دو دستور مخفی ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بودند؟

در بحبوحه جنگ جهانی دوم استالین، رهبر شوروی، برای نظم بخشیدن به نیروها و جلوگیری از تسلیم شدن آن‌ها در برابر ارتش آلمان، دو دستور مخفی صادر کرد. دستورهای شماره ۲۲۷ و دستور شماره ۲۷۰. هدف این دو دستور مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود.

طبق دستور ۲۲۷، هر سربازی که بدون اجازه عقب ‌نشینی می‌کرد بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک می‌شد. همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث می‌شد سربازان به هنگ‌های تنبیهی اعزام شوند که سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ها را به عهده داشت و احتمال زنده ماندن آن ها بسیار کم بود.

دستور ۲۷۰ پسر و عروس خود استالین را نیز گرفتار کرد. تمام افسران و مقامات سیاسی را از تسلیم شدن در برابر دشمن منع شدند. بر اساس این دستور هر مقام سیاسی یا افسری که اسیر می‌شد خائن تلقی می‌شد و در صورت بازگشت به شوروی بازداشت و اعدام می‌شد. افزون بر آن همسر و پسرش نیز در شوروی بازداشت و به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شدند. وقتی پسر خود استالین به اسارت نازی‌ها در آمد، استالین به مدت دو سال عروس خود را به اردوگاه کار در سیبری فرستاد. در ویدیوی زیر تصاویری از اعمال دستور ۲۲۷ را همراه با حرف‌های نوه استالین در این باره با زیرنویس فارسی ببینید.

منبع تابناک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها