مشارکت مردمی راهکارمبارزه باموادمخدر/آگاه‌سازی خانواده اولویت است

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها : اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می شود.

آنچه کارشناسان بارها و بارها بر آن تاکید کرده اند اینکه اعتیاد به موادمخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می شود و ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطره می اندازد.

مصرف مواد مخدر در جامعه امروزی به حدی است که حتی قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است در این میان آنچه سبب تاسف بیش از پیش می شود اینکه مصرف مواد مخدر در جامعه امروزی به حدی است که حتی قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.

همین عوامل سبب شد تا امروز و با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه میزگردی در خصوص علت یابی و نیز وضعیت استان همدان در زمینه اعتیاد و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر در همدان برگزار و موضوعات به بحث گذاشته شود.

در این برنامه سئوالات خبرنگاران مطرح و در پاسخ به این سئوالات کارشناسان و مدیران حاضر در نشست به ایراد صحبت پرداختند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این نشست با اشاره به شعار «قانونمندی خانواده، روشی موثر در پیشگیری از اعتیاد» و بیان اینکه الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر پیدا کرده است، عنوان کرد: موضوع اعتیاد در جامعه از عوامل مختلف نشات می‌گیرد.

مصرف مواد مخدر توسط بانوان افزایش و سن اعتیاد کاهش یافته است

جلال الدین امیری بابیان اینکه متاسفانه مصرف مواد مخدر توسط بانوان افزایش و سن اعتیاد کاهش یافته است، گفت: هسته خانواده به عنوان اصلی ترین عامل در بازدارندگی جوانان از گرایش به مصرف مواد مخدر باید به این موضوع توجه کند.

وی به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر در استان همدان اشاره کرد و بابیان اینکه استقرار روانشناسان بالینی در مراکز بهداشتی از اقدامات مناسب است، گفت: این اقدامات در راستای پیشگیری انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه در حال حاضر ۳ مرکز DIC در استان همدان فعال است به طوری که یک مرکز در نهاوند و ۲ مرکز در همدان به مراجعه کنندگان خدمات می دهند، گفت: بازدیدهای سرزده ای از این مراکز انجام و ارزیابی خوبی از اقدامات انجام شده، به دست آمد.

اعتیار یک پدیده ساده نیست بلکه تمام شواهد نشاندهنده این است که در اتاق فکرهای استکبار برای این موضوع برنامه ریزی شده است مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست در پاسخ به سئوالی در خصوص اعتیاد پنهان و آسیب‌های پنهان آن گفت: اعتیار یک پدیده ساده نیست بلکه تمام شواهد نشاندهنده این است که در اتاق فکرهای استکبار برای این موضوع برنامه ریزی شده است.

علی گودرزی همسایگی با مرکز تولید قاچاق و مواد مخدر را ازجمله دلایل مشکلات موجود کشور در حوزه اعتیاد دانست و گفت: مبارزه جدی با مواد مخدر طبق فرمایش مقام معظم رهبری در دستورکار است و دستگاه های مختلفی در این حوزه نقش دارند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در استان همدان برای جمع آوری معتادان متجاهر، پیشنهاداتی را برای این موضوع بیان داشت و گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران در معرض مواد مخدر نیست.

وی بااشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در ایران و قیاس آن با آنچه در کشورهای دیگر رخ می دهد، عنوان کرد: به نظر می رسد قاچاقچیان یک قدم جلوتر از مسئولان هستند.

ضرورت پاکسازی چهره شهر از حضور معتادان

گودرزی به ضرورت پاکسازی چهره شهر از حضور معتادان اشاره کرد و با بیان اینکه مراکز ماده ۱۶ مکانی برای ترک اعتیاد معتادان است اما باید برای بازارکار این افراد پس از خروج از مرکز نیز فکری شود، گفت: بارها مشاهده شده که در صورت عدم بکارگیری؛ فرد مجدد به سمت اعتیاد باز می گردد.

وی به وضعیت معتادان متجاهر اشاره کرد و بابیان اینکه حدود ۷۰ درصد این افراد بدون هویت هستند، گفت: در قدم اول باید هویت این افراد مشخص شود که در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مراکز ماده ۱۶ آموزش مهارتی مدنظر قرار گرفته است، گفت: ۱۴۰ مرکز متادون تراپی در استان همدان فعال است.

گودرزی بابیان اینکه در مراکز متادون تراپی به معتادانی که کارتن خواب نیستند خدمات ارائه می شود، گفت: این افراد در این مراکز پرونده دارند و گاهی در بین آنان کارمندان نیز دیده می شوند.

یک اردوگاه ماده ۱۶ در همدان برای خانم ها و دو مرکز برای آقایان پیش بینی شده است وی بابیان اینکه یک اردوگاه ماده ۱۶ در همدان برای خانم ها و دو مرکز برای آقایان پیش بینی شده است، گفت: در این ۳ مرکز ۴۰۵ بیمار خدمات رایگان دریافت می کنند.

معاون اجرایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست بابیان اینکه آسیب اجتماعی مواد مخدر بحث فراگیری است، گفت: در خصوص جمع آوری قلیان اتفاق‌های خوبی در استان همدان رخ داده کمااینکه آموزشهای موثر و کارشناسی شده در این زمینه ما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

محمد حقجو بابیان اینکه هرچقدر در زمینه جمع آوری قلیان ها اقدام کنیم باز هم در کاهش آمار مصرف موفق نخواهیم بود، گفت: باید آموزش های موثر و به موقع انجام شود.

وی پایه اصلی در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر را آموزش های بهنگام دانست و گفت: مشارکت های بین بخشی و میان بخشی تقویت شده و اقداماتی همچون کارهای آموزشی با حمایت‌های مالی خیرین انجام شده است.

تشکیل کانون سلامت محله

معاون اجرایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان به تشکیل کانون سلامت محله اشاره کرد و گفت: تیم های آموزش در کانون سلامت محله مستقر می شوند که این طرح در همدان در حال نهایی شدن است

نایب رئیس صنف درمانگران اعتیاد استان همدان نیز بابیان اینکه ۱۴۰ مرکز درمان متادون تراپی در استان همدان فعال است که از این تعداد ۸۱ مرکز در شهر همدان مستقر است، گفت: ۲۷ هزار و ۶۵۰ نفر در استان همدان تحت پوشش درمانی این مراکز هستند.

مهدی موالات بابیان اینکه در واقع این افراد از چرخه قاچاق مواد مخدر و افیونگران خارج شده اند، گفت: یک تیم کامل درمانی شامل پزشک، پرستار، مددکار و روان شناس در این مراکز حضور دارند و بیمار با تشکیل پرونده وارد چرخه درمان می شود.

وی در خصوص چرخه پذیرش بیماران توضیحاتی بیان کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر سه روش درمانی در مراکز وجود دارد، گفت: بیمارانی که در این مراکز تحت درمان قرار دارند از خدمات مشاوره ای بهره مند می شوند.

نایب رئیس صنف درمانگران اعتیاد استان همدان با تاکید براینکه عوارض دارویی با آسیبهای مواد مخدر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، گفت: همواره میزان فایده حاصل از درمان از عوارض آن بیشتر است.

داروهای مخدر تحت کنترل اداره دارو است

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره اینکه داروهای مخدر تحت کنترل اداره دارو است، گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار عدد شربت متادون، ۱۰۰ هزار قرص تنتور اپیوم، ۱۷۰ هزار قرص بوپر نورفین و ۳۵۰ هزار قرص متادون توزیع شده است.

مرضیه مساعد افزود: در بازدید از عطاریها نظارت خاصی در خصوص مبارزه با مواد مخدر مورد توجه است و موارد تخلف پیگیری می‌شود به طوری که طی ۲ سال گذشته حتی یک مورد گزارش ارائه این قرص ها بدون نسخه وجود نداشته است.

رئیس اداره مشاوره معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در توضیح دلایل گرایش دانشجویان به اعتیاد گفت: به روز نبودن شیوه‌های فرزند پروری و ذهن بزرگسالان و نبود درک بین اعضای خانواده ازجمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

سهیلا پناهی بابیان اینکه دانشجویان جدیدالورود در معرض آسیب هستند و ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه که در معرض آسیب هستند غربالگری می‌شوند، گفت: آموزش مهارتهای زندگی برای دانشجویان جدیدالورود و استفاده از راهنمایی اساتید مشاور و همتایاران سلامت روان و تشکیل کمیته‌های روانشناختی و برگزاری کارگاهها توسط مشاوران متخصص، بررسی روند افت تحصیلی دانشجویان برای حمایت بیشتر از آنان مدنظر قرار دارد.

طرح «همتایاران سلامت روان» در خوابگاه ها اجرا می شود

وی بابیان اینکه طرح «همتایاران سلامت روان» در خوابگاه ها اجرا می شود، گفت: در حال حاضر در ۷ خوابگاه خدمات مشاوره ای ارائه می شود.

نماینده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز برنامه‌های بهداشت در حوزه اعتیاد را معرفی کرد و یادآور شد: برنامه آموزش به نوجوان سالم در حوزه اعتیاد انجام می‌شود و در برنامه کاهش آسیب نیز ضمن ارائه برنامه‌های آموزشی به مشاوره های روانشناختی می‌پردازند.

اما پس از طرح سئوالان خبرنگاران و پاسخ از سوی کارشناسان و مدیران دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز به ذکر مطالبی پرداخت.

افزایش مصرف ماده مخدر «گل» مختص همدان نیست و در تمام کشور گرایش به سوء  مصرف این نوع مخدر وجود دارد سیدرسول حسینی در این نشست درخصوص پاسخ به سئوالی پیرامون دلایل افزایش گرایش به ماده مخدر «گل» در همدان عنوان گرد: افزایش مصرف ماده مخدر «گل» مختص همدان نیست و در تمام کشور گرایش به سوء  مصرف این نوع مخدر وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت افزایش مصرف ماده مخدر «گل» شاید راحتی مصرف، کشت، حمل و نقل و پرکردن فضای کمتری به لحاظ حجمی باشد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه علت کاهش سن مواد مخدر در همدان چیست؟ افزود: سن اعتیاد در بین بانوان و آقایان استان همدان بر اساس طرح شیوع‌شناسی ۲۹ سال است.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود چرا در روستاها و مزارع کشاورزی مصرف مواد مخدر افزایش داشته است؟ عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ غلطی در بین برخی از جوامع روستایی وجود دارد که اگر مواد مخدر مصرف کنید انگار دوپینگ کرده‌اید و کارایی و قدرت بدنی را قوی می‌کند اما این طور نیست.

حسینی با اشاره به وضعیت معتادان متجاهر در استان همدان و با تاکید بر اینکه معتاد متجاهر تعریفی دارد و به معتادی که جایی برای نگهداری نداشته باشد گفته می شود، افزود: نقاط آلوده را به تفکیک شهری و روستایی در شهرستان‌های استان همدان شناسایی کرده‌ایم.

معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و در مرکز ماده ۱۶ و ۱۵ ترک اعتیاد ساماندهی می‌شوند

وی با اشاره به اینکه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و در مرکز ماده ۱۶ و ۱۵ ترک اعتیاد ساماندهی می‌شوند، گفت: گاهی در این زمینه با مشکل مواجه هستیم اما این به معنای آن نیست که نمی‌توانیم معتادان را ساماندهی کنیم بلکه تعداد معتادین متجاهر استان همدان در ۳۰ شهر و یک‌هزار و ۶۷ روستا و ۹ شهرستان، کمتر از ۱۵۰ نفر است و ۵۰ درصد شاکیان آن هم خصوصی تکراری هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا اعتیاد در بین دانشجویان افزایش داشته است، عنوان کرد: استان همدان رتبه ۲۲ را در اعتیاد بین سنین ۱۴ تا ۶۵ سالگی دارد که دانشجویان و تمام اقشار جامعه را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه مشکل در کنترل مصرف مواد مخدر در استان وجود دارد، افزود: باید آئین نامه مراقبت بعد از خروج زندانیان را چه بعد از زندان و چه در بعد از خروج از مرکز ماده ۱۶ اجرایی کنیم که متولی این امر معاونت پیشگیری از جرم دادگستری است و ما نیز در کنار آنها هستیم.

حسینی با بیان اینکه متاسفانه بستر آموزش را برای این افراد فراهم نکرده‌ایم، گفت: در قالب تفاهم‌نامه با اداره‌کل فنی حرفه‌ای استان همدان بهبودیافتگان، افراد در معرض خطر و خانواده‌های آسیب دیده به صورت رایگان آموزش می بینند.

باید برای بانوان معتاد در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد ورود کرده و اقدامات خاصی انجام داد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه ۹۷ درصد جمعیت استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی پاک هستند و باید برای بانوان معتاد در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد ورود کرده و اقدامات خاصی انجام داد، عنوان کرد: باید دانشگاه عاری از مواد دخانی را اجرا کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه گزارشی از خرید و فروش مواد مخدر در حوزه مجازی طبق آمار پلیس فتا در استان ارائه نشده است، تاکید کرد: اصحاب رسانه همدان برای نخستین بار سازمان مردم‌نهادی در راستای اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر در کشور شکل دهند.

اما گذشته از مباحث مطرح شده در این نشست رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز بابیان اینکه در سال جاری ۳ هزار و ۸ عملیات در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان همدان انجام شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۴۴۳ کیلوگرم مواد مخدر در استان همدان کشف شده است.

جمع آوری و ساماندهی ۸۴۰ نفر معتاد در مرکز ماده ۱۵ و ۱۶

هادی قزوینه به جمع آوری و ساماندهی ۸۴۰ نفر معتاد در مرکز ماده ۱۵ و ۱۶ اشاره و بیان کرد: در سال جاری در مجموع سه هزار و ۲۴۴ نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد.

قزوینه عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ۲۲ باند مواد مخدر در استان همدان منهدم و ۱۹۵ طرح پاک‌سازی مناطق آلوده به مواد مخدر اجرا شده است.

وی به اجرای ۹۶ طرح کنترل محور مواصلاتی اشاره کرد و گفت: کنترل محورهای مواصلاتی استان همدان باعث تغییر مسیر انتقال مواد مخدر به غرب و عدم تردد قاچاقچیان از همدان شده است.

نگهداری ۲۰۴ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز تعداد مددجویانی که در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی نگهداری می‌شوند را بیش از ۱۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰۴ معتاد متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شود.

حمیدرضا الوند با اشاره به اینکه تعداد این معتادان به ۲۴۰ نفر هم رسیده است، افزود: ظرفیت تخت‌های مراکز ماده ۱۶ بهزیستی همدان ۱۵۰ تخت است که با توجه به تعداد بالای معتادان متجاهر، بقیه کف خواب هستند.

با تمام این تفاسیر آنچه ذکرش مهم به نظر می رسد اینکه سوء مصرف مواد مخدر به قدری سریع رخ می دهد که در کمترین زمان زندگی فرد را تباه می کند بنابراین مردم باید هوشیار باشند و زمینه پیشگیری نیز از خانواده ها شروع شود به طوری که مهارت زندگی کردن را به فرزندمان آموزش دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.