چرا از شنیدن آهنگ های غمگین لذت می‌بریم؟

موسیقی و تاثیر آن بر ذهن، مغز و رفتار، معمای پیچیده ای است که روانشناسان موسیقی و عصب شناسان همچنان  در تلاش برای رمزگشایی از آن هستند. بسیاری از افراد علاقه مند به گوش دادن به آهنگ های غمگین هستند و می توان گفت زندگی خود را به آن گره زده اند.

مطالعات انجام شده توسط روانشناسان موسیقی نشان می دهد که افرادی که همدلی بالایی دارند بیشتر از موسیقی غمگین لذت می برند. دلیل آن را می توان این گونه یافت که آنها احساسات درک شده ای را که منتقل می کند بهتر می فهمند یا راحت تر تحت تأثیر قرار می گیرند. آنها همچنین اهنگ های غمگین را از نظر زیبایی شناختی، زیباتر و باکیفیت تر از سایر انواع موسیقی می دانند. پس می توان نتیجه گرفت که گوش دادن به آهنگ های غمگین همواره از سر ناراحتی نیست و می تواند به دلیل درک متقابل افراد باشد.

موسیقی های غمگین گاهی اوقات پناهگاهی عالی برای فرار از دنیا هستند. گاهی اوقات وقتی که آهنگ با احساسات آن لحظه شما یکسان می شود، باعث می شود احساس کنید که تنها نیستید. موسیقی چیزی است که می تواند بیشترین سازگاری با حالات مختلف ما را داشته باشد. می تواند به افراد  لذت و همچنین احساسات عمیق بدهد. شاید، این تنها دلیلی باشد که ما به موسیقی گوش می دهیم. گاهی موسیقی به گونه ای انسان ها را درک می کند که هیچ انسان دیگری قادر به انجام آن نیست.

در میان خوانندگان کشور ما نیز افرادی وجود دارند که در اجرا و نواختن آهنگ های غمگین به بهترین نحو ممکن کار خود را انجام می دهند. همایون شجریان، محسن چاوشی، سینا سرلک، مهدی یراحی و بسیاری از خواننده های دیگر از محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به این سبک موسیقی برخوردار هستند.

همانطور که موتسارت، موسیقی دان مطرح اتریشی، می‌گفت: “موسیقی در نت ها نیست، بلکه در سکوت بین آن ها است.” با گوش دادن به یک موسیقی عالی می توان ساکت شد، آرام شد و در یک استراحت عمیق فرو رفت. برای یک لحظه ذهن از فکر کردن درباره هرج و مرج های روزانه باز می ایستد و شما از آن لذت می‌برید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها