کتاب ادیان چین و ژاپن باستان
کتاب ادیان چین و ژاپن در واقع ترجمه دو بخش ادیان چینی و ژاپنی کتاب راهنمای جدید ادیان زنده[۱] است که زیر نظر جان آر. هینلز[۲] استاد مطالعات تطبیقی ادیان در مدرسه مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن[۳] تالیف شده است. بخش ادیان چینی این کتاب مایکل سوسو[۴] و بخش ادیان ژاپنی آن را دیوید رید[۵] نگاشته است و محمد علی رستمیان عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب این دو بخش را تحت عنوان ادیان چین و ژاپن ترجمه نموده است.
محمد علی رستمیان در مقدمه ای که بر ترجمه این اثر نگاشته است با اشاره به ضرورت شناخت و آگاهی ما نسبت به اقوام آسیایی به بیان اجمالی ویژگیهای دین در چین و ژاپن پرداخته است. حضور ادیان مختلف در این دو جامعه، تحول پذیری دین در این دو فرهنگ و نقش برجسته عناصر سیاسی در دین این دو کشور از مشخصاتی است که مترجم برای دین در چین و ژاپن برمیشمرد.
بخش اول کتاب حاضر به ادیان چین اختصاص دارد و در هفت بخش مختلف به منابع اولیه اصلی، مقدمهای بر تاریخ دین چینی، مراحل اصلی و پیشفرضهای مطالعه علمی دین چینی، مفروضات اصلی نظام دینی چین، اعمال مخصوص دین چینی، سنت عرفانی در چین و دین در چین مدرن پرداخته است.
نویسنده در سطرهای ابتدایی اثر خود که در واقع حکم مقدمه را دارد و تحت عنوان ادیان چینی ترجمه شده است، از جشنهای آیینی، شعایر گذر یعنی تولد، بلوغ، ازدواج، مراسم کفن و دفن و چرخه سالانه جشنهای تقویمی به عنوان معرفهای سنتی این دین یاد میکند و مینویسد: در چین عضویت در گروه اجتماعی با شرکت در شعایر گذر و جشنهای سالانه به ثبوت میرسد نه با تایید عقلانی مجموعه ای از کتابهای مقدس وحی شده.
مایکل سوسو ضمن اشاره به معنای واژه زونگ – جیائو به معنای شجره تعلیمات که در چین برای دین به کار میرود، اظهار میکند که از میان این تعلیمات، نظام اخلاق کنفوسیوسی، نظام شعایر تائویی و مفاهیم نجات گرایانه بودایی آموزههایی هستند که مردم آنها را قبول دارند و آیین بودا و تائو و کنفوسیوس همانند خدمتگزارانی به ایمان و نیازهای توده مردم چین عمل میکنند.
در بخش منابع اولیه اصلی، نویسنده منابع مطالعه دین چینی را به سه دسته تقسیم میکند که عبارتند از: ۱. متون کلاسیک، شعایر، تواریخ و فرهنگهای جغرافیایی محلی کنفوسیوسی؛ ۲. نوشتههای متداول، فرهنگهای عمومی و داستانهای تخیلی تائویی؛ ۳. متون رسمی و متداول و کتابهای عبادی عمومی بودایی.
در بخش بعد که به تاریخ دین چینی اختصاص یافته است، سوسو تاریخ دین چینی را به چهار دوره اصلی تقسیم و به ویژگیهای هر دوره به طور مختصر و گذرا اشاره میکند. این چهار دوره که به طور سنتی از آنها با عناوین بهار، تابستان، پاییز و زمستان فرهنگ چین یاد میکنند، عبارتند از: دوره بهار تاریخ دین چین از آغاز پادشاهی جوو در حدود ۱۱۰۰ ق.م تا آغاز سلسله هان یعنی ۲۰۶ میلادی؛ دوره تابستان تاریخ دینی از ۲۰۶ تا ۹۰۰ میلادی؛ دوره سوم یعنی پاییز آن از ۹۶۰ تا ۱۹۱۲ میلادی؛ و دوره جدید تایخ دینی چین که همان دوران زمستان این چرخه قلمداد میشود.
نویسنده در بخش بعد به مراحل اصلی و پیش فرضهای مطالعه علمی دین چینی پرداخته است و این مراحل را به سه دوره اصلی تقسیم می کند. نگرش استعماری دانشمندان قرن نوزدهم، دیدگاه ابژهای و علمی به تجربه چینی توسط دانشمندان اول و میانه قرن بیستم و نگرش پدیدار شناسان ساختارگرا؛ سه نوع نگرش و سه مرحله از مطالعه جدید درباره دین چینی را شکل می دهند.
مایکل سوسو بخش چهارم اثر خود را به توضیح آموزههای اصلی دین چینی اختصاص داده است و در این قسمت مفاهیمی چون تکوین کیهان، یین و یانگ، پنج عنصر، اتحاد با دائو، فضیلت کنفوسیوسی، جهنم و چرخه های زندگی به اختصار توضیح داده شده است.
در بخش پنجم به آداب و مناسک دین چینی پرداخته شده و در مورد خصوصیات شعایر گذر شامل آیینهای تولد، بلوغ، ازدواج و آیینهای خاکسپاری سخن رفته است. در قسمت دیگری از همین بخش نویسنده به چرخه جشن های سالانه دین چینی پرداخته و جشن های اصلی دین چینی در طول سال را با ذکر اجمالی آداب و مراسم آنها بر می شمرد. در قسمت دیگری از این بخش به مجریان مراسم دینی اشاره شده است و نویسنده راهب بودایی، کاهن تائویی، شمنها و واسطه های تسخیر روح را مجریان آیین های دینی در چین معرفی میکند و گوشه ای از کارکردهای آنان در جامعه دینی چین را بر میشمرد. در پایان این بخش نویسنده نتیجهگیری کرده است که قدرت دین عامیانه در چین مدرن نه تنها نابود نشده بلکه سهلتر و قویتر شده است.
بخش ششم از قسمت ادیان چینی به سنت عرفانی در چین اختصاص یافته و نویسنده دامنه این سنت را از اولین متون تائویی( قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد) تا مطرح شدن انواع مراقبه ذن در قرن شانزدهم میلادی گسترده میداند. مایکل سوسو در این قسمت از کتاب خود، عناصر اصلی سنت عرفانی در چین را به اجمال بیان میکند و در این راستا به سنت مرتاضانه تائویی (سیو یانگ) و منابع الهام آن یعنی کتابهای جونگ زه نی پین و دائو ده جینگ اشاره میکند و گزارش مختصری از محتویات این دو منبع به دست میدهد. نویسنده سپس به بیان ویژگیهای سنت عرفانی در چین مدرن پرداخته و عناصر و دامنه تحولات این سنت را برمیشمرد.
در بخش هفتم که با عنوان دین در چین مدرن تنظیم شده است، به جایگاه دین در چین پس از سلطه سوسیالیسم پرداخته شده است. نویسنده در بخش پایانی از نوشتار خود با اشاره به پنج دین مورد تایید دولت چین یعنی اسلام، بودا، دائو، کاتولیک و پروتستان؛ به بیان قلمرو فعالیت این دینها در کشور چین میپردازد. در کتابنامه این بخش نیز ۴۹ اثر معرفی شده است.
بخش دوم کتاب حاضر به ادیان ژاپنی اختصاص دارد و دیوید رید نویسنده آن است. این بخش از یک مقدمه کوتاه و شش قسمت با عناوین مطالعات دینی در ژاپن، ماتریکس”سنت کوچک”، رهبران دینی و تعالیمشان، جمعیت متدین در ژاپن معاصر و تحولات بعد از سال ۱۹۴۵؛ تشکیل شده است.
دیوید رید در مقدمه کوتاه خود به برخی ویژگیهای دین در ژاپن اشاره می کند و معتقد است با اینکه در دین ژاپنی ابعاد شخصی نیز وجود دارد اما جنبههای دیگری چون جشنهای شینتویی و شعایر بودایی نیز وجود دارد که بخشی از دین شخصی تلقی نمیشوند. وی همچنین با اشاره به بعد سازمانی دین در ژاپن، آگاهی از تاثیرات متقابل سازمانهای دینی و قدرت حکومتی در ژاپن را برای آشنایی کامل با این دین ضروری میداند.
رید در بخش مطالعات دینی در ژاپن این نکته را گوشزد میکند که مطالعات دینی در ژاپن مطالعات الاهیاتی و فلسفی و نیز مطالعات تاریخی و متنی را شامل نمی شود و محدود به رشتههایی نظیر پدیدار شناسی دین، جامعه شناسی دین و روانشناسی دین است که در آنها پدیده دینی به روش تجربی و به شکل تطبیقی مورد مطالعه قرار می گیرد.
در قسمت ماتریکس سنت کوچک نویسنده اصطلاح سنتهای کوچک در ژاپن را برای اشاره به شینتوی عامیانه، شینتوی معبدی و شینتوی فرقهای و اصطلاح سنتهای بزرگ را برای آیین بودا، کنفوسیوس و مسیحیت معرفی میکند و سپس به بیان ویژگیهای آیین شینتو در سه شکل اصلی آن میپردازد.
در قسمت بعد تحت عنوان سنتهای دینی در تاریخ ژاپن دیوید رید این تاریخ را به چهار دوره تقسیم میکند و ویژگیهای دین ژاپنی در هر دوره را به کمک برخی نمودارهای آماری بیان میکند. این چهار دوره عبارتند از: دوره شینتو (قبل از قرن ششم میلادی)، دوره شینتو-بودایی (۵۳۸-۱۵۴۹)، دوره شینتو-بودایی-مسیحی (۱۵۴۹-۱۸۰۲) و دوره دوم شینتو-بودایی-مسیحی (۱۸۰۲- تا کنون).
قسمت بعدی کتاب به رهبران دینی و تعالیمشان اختصاص یافته است و نویسنده با اشاره به دلیل احترام به رهبران دینی در سنت ژاپنی از حدود ده شخصیت برجسته در تاریخ این دین که بنیانگذاران فرقههای دینی مختلفی بودهاند نام میبرد و تعالیم آنان را به اختصار بیان میکند.
در قسمت جمعیت متدین در ژاپن معاصر، نویسنده، پس از ذکر برخی آمارها در مورد پیروان ادیان مختلف در ژاپن که به کمک نمودارهای آماری بیان شده است، به آداب و مناسک دینی امروزی در ژاپن پرداخته است و با تقسیم بندی اعمال دینی ژاپنی به جشنهای ادواری و جشنهای چرخه زندگی به بیان این اعمال و اشاره مختصر به ویژگیهای آن میپردازد.
در قسمت آخر این اثر که با عنوان تحولات بعد از سال ۱۹۴۵ تنظیم شده، به تحولات دینی ژاپن پس از جنگ جهانی و چگونگی شکلگیری سازمانهای دینی جدید و خصوصیات آنها پرداخته شده است. نویسنده در این قسمت تحت عناوین: گونه جدیدی از دین جدید، تفرقه، امپراتور مرده است زنده باد امپراتور، و مسائل اوم شیزنریک یو به سیر تحولات دینی در ژاپن معاصر پرداخته است.
دیوید رید قبل از ذکر منابع اثر خود در پیوستی که به کتابشناسی اضافه کرده است با تقسیم ادوار تاریخی دین ژاپنی به دوره اولیه، دوره میانه و دوره مدرن در مورد منابع مطالعه درباره هر دوره توضیحات مفیدی را در اختیار محققان قرار میدهد و سپس در کتابنامه ۳۸ منبع مورد استفاده را معرفی مینماید.
در پایان این کتاب همچنین نمایه نسبتا کاملی از اصطلاحات نیز تنظیم شده و کار را برای خوانندگان علاقهمند راحتتر میسازد.
[۱]. A New Handbook of Living Religions
[۲]. John R. Hinnells
S.O.A.S. , School of Oriental and African Studies, University of London.[۳]
Michael Saso.[۴]
[۵]. David Reid
این کتابو لازم دارم خواهش میکنم برام ایمیل کنید
درود
انی جان کتاب یشتها آماده نشد واسه دی ال ؟
درود.
نه کاکو : )
درود
اگه میشه ترجمه پور داوود بزار واسه دی ال از بقیه محمکتر و قابل استنادتره
درود.
یک چند باری گویا سوال پرسیدی ؛ نشده جواب بدم لطفاً همه رو جمع کن و ایمیل بزن : Info@enik.ir
Free info like this is an apple from the tree of knolwedge. Sinful?
سلام. میشه این کتابو برام ایمیل کنید ؟
سلام ببخشید میشه این کتاب رو برای من ایمیل کنید؟
ممنون میشم
سلام میشه این کتاب رو برام ایمیل کنید؟
سلام روزتون بخیر چطور به این کتاب دسترسی پیدا کنیم؟ آیا ایمیل میشه؟