غازان خان
غازان خان (۶۷۰-۷۰۳ق)، هفتمین ایلخان از سلسله ایلخانیان ایران، و اولین سلطان مغول بود که مسلمان شد و اسلام را دین رسمی اعلام کرد. او به آداب اسلامی توجه ویژه نشان میداد و به امامان شیعه و سادات احترام میگذاشت. جانشینان وی، مذهب تشیع را پذیرفتند.
غازان خان پس از آنکه مسلمان شد، ارتباط خود با حاکمان مغول را قطع کرد، و اسلام را دین رسمی اعلام کرد. برخی محققان، مسلمان شدن او را ناشی از مصالح سیاسی وی دانستهاند. او به جای رسم معمول که ذکر نام سلاطین مغول بر روی سکهها بود، دستور داد شهادتین بر دو سوی سکه ضرب شود. او همچنین دریافت ربا و نوشیدن شراب را ممنوع کرد و همچنین مهریه را ۱۹.۵ دینار تعیین نمود. در طول حکومت او، بناهای مختلفی برای رسیدگی به فقرا و نیازمندان ساخته شد و ساختن بناهای مذهبی، مساجد، مدارس و مقبرهها و گنبدها، پس از او مرسوم شد.
غازان در دوران حکومت خود دو بار به شام لشکرکشی کرد که در نبرد اول پیروز و در دومین بار شکست سختی خورد. روابط او با کشورهای دیگر، مناسب گزارش شده است؛ تا آنجا که سفرایی بین دربار او و برخی از کشورهای مسیحی در رفت و آمد بودهاند. با این حال او پس از پذیرش اسلام، دستور تخریب کلیساها و کنیسهها و معابد دیگر ادیان را صادر، و غیرمسلمانان را ملزم به پوشیدن نشانههایی برای شناسایی کرد.
زندگینامه
غازان خان بن ارغون بن آبْقا بن هلاکو، هفتمین پادشاه ایلخانی و اولین سلطان مسلمان مغول، در سال ۶۷۰ق در آبْسکُون مازندران به دنیا آمد. در دوران حکومت پدرش حاکم خراسان بود. در دهم ذی الحجه سال ۶۹۴ق، پس از کیخاتون و حکومت کوتاه بایدوخان به حکومت رسید.[۱] وی هفتمین ایلخان در حکومت ایلخانیان بود.[۲] مدت زمان حکومت وی حدود هشت تا نه سال بیان شده است.[۳]
برخی منابع تاریخی، غازان خان را کوتاهقد و زشتصورت، و در عین حال، جنگآور و شجاع دانستهاند که باکی از مرگ نداشته است.[۴]
غازان خان علاوه بر زبان مغولی و فارسی، با زبانهای عربی، چینی، تبتی و لاتینی هم آشنایی اندکی داشته است. یکی از علایق وی، به دست آوردن اطلاعات از آداب و رسوم و اخلاقیات حاکمان، بهویژه پادشاهان معاصر خود دانسته شده و بر اساس منابع تاریخی، او برای آشنایی با تاریخ مغول و آباء و اجداد خود نیز بسیار کوشا بوده و بخشی از کتاب جامع التواریخ، تالیف خواجه رشیدالدین وزیر وی نیز از اطلاعات او نوشته شده است.
منابع تاریخی از علاقه فراوان غازان به هنر نیز سخن گفتهاند. او همچنین با برخی امور مانند بنایی، نقاشی، آهنگری و اسلحهسازی آشنایی داشته است؛ مدت زمانی نیز به یادگیری کیمیا و رمل و ستارهشناسی و آشنایی با گیاهان عجیب پرداخته است.
مرگ
غازانخان پس از شکست مرجالصفر، در حالی که برای تدارک سپاه و حمله مجدد به لشکر مصر به تبریز بازمیگشت، دچار درد چشم شد و پس از چند بار بهبودی و بازگشت بیماری، ۱۵ شوال ۷۰۳ق در حوالی قزوین، و در ۳۳ سالگی درگذشت و در منارهای که به نام او شناخته میشد، دفن شد.[۸] برخی وفات وی را ۱۱ شوال، و در نزدیکی تبریز دانستهاند.[
گرایش به اسلام و اهل بیت
غازان خان در سال ۶۹۴ق (۱۲۶۵م) با تاکید و ترغیب امیر نوروز، سرلشکر سپاهیانش، مسلمان شد. برخی منابع تاریخی نیز شیخ صدر الدین ابراهیم، پسر عارف معروف، شیخ سعد الدین محمد بن حمویه جوینی را مشوق او برای مسلمان شدن دانستهاند. بنابر منابع، نزدیک صد هزار نفر به تبعیت از او مسلمان شدند و غازان پس از آن «محمود» خوانده شد. او اولین ایلخان مغول بود که مسلمان شد و ارتباط خود با حاکمان مغول را قطع کرد، اسلام را دین رسمی اعلام کرد و اظهار اسلام را بر درباریان و سرداران لشکر واجب کرد.
برخی محققان معتقدند مسلمان شدن غازان خان، به دلیل مصالح سیاسی بوده است. با این حال این امر را سبب گسترش اسلام و روی کار آمدن حکام مسلمان و ویرانی در شهرهای ایران دانستهاند. بر این اساس، پس از مسلمان شدن غازان خان، وی در رعایت آداب اسلامی و مسائل شرعی، و همچنین مسلمان شدن لشکریانی که بر دین سابق خود مانده بودند تلاش میکرده است.
غازان خان در مسیر حرکت به شام در سال ۷۰۲ق، به زیارت امام حسین(ع) رفته و هدایایی نیز به حرم امام سوم شیعیان تقدیم کرد. در دوران حکومت او، سادات احترام ویژهای یافتند؛ تا آنجا که برای احترام، از کلمه «سید» استفاده میشده است. برخی از درباریان نیز اسامی خود را با سید بیان میکردهاند. غازان خان پس از مسلمان شدن، دستور داد به جای ذکر نام سلاطین مغول بر روی سکه، شهادتین ضرب شود. او همچنین فرمان داد نامهها و دستورها با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شود.
مقابله با مخالفان تغییر دین
پس از تغییر دین غازان خان، سپاهی از شاهزادگان و امرای بودائی مغول، برای نبرد با غازان، به مرزهای خراسان حمله کردند و تا مازندران پیش رفتند.حمله مذکور با رویارویی امیرنوروز و امیرهرقداق مواجه شد و شاهزادگان، وادار به عقبنشینی شدند.
اجرای قوانین اسلامی
در آغاز حکومت غازانخان بر ایران، قوانینی برای آبادانی شهرها و روستاها وضع شد؛[۱۸] از جمله منع دریافت منفعت پول، منع شرب خمر و بدمستی در ملاعام، انتخاب قضات عادل در عدلیه، تعیین مهریه مشخص به میزان ۱۹/۵ دینار، تعیین و تطبیق سالهای شمسی و قمری. غازان همچنین اقداماتی برای بهتر شدن معیشت مردم انجام داد.[۲۰]
از اقدامات دیگر او، بنای گرمابه و مسجد در تمام شهرها و روستاها ذکر شده است که بخشی از عایدات گرمابه، برای رسیدگی و نگهداری مساجد وقف میشده است. غازان خان همچنین پس از پذیرش اسلام از سوی حکام و منصبداران حکومتی، رعایت عدالت و منع امرا و اکابر از ظلم به زیردستان را به اجرا گذاشت. بر اساس منابع تاریخی، اگر غازان خان از دریافت رشوه توسط ماموران حکومتی مطلع میشد، آنان را به شدت تنبیه و توبیخ مینمود. همچنین وی شخصی کوشا در حفظ موقوفات و ترویج اسلام شناخته شده است. این ویژگی او را منابع متعددی بیان کردهاند.
بناهای اسلامی و خیریه
غازان خان، بناهای بسیاری در ایران ساخته؛ تا آنجا که بیشتر بناها و آثار باقیمانده از دوران مغولی را ساخته وی و پادشاهان بعد از او دانستهاند. وی برخلاف رسم سلاطین مغول که مقبره خود را مخفی میکردهاند، به دلیل مسلمان شدن و تمایل به داشتن مقبرهای مانند بزرگان مسلمان، در زمان حیات خویش مقبرهای برای خود فراهم کرد.بنای قبه در سال سوم سلطنت غازان شروع و در ۷۰۲ق به پایان رسید. بعد از پایان بنای قبه، غازان خان املاکی را در ایران و عراق برای قبه وقف کرد و خواجه سعدالدین ساوجی و خواجه رشیدالدین فضل الله را متولی آن قرار داد.
غازان همچنین دستور ساخت بناهای مختلفی را در اطراف قبه صادر نمود؛ از جمله مسجد جامع، مدرسه شافعیه، مدرسه حنفیه، خانقاه برای دراویش که هر صبح و شام به فقرا و مساکین غذا داده میشد و دو مرتبه در ماه برای رقص و سماع به صوفیان تعلق داشت. دارالسیاده برای اقامت سادات، رصدخانه، دارالشفاء، بیت الکتب به همراه چند نفر کتابدار، بیت القانون، جهت اجرای قوانین غازانی، بیت المتولی جهت اسکان و اداره و رسیدگی به امور زندگی مردم، حکمتیه جهت اقامت حکما و تعلیم حکمت، بستان و قصر عادلیه، و همچنین حوضخانه و حمام به همراه چندین خادم، از دیگر بناهایی است که در اطراف قبه وی ساخته شد.
پس از او بود که علاوه بر ساختن شهرهای ییلاقی و قشلاقی و همچنین کشیدن حصار به دور شهرها، ساخت بناهای مذهبی، مدارس، و نیز مقبرهها و گنبدها رواج یافت.
رفتار با غیرمسلمانان
غازان خان به رغم آنکه با ادیان و مذاهب مختلف آشنایی داشت، اما پس از آنکه مسلمان شد، دستور تخریب کلیساها و صومعهها و دیگر بناهای غیر اسلامی را صادر کرد. ماموران او در شهرهای مختلف، شروع به ویران کردن کلیساهای مسیحی و کنیسههای یهودی و آتشکدههای زرتشتی و معابد بودائی کردند.
در دوران حکومت او، مسیحیان ملزم بودند با علامت مخصوصی با نام زنار و یا وصلهای بر لباس، در کوچه و بازار رفت و آمد کنند. یهودیان نیز با کلاهی مخصوص در کوچه و خیابان حضور مییافتند. همین حکم درباره مغولان بودایی هم جاری بوده است. در این دوران آزار و اذیت بسیاری بر پیروان این ادیان وارد شد.
با این حال، غازان خان با خاقان چین و پادشاهان مسیحی دیگر کشورها ارتباط داشت و بین دربار وی و پادشاهان دیگر، سفیرانی در رفت و آمد بودهاند. در سال ۶۹۹ق، دو سفیر از دربار او به دربار تیمور، خاقان چین فرستاده شدند که مورد احترام و تکریم خاقان قرار گرفتند. غازان خان همچنین پس از فتح شام، مورد توجه ویژه پادشاهان مسیحی اروپا و ارامنه قرار گرفت. حکومت ایران در زمان غازان خان، تا روم امتداد داشت.