گردشگری ابزاری برای تحقق جهان بدون خشونت است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، سیدعلی پاکدامن شامگاه پنج شنبه در نشست سفرا، مسئولان کشوری و روسای نمایندگی های خارجی در همدان گفت: همدان از شهرهای زیبا و دارای پتانسیل‌های بزرگ گردشگری و فرهنگی است.

همدان از داشته‌های خود استفاده کند

وی بابیان اینکه همدان یکی از پایتخت‌های ایران در ادوار مختلف با گنجینه‌ای از مشاهیر و جاذبه‌ها است، گفت: باید از داشته های این منطقه به نحو مناسب استفاده کرد.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تاکید کرد: گردشگری نقطه عطف دیپلماسی عمومی است و بازیگران اصلی آن مردم هستند چراکه در دیپلماسی عمومی دولت‌ها پای خود را عقب کشیده و مردم بدون واسطه با هم مواجه شده و گفت‌وگو می‌کنند.

پاکدامن با تاکید بر اینکه گردشگری ابزاری برای تحقق جهان بدون خشونت است، گفت: در مقوله توسعه گردشگری فرهنگ و تعاملات مرزهای عینی و ذهنی را درمی‌نوردند که با این وصف می توان گردشگران را سفرای صلح و دوستی به شمار آورد.

به دنبال شناساندن مولفه‌های فرهنگی و هنری و تمدن‌ساز ایران به عنوان گنجینه‌ای از تمدن چندهزار ساله بشری هستیم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه باتاکید براینکه صلح حقیقی از دل شناخت، پذیرش تضادها و اجتناب از تحمیل بوجود می آید، ادامه داد: به دنبال شناساندن مولفه‌های فرهنگی و هنری و تمدن‌ساز ایران به عنوان گنجینه‌ای از تمدن چندهزار ساله بشری هستیم کمااینکه بخشی از این مولفه ها در یونسکو ثبت شده است.

پاکدامن باتاکید براینکه ۲۲ اثر ملموس تاریخی و فرهنگی و ۱۴ اثر معنوی ثبت شده در کنار تعدد آیین‌ها و آواها و نواها جزئی از فرهنگ و تمدن ایران است، گفت: باید آنچه در این سرزمین است به درستی معرفی شود.

وی با تاکید براینکه گردشگری قدرت نرم کشورها و دیپلماسی عمومی را تقویت می کند و عکس این رابطه هم برقرار است، گفت: باید بابرنامه ریزی خوب از گردشگری در راستای توسعه پایدار کمک بگیریم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران نیز در این نشست بابیان اینکه همدان به دلیل بهره مندی از مولفه های طبیعی و زمین شناسی همچون قله الوند، ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد، گفت: این استان با داشتن پدیده های نادر زمین شناسی همچون غار علیصدر و فروچاله ها ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.

ثبت ژئوپارک ها حرکتی در راستای گردشگری پایدار و توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست است مرضیه لک باتاکید بر اینکه پدیده های طبیعی در کنار پدیده‌های زمین‌شناختی، آثار تاریخی و فرهنگی از شاخص‌های همدان برای ژئوپارک است و به همین دلیل ژئوپارک اکباتان باید بررسی شود، عنوان کرد: ثبت ژئوپارک ها حرکتی در راستای گردشگری پایدار و توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست است که نمونه های آن در جزیره قشم مشهود است.

لک بااشاره به اینکه سال گذشته میلادی ۳۵ کشور موفق به ثبت ۱۲۷ محدوده ژئوپارک شدند که این مناطق به ۵۰۰ محدوده در سالجاری افزایش خواهد یافت، گفت: ایران بهشت زمین شناسان است و باید در راستای شناسایی و ثبت ژئوپارک ها بیش از پیش تلاش کرد.

گفتنی است در این نشست نخستین تفاهم نامه بین المللی رویداد فراملی همدان ۲۰۱۸ بین مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم و اتاق بازرگانی همدان با هدف توسعه راهبردی گردشگری در این استان امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه طرح راهبردی، علمی و تحقیقاتی بین مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم و اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن همدان عملیاتی می شود.

راه اندازی دبیرخانه همدان ۲۰۱۸، تدوین چشم انداز گردشگری همدان، توسعه شبکه مشترک گردشگری میان کشورهای عضو مجمع جهانی گردشگری، ارتقا ظرفیت و مدیریت مقاصد سفر و تسهیلات سفر آسان و همسویی برنامه های جهانی جهانگردی با محوریت طرح های جاده ابریشم از مفاد این تفاهم نامه اعلام است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.