تاریخچه شگفت انگیز تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران، یکی از شهرهای بزرگ کشور است که از دوران قاجار تا الان توسعه یافته و به یکی از توسعه یافته ترین شهر های منطقه تبدیل شده است. تهران در ۱۱۲ کیلومتری جنوب دریای خزر و جنوب رشته کوه البرز قرار دارد و قطب سیاسی و اقتصادی ایران است. تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع به عنوان بیست و هفتمین شهر محبوب جهان شناخته می شود.

 

تاریخچه تهران

در تاریخچه تهران اینگونه می توان گفت که تهران اولین بار در دوران صفویه دارای دروازه شد. شاه طهماسب صفوی در دوران سلطنت خود، به دلیل علاقه زیادی که به تهران و آب و هوای تمیز آن داشت دستور داد تا دور تا دور آن را دیوار کشیده و ۶ دروازه بر روی آن بنا کنند. این بناها تا اوایل دوره ناصرالدین شاه پابرجا بود که در این زمان به طور کامل تخریب شد و به جای آن تهران گسترش پیدا کرد و دارای ۱۲ دروازه شد.

زمانی که در سال ۱۷۸۸ میلادی، آقا محمدخان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، تهران روند پیشرفت و شکوفایی خود را آغاز کرد.

ساختار اداری ایران در تهران متمرکز است. برج آزادی اولین و مشهورترین نماد تهران و برج میلاد نماد دیگر آن است. در فهرست گرانترین پایتخت های جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، تهران در رتبه آخر قرار گرفت.

ساختمان پلاسکو

اولین ساختمان مرتفع و بلند تهران، ساختمان پلاسکو در خیابان استانبول بود که در روز ۳۰ دی ۱۳۹۵ بر اثر آتش سوزی فرو ریخت.

آخرین زلزله شدید در تاریخچه تهران برمی گردد به سال ۱۸۳۰ میلادی. از لحاظ زمین شناختی، تهران بر روی گسل های فعال قرار دارد که باعث رانش زمین و زمین لرزه می شود.

تهران در لیست خطرناک ترین شهرهای دنیا برای وقوع بلایای طبیعی قرار دارد. سابقه زندگی در تهران به ۵ هزار سال قبل از میلاد بازمی گردد. در سال ۱۳۹۳ یک اسکلت انسان در منطقه مولوی تهران کشف شد که حدود ۷ هزار سال پیش زندگی می کرد که این نشان دهنده این موضوع است که تاریخچه تهران بسیار گسترده تر از این حرفا است.

تهران قبل از اینکه به شهر بزرگی تبدیل شود یک روستا از توابع شهر ری بود.

فوتبال ورزش اول شهر تهران است.

دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین بار با ایجاد واحد تهران شروع به کار کرد.

از دوران قاجار تا به الان، تهران پایتخت ایران است.

در تهران به ازای هر نفر، چهار موش وجود دارد.

خیابان ولیعصر، طولانی ترین خیابان خاورمیانه، در تهران واقع شده است

منبع تاپ تن
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
الینا
امتیاز :
     

خیلی آموزنده بود دستتون درد نکنه باتشکر از شما عزیزان

امیر سیروس پور

تشکر بابت همراهیتون