد. با خلع محمد چهارم و مدت زمانی کوتاه بعد از روی کار آمدن سلیمان دوم، امپراتوری عثمانی از شکست در مقابل امپراتوری هابسبورگ رنج می‌برد؛ بنابراین سلطان سلیمان دوم با وجود اینکه نمی‌توانست به نحو احسن بر کشور فرمانروایی کند ، به‌ صورت زیرکانه کوپرولو فضلی مصطفی پاشا را به سمت وزیر اعظم خود برگزید و به او فرمان داد تا با لشگری نیرومند و قوی شکست را جبران کند. در نهایت مصطفی پاشا با سپاهی فراوان و نیرومند و متشکل از ۶۰۰۰۰ نفر در تاریخ ۸ ژوئیه ۱۶۹۰ گلادوا و اوذشوا را بازپس گرفت. همچنین او موفق شد شهر نادکانیژا را که در تاریخ ۸ اکتبر ۱۶۹۰ به دست دشمن افتاده بود را فتح کند.

منبع تاریخ پارس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها