احیا دوباره کره زمین

همان طور که همه میدانیم امروزه جهان هستی و کـره زمین تحت تاثیر تشعشعات رفتار انسان ها قرار گرفته است. منظور از این رفتار ها رها سازی گاز های گلخانه ای – استفاده از روش های شیمیایی برای حوضه های کاری مختلف از جمله کشاورزی و … – آلودگی هوا و آسیب به جو و تغییرات آب و هوایی که امروزه در ایران و سراسر جهان به خوبی حس می شود. از این رو صنعت گران و دانشمند های معاصر شروع به تغییرات در پیرامون کاری خود کردند و با شعار  We won’t have a society if we destroy the environment (اگر محیط زیست را تخریب کنیم جامعه ای نخواهیم داشت.) شروع به ترویج و گرفتن تابعیت این شعار در کشور های گوناگون کرده اند. حوضه کشاورزی یک حوضه مهم و بسیار تاثیر گذار در روند سیاسی یک کشور است. همچنین می تواند تامین کننده نیاز غذایی  یک کشور و شاید چندین کشور باشد. کشاورزی امروزه در ایران رنگ و بو تازه به خود گرفته است. زیرا روند شیمیایی گذشته در حال بازنشست شدن است و روندی طبیعی و ارگانیک در حال انقلاب در این صنعت بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. کود عاملی بسیار مهم در احیا خاک مرده  و احیا کـره خاکی است که امروزه کود شیمیایی آسیب های جبران ناپذیر به خاک مزارع وارد کرده است؛ ولی در بالا گفتیم که انقلابی در راه است در بازار ایران فقط و فقط یک کود معدنی و طبیعی وجود دارد که اکثر شما آن را با نام مینرال کود می شناسید. همین کود آغاز کننده راهی نوین و مدرن در حوضه کاری کشاورزی در ایران  بود.

 

انقلاب صنعتی

 برای اولین بار در ایران سبک کشاورزی مدرنیته استارت خورد نه تنها در حوضه کشاورزی بلکه از سال ۱۳۸۶ ایران سبکی نوین تر از گذشته به خود گرفته بود. و اما بحث اصلی احیا دوباره کـره زمین اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ بیندازیم زمین از سال ۱۷۶۰ یعنی درست زمانی که فرانسه در حال پایه گذاری انقلاب صنعتی بود رنگ و بوی دودی بر خود گرفت و دچار مشکلاتی از جمله

  1. گرم شدن زمین
  2. آلودگی خاک
  3. آسیب به حیات وحش
  4. سلامتی انسان ها
  5. آسیب به لایه اوزون

و مشکلاتی از این قبیل شد که در سال های اولیه یعنی همان سال ۱۸۴۰ این آسیب ها به چشم نمی آمد ولی با گذشت پیش از هجده دهه این آسیب ها به خوبی قابل مشاهده هستند. بررسی دقیق تر این آسیب ها مرتبط به گاز های گلخانه ای تولید شده توسط انسان ها می باشد.

 

اولین گام احیا

در اولین گام شناسایی مبدا تولید این گاز ها  می باشد قطعا هیچکس این قدرت را ندارد که بخواهد تولید این گاز ها را کاملا متوقف کند ولی می شود درصد تولید آن را در سال تا ۲۵ % کاهش دهیم و این پیشرفت بسیار خوبی می تواند باشد. بیشتر آلودگی کـره زمین مرتبط به گاز های گلخانه ای تولید شده و الایندگی کارخانه های صنعتی می باشد.

 

شکاف کلمه گازهای گلخانه ای

گاز های گلخانه ای شامل چندین گاز تشکیل دهنده از جمله دی اکسید کربن – متان  – اکسید نیتروژن  و … می شود که هر کدام از این گازها ذکر شده در بالا  از سر چشمه های مختلفی منشا می گیرند. گاز دی اکسید کربن  تاثیر گذار ترین  عامل تغییرات آب و هوای نامنظم است. بخش عظیمی  از این گاز توسط کارخانه هایی که در آن ذغال سنگ – نفت – و سایر سوخت هایی که غنی از کربن هستند سوزانده می شود تولید و انتشار پیدا می کنند. بخشی هم توسط وسایل نقلیه مورد استفاده انسان تولید می شود که این درصد با توجه به سیستم سوخت رسانی انژکتور و وجود کنیستر (canister) در اتومبیل های امروزه بسیار کاهش یافته است. کنیستر قطعه ای از خودرو است که وظیفه گرفتن بخار بنزین را دارد و این امر بسیار مفید و کمک کننده به حفظ محیط زیست است.

 

گاز متان

اصلی ترین منشا گاز متان باتلاق ها – محل دفع نخاله های شهر داری – شالیزهای برنج و در کمال ناباوری یکی دیگر از این منشا ها گاو ها هستند. با اینکه میزان انتشار گاز متان بسیار کمتر از دی اکسید کربن می باشد. ولی با این وجود  گاز متان هم جز سه عامل تشکیل دهنده  گاز های گلخانه ای محسوب می شود.

 

اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن  گازی است که از برخی باکتری های موجود در خاک آزاد می شود منشا این گاز ها روش های اشتباه کشاورزی – پسماند دام ها – کشت شیمیایی – و …  می باشد.

 

حرف آخر

تمامیه انسان ها موظف هستند که زمین محافظت و نگهداری کنند و جلو هرگونه آسیب را بگیرند حال کـره خاکی امروزه دیگر زیاد خوب نیست. با کمی تغییر پذیری می توانیم بخش عظیمی از این تهدید ها را از بین ببریم و سبب اورهال شدن کـره زمین شویم تا مدت زمان سکونت خود را افزایش دهیم. هدف از این مقاله گسترش دانش و شناخت بهتر درباره احیا زمین بود امیدوارم مفید واقع شده باشیم انسان امروزی در جست و جوی طلا (مریخ) الماس را از دست داد (زمین) پس موظف هستیم از این الماس بهتر از قبل مراقبت کنیم.

موفق و احیا کننده باشید

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ