نقشه ایران قدیم

نقشه ایران قدیم از زمان هخامـنشیان تا حکومت قاجار و پهلوی شاهد تغییرات زیادی بوده است. بسیاری از مناطق از نقشه ایران جدا شدند و نقشه جدید ایران به شکل کنونی در آمده است. دیدن نقشه های قدیم ایران در حالی که باعث اقتدار ما می‌شود حسرت زیادی دارند. امروز کشور ما تنها سی درصد از نقشه ایران قدیم محسوس می شود.

 

نقشه ایران قدیم

 

ایران در طول تاریخ شاهد حکومت های هخامنـشیان، اشـکانیان، ساسـانیان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، صفویان تا پهلوی و جمهوری اسلامـی بوده است. این کشور در زمان هخامنـشیان بیشترین مساحت را داشت اما با حمله های سختی همچون حمله مغول ها، حمله اسکندر مقدونی و حمله اعراب و… بخش وسیعی از سرزمین های خود را از دست داد.
ایران بزرگ محدوده فلات ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، خوارزم، پاکستان، آسیای میانه، بخش شرقی چیـن تا کوه های هندوکش، کردستان بزرگ، بخش شرقی ترکیه و آناتولی، قفقاز و ارمنستان را شامل می شد. ارمنی های ارمنستان بخش از امپراتوری ایران بودند که تاثیر زیادی ار ایران پذیرفتند. ارمنستان بناهای باشکوه تاریخی بسیار زیادی دارد که بسیاری از این بناها از دوران تسلط ایران بر ارمنستان به جا مانده است که جزو مهمترین جاهای دیدنی ارمنستان است.

نقشه قدیم ایران در زمان هخامنشـیان

پیروزی‌های هخامنـشیان در جنگ های متعدد سبب گستردگی قلمرو آنها شد به حدی که بزرگترین امپراتوری جهان شناخته شدند. این حکومت حدود نیمی از مردم دنیا را اداره میکرد و تمام جهان را در بیش از دو سده یکپارچه کرد. سرزمین امپراتوری هخامنشی از رود نیل در مصـر تا دره سند در هندوستان و ناحیه بنغازی لیبی از آسیای مرکزی تا رود دانوب در اروپا کشیده شده بود. نقشه ایران در زمان هخامنشان بزرگترین نقشه ایران در طول تاریخ بود. هخامنشـیان تنها حکومتی بودند که بر سه قاره آفریقا آسیا و اروپا حکومت کردند. 

 

نقشه قدیم ایران هخامنشیان

 

نقشه ایران قدیم در زمان سـاسانیان و سامانیان

طی جنگ های متعدد، ایران خاک قابل ملاحظه ای را از دست داد. در زمان ساسـانیان بخش زیادی از غرب و جنوب از نقشه ایران جدا شد. در این زمان هنوز اعراب به ایران حمله نکرده بودند.

نقشه قدیم ایران در زمان صفویان

دوران صفویان یکی از مهمترین دوران حکومتی در ایران بود. شاه عباس بعد از فروپاشی ساسـانیان تنها کسی بود که توانست تمامی فلات ایران را زیر یک پرچم آورده و کشور را سامان دهد. 

بزرگترین نقشه ایران بعد از مدت ها در زمان نادرشاه

بعد از نابودی حکومت صفوی، نادرشاه بار دیگر مرزهای ایران را گستراند. او با شکست روس ها و عثمانی ها و فتخ هند سرزمین های اشغال شده را پس گرفت و جان دوباره ای به مرز این سرزمین داد. 

یکی از مشکلات شایع که افراد بسیاری را درگیر خود کرده تعریق بیش از حد بدن می باشد که علت های مختلفی دارد. یکی از علت های عرق کردن زیاد، کمبود ویتامین هاست. اگر شما نیز دچار تعریق بیش از حد هستید باید کمبود ویتامین خود را جبران کنید. اما کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

نقشه ایران در زمان قاجار و پهلوی

 

نقشه ایران قدیم در زمان قاجار


در زمان قاجار، بخش های زیادی از خاک ایران از کشور جدا شد. بخش های وسیعی از ترکیه و عراق به عثمانی ها، سرزمی قفقاز به روسیه و افغانستان به بریتانیا واگذار شد و طی عهدنامه گلستان باکو و ارمنستان و شرق گرجستان از خاک ایران جدا شد و نقشه وسیعی که زمانی شیر ژیانی برای خود بود به گربه کوچک فعلی تبدیل شد! بحرین نیز بخشی از خاک ایران بود که در زمان حکومت پهلوی از سرزمین ایران منفصل شد. 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها