سود دهی میلیاردی در کشاورزی فقط با خرید نهال گردو پیوندی امکان پذیر است

به نقل از آریا نهال: در گذشته ای نه چندان دور، پرورش نهال گردو به گونه ای متفاوت تر از الان انجام می شد. در دهه های قبل، فشار اقتصادی آن چنان نبود که هر کشاورز به فکر بیشترین مقدار باردهی درختان گردوی خود باشد، اگر یک سال درختان باردهی مناسبی داشتند خدا را شکر و اگر سال بعد باردهی آن نصف هم می شد، باز گله ای به جایی نمی کردند.

 اما اکنون که احداث یک باغ نهال گردو و هزینه های جانبی و نگهداری درختان، بسیار زیاد شده است، طبیعی است که کشاورزان به دنبال مقاوم ترین و پربار ترین ارقام نهال گردو باشند.

چرا نهال گردو پیوندی به نسبت نهال گردو بذری برتری دارد؟

درخت گردو به طور کل، درختی سرما دوست می باشد و در برابر گرمای بیش از ۴۲ درجه، حساسیت نشان می دهد و میتواند دچار پوکی مغز یا سوختگی در برگ های خود شود. طبیعی است که اگر به طبع سرما هم بیش از پیش بیشتر شود، این اتفاق برای درختان گردو بیفتد.

در گذشته، در مناطق معتدل تا نسبتا سردسیر اغلب کشاورزان و باغداران توانایی پرورش نهال گردو را داشتند، اما به لطف نهال های اصلاح شده ی گردو، یا همان نهال گردو پیوندی، اکنون تمامی مناطق ایران امکان پروش درخت گردو را دارا می باشند.

اولین مزیت نهال گردو پیوندی، مقاومت در برابر سرما و گرما:

پس اولین مزیت نهال گردوی پیوندی، تنوع در کاشت در مناطق سردسیر و گرمسیر می باشد که البته باید هر رقم را متناسب با آب و هوای مورد نیاز خود کشت نمود که در ادامه به معرفی چند نهال گردوی مناسب مناطق سردسیر و گرمسیر هم خواهیم پرداخت.

شما همچنین می توانید جهت مطالعه ی چگونه کاشت درخت گردو و شرایط صفر تا صد پرورش درخت گردو را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:

https://ariyanahal.ir/درخت-گردو/

دومین برتری درخت گردو پیوندی، باردهی فوق العاده آن می باشد:

کافیست در باغات قدیمی نهال گردو با باغداران عزیز که به صورت سنتی از ارقام بذری استفاده نموده اند قدم بزنید! اگر پای درد و دل آنان بنشیند به قطع خواهند گفت که در یک سال باردهی مطلوب است و در سال دیگر کم که هیچ آثار بیماری و مشکلی هم در درختان وجود ندارد. بله واقعیت امر این است در ارقام بذری گردو، تناژ باردهی ثابت نیست و ممکن است یک سال باردهی مطلوب و سال دیگر کم باشد.

اما در نهال گردو پیوندی، این مبحث متفاوت می باشد. ارقام پیوندی به علت اینکه با نژادی برتر از خود پیوند خورده اند، به هیچ عنوان تغییر ماهیت نمی دهند و باردهی درختان همیشه ثابت خواهد بود. البته اگر درگیر بیماری یا آفت خاصی نشوند، این باردهی همیشه در یک سیر ثابت و همواره صعودی خواهد بود.

سومین برتری نهال گردو پیوندی، باردهی دو برابری آن می باشد:

در بسیاری از ارقام گردوی بذری که به درختان گردوی قدیمی هم معروف می باشند، همانند نهال گردو اسرائیلی که به نهال گردو فلسطینی هم معروف می باشد، با ارتفاع بسیار بلند و شاخه های بسیار زیاد، اما در هر شاخه تعداد متوسطی باردهی را مشاهده خواهید کرد، اما چرا در نهال گردو پیوندی این اتفاق روی نمی دهد؟

در گردوی پیوندی اگر دقت نمایید، در راهنمای کاشت آن توصیه می شود از فاصله کاشت ۷ در ۷ متر استفاده نمایید، از همین جا می توان متوجه شد که این نهال به نسبت انواع گردوی بذری، شاخه و ارتفاع کمتری دارد به طبع در هر شاخه هم تعداد بسیار بیشتری از باردهی را مشاهده خواهید کرد.

همچنین به دلیل اصلاح نژادی که روی نهال گردو انجام شده، دیگر در هر سال شما با باردهی ۲۵ تا ۳۰ کیلویی مواجه نخواهید بود و تا ۷۰ کیلو باردهی را به ازای هر درخت بالغ پیوندی می توان متصور شد.

چهارمین برتری نهال گردوی پیوندی به نسبت گردوی بذری، برداشت راحت گردو می باشد:

کافیست تنها سری به بخش مقالات سایت های خبرگزاری بزنید.. سالانه چند ده کارگر که در حین چیدن گردو بودند، از بالای درخت افتاده و متاسفانه متوجه ی آسیب های گاها جدی و شدید شده اند. این به علت ارتفاع بسیار زیاد ارقام درخت گردوی قدیمی می باشد.

ارتفاع درختان گردویی که به ۲۵ الی ۳۰ متر هم گاهی می رسد. این ارتفاع در فصل برداشت بسیار می تواند کار را برای کشاورزان دشوار نمایید. اتفاقی که در نهال گردو پیوندی شاهدش نخواهند بود.

در درختان گردو پیوندی، نهایت ارتفاعی که ارقام آن خواهند گرفت، ارتفاعی بین ۵ تا حداکثر ۸ متر خواهد بود که می توانید با یک قیاس ساده، متوجه ی برداشت بسیار راحت تر آن به نسبت نهال گردوی بذری شوید.

اما بهترین نهال های گردو پیوندی و بذری در ایران چه ارقامی می باشند؟

بسیار سخت است معرفی بهترین نژاد درخت گردو، زیرا بهترین نوع درخت گردو کاملا بسته به جغرافیای هر نهال متفاوت می باشد. ابتدا بهتر است ارتفاع محل کشت خود را پیدا، سپس با توجه به ارتفاع محل کشت، اقدام به خرید نهال گردو نمایید. اما اکنون به معرفی کوتاه ۴ نهال گردوی پیوندی و بذری می پردازیم که هر کدام جز ارقام محبوب در ایران شمرده می شوند.

دو نهال گردو بذری و محبوب در ایران: معرفی

بسیاری از ارقام را می توان در اینجا نام برد، از نهال گردو تویسرکان، دماوند تا نهال گردوی ضیاآباد قزوین، اما واقعیت امر محبوب ترین و در گونه ی خود پربارترین، می توان به نهال گردو اسرائیلی اشاره داشت که به گردو فلسطینی هم در برخی نقاط شناخته می شود. این نژاد گردو را می توان گونه ای قدیمی نامید که بیشترین سطح کشت باغات قدیمی گردوی ایران را به خود اختصاص داده است که نژاد آن هم در اصل ایرانی می باشد اما به این نام شهره یافته است.

دومین نهال گردوی بذری محبوب در ایران، نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا می باشد. این نهال بسیار باردهی فوق العاده ای داشته و نیاز به رقم گردافشان هم ندارد. یعنی گل های نر و ماده هر دو به روی یک شاخه می باشند. از اولین سال پس از کاشت هم باردهی خود را آغاز می کند که به همین علت از محبوبیت زیادی برخوردار است.

و در اخر معرفی دو نهال گردو پیوندی پر فروش در ایران:

به بسیاری از مزایای انواع گردو پیوندی پرداختیم و حال وقت معرفی بهترین ارقام پیوندی رسیده است. بی شک نهال گردوی چندلر و دیگری نهال گردو فرنور، از بهترین نهال های گردوی ایران و دنیا لقب گرفته اند. یکی با نژادی آمریکایی و دیگری با نژادی فرانسوی، در سطح اروپا و آمریکا بسیار محبوبیت پیدا کرده اند. باردهی فوق العاده و دیرگل ده بودن این دو نژاد باعث شده در مناطق معتدل تا سردسیر، مورد کشت قرار گیرند.

توصیه ی آخر در مورد خرید نهال گردو از نهالستان:

نهالستان آریا نهال، با  کمک با بهترین مهندسین کشاورزی، تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و با مجوز رسمی از اصناف باغداری ایران، در این تلاش است تا با کیفیت ترین نهال های مثمر وغیر مثمر را به شما عزیزان ارائه نماید. شما علاقه مندان می توانید در هر نقطه از ایران عزیزمان که قرار دارید تنها با یک تماس نسبت به خرید نهال، ثبت سفارش خود را صورت نمایید.

نشانی وب سایت: https://ariyanahal.ir

شماره تماس کارشناسان: (۰۹۱۴۳۳۳۶۰۲۹ – ۰۹۱۴۳۳۳۶۰۲۴)

نشانی ما : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۱۷ شهریور

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها