دانلود کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو به زبان فارسی

دانلود کتـاب طراحی دیجیتال موریس مانو به زبان فارسی

کتـاب مدار منطقی (طراحی دیجیتال ) موریس مانو 

تایپ شده با کیفیت بالا و قابلیت جستجو

ترجمه اختصاصی 
ویرایش جدید
نویسندگان:موریس مانو و مایکل سلتی
ترجمه :آلا بحرانی,اسما بحرانی
۶۸۸ صفحه
فرمت :PDF

دانلود کتاب

 

 دانلود کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو به زبان فارسی

 

بخشی از کـتاب:

این نسخه از طراحی دیجیتال بر اساس چهار نسخه قبلی و بازخورد تیم بازبینان است که به تعیین جهت برای ارائه ما کمک کردند. تمرکز متن برای انعکاس دقیق‌تر محتوای یک دوره آموزشی پایه در طراحی دیجیتال و فناوری جریان اصلی سیستم‌های دیجیتال امروزی: مدارهای CMOS، تشدید شده است. مخاطبان مورد نظر گسترده هستند و دانشجویان علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق را در بر می­گیرند

 

عناصر کلیدی که این کـتاب بر آن­ها متمرکز است شامل (۱) منطق بولی، (۲) گیت­های منطقی مورد استفاده توسط طراحان، (۳) ماشین­های حالت محدود همزمان، و (۴) طراحی کنترلر مسیر داده – همه از منظر طراحی سیستم­های دیجیتال است. این تمرکز منجر به حذف مطالبی شد که برای دوره الکترونیک مناسب­تر بود. بنابراین خواننده در این­جا محتوایی برای ماشین­های ناهمزمان یا توصیف ترانزیستورهای دوقطبی پیدا نمی کند. علاوه بر این، در دسترس بودن گسترده مواد جانبی مبتنی بر وب ما را بر آن داشت تا بحث خود را در مورد آرایه‌های گیت قابل برنامه‌ریزی میدانی (FPGA) به معرفی دستگاه‌هایی محدود کنیم که تنها توسط یک سازنده ارائه می‌شوند، نه دو سازنده. طراحان امروزی به شدت به زبان‌های توصیف سخت‌افزار (HDL) متکی هستند، و این نسخه از کـتاب توجه بیش­تری به استفاده از آن­ها می‌کند و آن­ـچه را که ما فکر می‌کنیم توسعه واضح یک روش طراحی با استفاده از Verilog HDL است، ارائه می­دهد.

کتـاب طراحی دیجیتال موریس مانو pdf

 

هنگامی که یک عبارت بولی با گیت­های منطقی پیاده سازی می­شود، هر عبارت به یک گیت نیاز دارد و هر متغیر درون عبارت یک ورودی گیت را مشخص می­کند. ما یک متغیر را به عنوان یک متغیر واحد در یک عبارت، به صورت مکمل یا غیر مکمل تعریف می­کنیم. تابع شکل ۲.۲ (الف) دارای سه عبارت و هشت متغیر است و تابع شکل ۲.۲ (ب) دارای دو عبارت و چهار متغیر است. با کاهش تعداد عبارت­ها، تعداد متغیرها یا هر دو در یک عبارت بولی، اغلب می­توان مدار ساده­تری به دست آورد. اعمال جبر بولی بیش­تر شامل کاهش یک عبارت به منظور به دست آوردن یک مدار ساده­تر است. توابع حداکثر پنج متغیری را می­توان با روش نقشه توضیح داده شده در فصل بعدی ساده کرد. برای توابع پیچیده بولی و بسیاری از خروجی­های مختلف، طراحان مدارهای دیجیتال از برنامه­های کمینه سازی کامپیوتری استفاده می­کنند که قادر به تولید مدارهای بهینه با میلیون­ها گیت منطقی هستند. مفاهیم معرفی شده در این فصل چارچوبی را برای آن ابزارها فراهم می­کند. تنها روش دستی موجود، یک روش برش و آزمایش است که از روابط اولیه و سایر تکنیک‌های عملیات استفاده می‌کند که هنگام استفاده شناخته می‌شوند، اما با این وجود، مشمول خطای انسانی هستند. مثال‌هایی که در ادامه می‌آیند، عملیات جبری جبر بولی را برای آشنا کردن خواننده با این کار مهم طراحی نشان می‌دهند.

دانلود کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو ویرایش پنجم

 

به حداقل رساندن سطح گیت، وظیفه طراحی یافتن پیاده­سازی بهینه در سطح گیت از توابع بولی است که یک مدار دیجیتال را توصیف می­کند. این کار به خوبی درک شده است، اما زمانی که منطق بیش از چند ورودی دارد، پیاده­سازی آن با روش­های دستی دشوار است. خوشبختانه، ابزارهای سنتز منطق مبتنی بر کامپیوتر می­توانند مجموعه بزرگی از معادلات بولی را به طور موثر و سریع به حداقل برسانند. با این وجود، این مهم است که یک طراح توضیحات ریاضی و حل مسئله را درک کند. این فصل به عنوان پایه­ای برای درک شما از آن موضوع مهم عمل می­کند و شما را قادر می­سازد تا یک طراحی دستی مدارهای ساده را اجرا کنید و شما را برای استفاده ماهرانه از ابزارهای طراحی مدرن آماده می­کند. این فصل هم­چنین یک زبان توصیف سخت افزار را معرفی می­کند که توسط ابزارهای طراحی مدرن استفاده می­شود.

 

پیچیدگی گیت‌های منطقی دیجیتالی که یک تابع بولی را پیاده‌سازی می‌کنند، مستقیماً با پیچیدگی عبارت جبری که تابع از آن پیاده‌سازی می‌شود، مرتبط است. اگرچه نمایش جدول درستی یک تابع منحصربه‌فرد است، اما وقتی به صورت جبری بیان می‌شود، می‌تواند به اشکال مختلف، اما معادل، ظاهر شود. عبارات بولی ممکن است با ابزار جبری ساده شود همان­طور که در بخش ۴.۲ بحث شد. با این حال، این روش به حداقل رساندن ناخوشایند است زیرا فاقد قوانین خاصی برای پیش‌بینی هر مرحله بعدی در فرآیند دستکاری است. روش نقشه ارائه شده در این­جا یک روش ساده و ساده برای به حداقل رساندن توابع بولی ارائه می دهد. این روش ممکن است به عنوان شکل تصویری یک جدول درستی در نظر گرفته شود. روش جدول به نقشه کارنو یا نقشه K نیز معروف است.

دانلود کتـاب طراحی دیجیتال موریس مانو ترجمه فارسی

 

گنجانده شده است، شناسایی می­شود. در واقع، نقشه یک دیاگرام بصری از تمام راه­های ممکن برای بیان یک تابع به شکل استاندارد ارائه می­دهد. با تشخیص الگوهای مختلف، کاربر می­تواند عبارات جبری جایگزین را برای همان تابع استخراج کند که ساده­ترین آن­ها را می­توان انتخاب کرد.

عبارات ساده شده تولید شده توسط نقشه همیشه در یکی از دو شکل استاندارد هستند: مجموع حاصلضرب­ها یا حاصل ضرب جمع­ها. فرض بر این است که ساده­ترین عبارت جبری، عبارتی جبری با حداقل تعداد عبارت و با کم­ترین تعداد حرف ممکن در هر جمله است. این عبارت یک دیاگرام مدار با حداقل تعداد گیت و حداقل تعداد ورودی به هر گیت تولید می­کند. متعاقباً خواهیم دید که ساده‌ترین عبارت منحصربه‌فرد نیست: گاهی اوقات می‌توان دو یا چند عبارت را یافت که معیارهای کمینه‌سازی را برآورده می‌کنند. در آن صورت، هر یک از راه­حل­ها رضایت بخش است.

دانلود ترجمه کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو

 

در انتخاب مربع‌های مجاور در نقشه، باید اطمینان حاصل کنیم که (۱) وقتی مربع‌ها را ترکیب می‌کنیم، تمام مینترم‌های تابع پوشش داده می‌شوند، (۲) تعداد جملات موجود در عبارت به حداقل می‌رسد، و (۳) هیچ جملات اضافی وجود ندارد (یعنی مینترم­هایی که قبلاً توسط سایر جملات پوشش داده شده است). گاهی ممکن است دو یا چند عبارت وجود داشته باشد که معیارهای ساده سازی را برآورده کند. اگر معنای دو نوع خاص از جملات را درک کنیم، روش ترکیب مربع ها در نقشه ممکن است سیستماتیک­تر شود. یک انتخاب اول یک جمله حاصلضرب است که از ترکیب حداکثر تعداد ممکن مربع­های مجاور در نقشه به دست می­آید. اگر یک مینترم در یک مربع تنها با یک انتخال اول پوشانده شود، آن انتخاب اول ضروری است.

 

دانلود ترجمه کـتاب طراحی دیجیتال موریس مانو

انتخاب­های اولیه یک تابع را می­توان با ترکیب تمام حداکثر تعداد مربع ممکن از نقشه به دست آورد. این بدان معنی است که یک ۱ منفرد روی نقشه اگر مجاور هیچ ۱ دیگری نباشد، یک انتخاب اول را نشان می­دهد. دو عدد ۱ مجاور یک انتخاب اول را تشکیل می­دهند، مشروط بر این­که در یک گروه چهار مربعی مجاور نباشند. چهار عدد ۱ مجاور، اگر در گروهی از هشت مربع مجاور نباشند، یک انتخاب اول را تشکیل می­دهند و غیره. انتخاب­های اولیه ضروری با نگاه کردن به هر مربع مشخص شده با ۱ و بررسی تعداد انتخاب­های اول که آن را می­پوشانند، پیدا می­شوند. انتخاب اول در صورتی ضروری است که تنها انتخاب اول باشد که مینترم را پوشش می­دهد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها