نورپردازی شهرزیرزمینی«سامن»و«ارزانفود» بااستفاده از انرژی خورشیدی

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» از آغاز نورپردازی شهر زیرزمینی «سامن» و «ارزانفود» با بهره گیری از انرژی خورشیدی هم زمان با برگزاری رویدادهای بین المللی گردشگری همدان ۲۰۱۸ خبر داد.

مالمیر عنوان کرد: با توجه به اینکه شهر زیرزمینی ارزانفود خارج از روستا و در دامنه کوه الوند قرار دارد، در صورت ایجاد خط انتقال برق از روستا به این شهر زیرزمینی به طول دو کیلومتر، هزینه زیادی را متقبل می‌شدیم بنابراین تصمیم به تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی گرفته شد.

وی ادامه داد: با تأمین ۱۰ کیلووات برق مصرفی از طریق این پنل خورشیدی تا سال‌های آینده مشکلی برای تأمین برق این شهر زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

مالمیر  با بیان اینکه کارهای اجرایی نصب این پنل انجام و  به این ترتیب شهر زیرزمینی ارزانفود با پنل خورشیدی روشن شد، افزود: برای تأمین برق این شهر ۱۳۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذار نصب این پنل خورشیدی اداره‌کل میراث فرهنگی بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه گفت: با احداث جاده به طول دو کیلومتر تا شهر ارزانفود، مرمت ساختارهای سنگی داخل این بنا، ایجاد ورودی مناسب و نورپردازی مناسب درون این شهر، پذیرای گردشگران خواهد بود.

وی بابیان اینکه محوطه تاریخی و زیررزمینی ارزانفود یکی از مجموعه معماری های دستکند استان همدان است که در سال ۸۹ به صورت اتفاقی در اثر فعالیتهای عمرانی معدن کاران منطقه شناسایی شد، گفت: از همان سال پیگیری های لازم برای کاوش و بررسی های باستان شناسی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی شروع شد و در پی آن فعالیت غیرمجاز معدن کاران متوقف ماند.  

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.