بررسی سلامت ۳۰ هزار نفر/ والدین گلایه دارند

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: عقربه‌های ساعت کم‌کم به عدد ۱۰ نزدیک می‌شود و مادر و فرزند آماده حضور در مرکز سنجش سلامت نو آموزان بد ورود به دبستان می‌شوند.

یکی از مدارس سطح شهر همدان که به‌نوعی در محدوده مرکزی شهر قرارگرفته به‌عنوان مرکزی که باید فرآیند سنجش این دانش‌آموز کلاس اولی را انجام دهد معرفی‌شده که مادر با تکمیل مدارک موردنیاز به آدرس اعلام‌شده مراجعه می‌کند.

برنامه‌ریزی مادر و کودک به نحوی است که رأس ساعت تعیین‌شده در محل حاضر می‌شوند اما با انبوه جمعیتی که آن‌ها نیز برای سنجش سلامت دانش‌آموز خود در این مرکز حاضرشده‌اند، روبرو می‌شوند.

مدارک را به منشی طرح ارائه می‌دهند و دقایقی را روی نیمکت‌هایی که برای استراحت مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته‌شده می‌گذرانند و پس از چند دقیقه منشی نام دانش‌آموز را صدا می‌زند و مادر برای تکمیل مدارک پای میز خانم منشی حاضر می‌شود.

اصل شناسنامه‌های والدین و کودک، یک قطعه عکس ۳ در ۴، اصل کارت واکسن دانش‌آموز و مبلغ ۲۵ هزار تومان پول که باید از طریق کارت‌بانکی به‌حساب موردنظر واریز شود، مدارک درخواستی از والدین است اصل شناسنامه‌های والدین و کودک، یک قطعه عکس ۳ در ۴، اصل کارت واکسن دانش‌آموز و مبلغ ۲۵ هزار تومان پول که باید از طریق کارت‌بانکی به‌حساب موردنظر واریز شود، مدارک درخواستی از والدین است.

خانم امیری که پسر ۷ ساله خود را به این مرکز آورده است در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» بابیان اینکه من از ساعت ۹ در این مرکز حاضرشده‌ام و به نظر می‌رسد انجام فرایند تکمیل برگه‌ها حدود دو ساعت زمان ببرد، گفت: اینکه از قبل اعلام نکرده‌اند که پول نقد دریافت نمی‌کنند و باید مبلغ از طریق کارت‌بانکی به‌حساب واریز شود موجب معطلی می‌شود.

وی بابیان اینکه پسرم هم دوران مهدکودک را گذرانده و هم در مقطع پیش‌دبستانی حاضرشده است، گفت: به نظر می‌رسد اجرای طرح سنجش سلامت برای ورود به مقطع اول دبستان دیگر چندان ضرورتی ندارد چراکه هم‌زمان ثبت‌نام پسرم در مهدکودک و هم برای پیش‌دبستانی برگه‌ای جهت مراجعه به دکتر و ارزیابی فرزندم به من داده شد که آن را انجام دادم.

وی بابیان اینکه آن زمان که طرح سنجش سلامت دانش آموزان مطرح شد من خودم دانش‌آموز مقطع ابتدایی بودم عنوان کرد: حدود ۲۰ سال و اندی از کلید زدن این طرح گذشته و آن زمان کمتر خانواده‌ای فرزند خود را به مهدکودک یا پیش‌دبستانی می‌فرستاد و به همین علت مقطع اول دبستان از حساسیت بالایی برای سنجیدن توان دانش‌آموز برخوردار بود اما در دوره کنونی که اکثر قریب به‌اتفاق والدین فرزندان خود را در مهدکودک ثبت‌نام می‌کنند و مقطع پیش‌دبستانی نیز به‌نوعی اجباری است ضرورت اجرای این طرح زیرسؤال می‌رود چراکه به‌هرحال دانش‌آموز طی یک سال در مقطع پیش‌دبستانی ازلحاظ بینایی و شنوایی و هوش بارها امتحان پس می‌دهد.

پس از صحبت باخانم امیری راهی اتاق‌های در نظر گرفته برای ارائه خدمات به دانش آموزان شدم؛ اتاق سنجش بینایی، شنوایی، سلامت روان، مراقبت بهداشت و درنهایت پزشک ۵ فرایندی بود که هر دانش‌آموز به‌اتفاق مادر یا پدر خود آن را طی می‌کرد.

برنامه سنجش سلامت نوآموزان برای اولین بار در سال ۷۲ به‌صورت آزمایشی در سه شهر قم، ورامین و سمنان آغاز و به‌مرور کشوری شد  امانگاهی به سابقه اجرای این طرح نشان‌دهنده آن است که برنامه سنجش سلامت نوآموزان برای اولین بار در سال ۷۲ به‌صورت آزمایشی در سه شهر قم، ورامین و سمنان آغاز و به‌مرور کشوری شد و یکی از دلایل اجرای این طرح بررسی سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزانی است که می‌خواهند تحصیل را آغاز کنند.

کارشناس سلامت استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه این طرح از سال ۷۲ تاکنون انجام می‌شود به‌طوری‌که شرط ثبت‌نام کلاس‌ اولی‌ها در مدرسه انجام ارزشیابی و سنجش سلامت است، گفت: در اجرای این طرح خانواده‌ها باید به نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی مراجعه کنند و پس از ثبت‌نام دانش‌آموز، نوبت‌دهی آن‌ها در پایگاه سنجش انجام می‌شود.

احمد موسوی بابیان اینکه والدین باید در تاریخ تعیین‌شده به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند و اگر در تاریخ تعیین‌شده مراجعه نکنند جریمه می‌شوند، گفت: روال کار نیز به این صورت است که اگر در پایگاه سنجش به مشکل بینایی، شنوایی و ضریب هوشی کودک مشکوک شوند مجدد یک‌بار دیگر او را در پایگاه‌های تخصصی بررسی می‌کنند و اگر در مرحله دوم بررسی‌ها نیز کودک دچار اختلال تشخیص داده شد در صورت اختلالات ذهنی به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شود.

کشف مشکلات جسمی و روانی دانش‌آموزان

وی بابیان اینکه سنجش سلامت طرح مشترک بین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش همدان است، عنوان کرد: کشف مشکلات جسمی و روانی دانش‌آموزان امروز با برقراری پایگاه‌های سنجش سلامت در هر استان به‌راحتی قابل‌تشخیص و پیگیری است.

وی از اهداف طرح سنجش را شناسایی و مداخله به هنگام و پیشگیری از بروز و تشدید معلولیت‌ها، پیشگیری از افت تحصیلی و تأمین بهداشت روانی خانواده‌ها و ایجاد زمینه مناسب یادگیری و تعلیم و تربیت با توجه به تفاوت‌های فردی خواند و گفت: شناسایی و پیشگیری و مداخله به هنگام از اهداف مهم و اساسی این طرح است.

اما در همین خصوص مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» بابیان اینکه طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان به مدت دو ماه در استان همدان اجرا می‌شود، گفت: برخی مناطق زیرساخت اجرای طرح را زودتر از زمان اعلام‌شده برای افتتاح رسمی طرح آماده کرده بودند به همین دلیل کارها زودتر از موعد آغاز شد.

۳۰ هزار نفر در طرح سنجش سلامت شرکت می‌کنند

محمد پورداوود بابیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر در استان همدان در این طرح شرکت خواهند کرد، گفت: ۲۸۰ نفر از نیرو در مراکز سنجش سلامت در اجرای این طرح همکاری دارند.

وی هدف از اجرای این طرح را مداخله بهنگام عنوان کرد و بابیان اینکه اگر دانش‌آموزی به لحاظ ذهنی یا جسمی دارای مشکل باشند شناسایی و پالایش می‌شود، گفت: برابر اصول روان‌شناسی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از دانش آموزان ممکن است یکی از مشکلات عنوان‌شده را داشته باشند.

وی گفت: ‌هزینه انجام سنجش ۲۵ هزار تومان است که به خانواده‌های نیازمند تخفیف داده می‌شود و طرح برای مناطق عشایری رایگان است.

۲۸۰ نفر در ۲۰ پایگاه ثابت و سیار و تخصصی ارزیابی نوآموزان را بر عهده‌دارند رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» بابیان اینکه در راستای عقب نماندن از برنامه کشور طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان از اواخر خردادماه در همدان آغاز شد، گفت: ۲۸۰ نفر در ۲۰ پایگاه ثابت و سیار و تخصصی در طی دو ماه خدمات را ارائه می‌دهند و ارزیابی نوآموزان را بر عهده‌دارند.

پروین قربانیان بابیان اینکه قریب ۳۰ هزار نفر در استان همدان در این طرح شرکت خواهند کرد، گفت: ۲۵ هزار تومان برای ارائه خدمات از والدین دانش آموزان دریافت می‌شود که بخشی از آن به نیروهای همکار در اجرای طرح پرداخت می‌شود.

وی بابیان اینکه ریالی به‌صورت دستی دریافت نمی‌شود و تمام مبالغ به‌حساب سازمان آموزش‌وپرورش واریز می‌شود، گفت: این رقم از طریق وزارت خانه و به‌صورت دستورالعمل اعلام‌شده است.

اداره آموزش‌وپرورش استثنایی دخالتی در میزان وجه پرداختی ندارد

قربانیان بابیان اینکه اداره آموزش‌وپرورش استثنایی دخالتی در میزان وجه پرداختی ندارد، گفت: با والدینی که توان پرداخت مبلغ را نداشته باشند همراهی می‌شود.

وی بابیان اینکه در هر پایگاه برای ۵ درصد مراجعه‌کنندگان تخفیف در نظر گرفته‌شده است و یا رایگان و یا نیم‌بها پذیرش می‌شوند، گفت: سوابق و مدارکی که اولیا ارائه می‌دهند و نیز برآورد مسئولان پایگاه‌ها در اینکه هزینه به صورتی دریافت شود مدنظر قرار دارد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان با اشاره به اینکه در طرح سنجش سلامت وضعیت نوآموز به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: بعد از معاینات لازم متناسب با وضعیت نوآموز برای او تصمیم‌گیری و خدمات ارائه می‌شود.

ارزیابی‌ها در دو مرحله به شکل مرحله مقدماتی و تخصصی برای نوآموزان انجام می‌گیرد قربانیان با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها در دو مرحله به شکل مرحله مقدماتی و تخصصی برای نوآموزان انجام می‌گیرد، افزود: اطلاعات غربالگری اولیه و تخصصی نوآموزان در سامانه الکترونیکی سنجش، توسط پایگاه سنجش ثبت خواهد شد.

وی عنوان کرد: نتایج حاصل از ارزیابی‌های نوآموزان از طریق سامانه برای مدیران مدارس ابتدایی ارسال می‌شود که در این شرایط به مدیران توصیه می‌شود هنگام ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان به نتایج سنجش توجه شود.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان بابیان اینکه برای ارزیابی‌های امسال نوآموزان عشایری برنامه‌هایی در نظر گرفته شد است، عنوان کرد: تمام نوآموزان عشایری به‌صورت رایگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه از خانواده‌های نوآموزان تقاضا داریم تا بر اساس نوبت‌دهی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده به همراه فرزندشان در پایگاه حضورداشته باشند، افزود: در این شرایط مجبور به پرداخت ۱۰ هزار تومان در نوبت‌دهی‌های بعدی نخواهند شد و اخلال درروند کار به وجود نخواهد آمد.

وی عنوان کرد: برنامه سنجش به‌صورت فرا بخشی با همکاری اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، صداوسیما و مسئولیت آموزش‌وپرورش استثنایی و همکاری بخش‌های درون‌سازمانی انجام می‌شود.

قربانیان گفت: در پایگاه‌هایی که پزشک حضور دارد، معاینات پزشکی در همان محل انجام می‌شود در غیر این صورت باید خانواده‌ها به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه کنند.

گفتنی است در استان همدان ۳۰ هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان باید در این طرح شرکت کنند که با درنظرگرفتن هزینه پرداختی حدود ۷۵۰ میلیون تومان برای آموزش و پرورش آورده دارد که به طور حتم بخشی از آن به مجریان طرح پرداخت می شود اما بهرحال این هزینه از توان پرداخت برخی مردم بیرون است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.