موزه های اصفهان – تاریخ، تمدن و فرهنگ در زیباترین موزه‌های اصفهان

وقتی نام اصفهان را می‌شنویم، اولین چیزی که در ذهن همه ما شکل می‌گیرد، تصویر شهری بزرگ، با مسجدها و کاخ‌های تاریخی است، که بخش زیادی از هویت تاریخی و معماری ایرانی‌ها در دل خودش جای داده‌است.

همین بناهای تاریخی و فرهنگی اصفهان است که در طول سال‌های مختلف، گردشگران زیادی را از سراسر جهان، به سوی خود کشانده و نام خود را به‌عنوان شهر «نصف جهان»، بر سر زبان‌ها انداخته است. اما اکثر گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، تنها به تماشای چندتا از جاهای دیدنی معروف آن، می‌روند.

در این مقاله، تلاش می‌کنیم یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان را به شما معرفی کنیم، تا اگر شما هم قصد سفر به اصفهان را داشتید، بازدید از آن‌ها را در برنامه سفرتان بگذارید. پس با ما همراه باشید تا سری به زیباترین موزه‌های اصفهان بزنیم.

حتی اگر فرض کنیم که شما ساکن تهران، که خودش به شهر موزه‌ها معروف است، هستید. و قصد دارید با خرید بلیط هواپیما تهران به اصفهان، به این شهر سفر کنید، مطمئن باشید باز هم از تماشای موزه‌های این شهر لذت برده و لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد.

موزه‌های شهر اصفهان

بعید است که اسم اصفهان را بشنویم و داستان‌های تاریخی را به‌یاد نیاوریم. اما همه داستان‌های تاریخی، یادگاری‌هایی هم در زمان حال دارند که در جایی به نام موزه، نگه‌داری می‌شود.

اصفهان هم یکی از شهرهای تاریخی ایران است که موزه‌های زیادی دارد و می‌توان ساعت‌ها درمیان آن‌ها قدم زد و از شکوه میراث به‌جا مانده از گذشتگان، لذت برد. در این میان، اگر بخواهیم نام تمام موزه‌های اصفهان را در این مقاله بیاوریم، خواندن آن از حوصله مخاطب خارج خواهد شد.

بنابراین تصمیم‌ گرفتیم تا از میان لیست موزه‌های اصفهان، تنها به معرفی چندتا از زیباترین موزه‌های این شهر بپردازیم. اما قبل از پرداختن به این بحث، باید بگوییم که  موزه‌های اصفهان انقدر متنوع و زیاد است که می‌توان آن‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • موزه‌های تاریخی اصفهان
  • موزه‌های طبیعی اصفهان
  • موزه‌های هنری اصفهان
  • موزه‌های شهرداری اصفهان
  • باغ‌موزه‌های اصفهان
  • کاخ‌موزه‌های اصفهان

اما ما در این مقاله، بدون توجه به این دسته‌بندی، تنها به معرفی چندتا زیباترین موزه‌های اصفهان می‌پردازیم.

معرفی موزه‌های اصفهان

موزه چهلستون

احتمالا تا الان کاخ چهلستون را دیده‌اید، یا حداقل اسم آن به گوشتان خورده است. این بنا، یکی از با شکوه‌ترین آثار به‌جا مانده از دوره صفویه به‌شمار می‌آید که معماری شگفت‌انگیزی دارد. اما جالب است بدانید که این کاخ، یک موزه بسیار بزرگ و کامل دارد که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های اصفهان است و می‌توانید در آن، اشیای باستانی، مردم‌شناسی، نسخ نفیس خطی، آثار نگارگری و ظروف تزیینی دوران اسلامـی را تماشا کنید.

این موزه، بعد از موزه معروف کاخ گلستان، در تهران، رتبه دوم را در میان موزه‌های ایران، به خود اختصاص داده‌ است.

موزه های اصفهان

موزه کلیسای وانک

اگر به اصفهان سفر کرده باشید، بعید است سری هم به کلیسای وانک نزنید. این کلیسا، در قسمت شمالی محرابش، یک موزه دارد در دو طبقه طراحی شده و در آن‌جا می‌توانید حدود ۸۵۰ شی با قدمتی مربوط به سده‌های شانزده تا بیست میلادی، را تماشا کنید.

این موزه از بخش‌های مختلفی مثل؛ کتاب‌ها و نسخه‌های قبلی، تابلوهای گچ‌بری، دست‌بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی، آثار فلزی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی، فرمان‌نامه‌ها، غرقه صنعت چاپ، غرفه پیرم‌خان، غرفه نژادکشی ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ میلادی، مسکوکات و غرفه جمهوری ارمنستان، تشکیل شده‌است.

موزه هنرهای تزئینی ایران

این موزه در یکی از عمارت‌های تاریخی اصفهان قرار گرفته است که مساحتی نزدیک به ۲۶۰۰ متر مربع دارد. هنگام قدم زدن در این موزه، می‌توانید مجموعه‌ای از صنایع دستی، ترمه، ملیله‌دوزی، آثار خطی، یاقوت و مجموعه‌ای شیشه‌های قرن سوم، پنجم و هشتم را تماشا کنید.

همچنین کتابخانه این موزه با برخورداری از بیش از ۱۵۰۰ جلد کتاب در زمینه هنر، در خدمت علاقه‌مندان قرار گرفته است.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

اصفهان از آن‌دسته شهرهایی است که در آن می‌توانید عمارت‌های تاریخی فراوانی مشاهده کنید. موزه هنرهای معاصر اصفهان هم در یکی از این عمارت‌ها قرارگرفته و آماده است تا میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به هنر معاصر باشد.

این موزه، یکی از موزه‌های شهرداری اصفهان است که حیاط بسیار چشم‌نوازی دارد و ساختمان آن هم به حالت کرسی‌شکل، در قسمت‌های شمالی و غربی هتل قرار گرفته‌است.

موزه مردم‌شناسی اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان، حمام علی‌قُلی‌خان است که قدمتی مربوط به دوران صفوی دارد و امروز ، بعد از گذراندن یک دوره مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۳، به‌عنوان یک موزه مردم‌شناسی، مورد استفاده قرار گرفته‌است.

این حمام با مساحتی بیش از ۱۲۰۰ متر مربع، از دو حمام بزرگ و حمام کوچک تشکیل شده‌است که هرکدام از آن‌ها، دارای سربینه و گرم‌خانه هستند. به‌این ترتیب زنان و مردان می‌توانستند به‌صورت همزمان و در دو فضای مجزا، از این حمام استفاده کنند.

موزه مردم شناسی اصفهان

خانه مشروطیت

خانه مشروطه اصفهان، از دو قسمت شاه‌نشین در جبهه‌ شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق مختلف تشکیل شده‌است. این خانه تاریخی با استفاده از گچبری‌ها و شیشه‌بری‌های متنوع، تزئین شده و یکی از زیباترین بناهای تاریخی اصفهان به‌شمار می‌آید.

این خانه در سال ۱۳۸۴ و بعد از ثبت در لیست آثار ملی ایران، به عنوان موزه به فعالیت خود ادامه داد و در حال‌حاضر، مجموعه‌ای از آثار و تصاویر مبارزان تاریخی مشروطه را در معرض دید گردشگران قرار داده‌ است.

موزه موسیقی

اگر در خیابان زیبا و سرسبز جلفا اصفهان قدم بزنید، تابلوی موزه موسیقی اصفهان، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اما اگر وارد این موزه، که یکی از بهترین موزه‌های خصوصی ایران است، بشوید، می‌توانید مجموعه‌ای از بیش از ۳۰۰ نوع ساز و آلات موسیقی را تماشا کنید.

این موزه، در طول دوران کوتاه فعالیتش، موفق به کسب دو جایزه شده است؛ که آن‌‎را در میان جاذبه‌های گردشگری اصفهان،

موزه‌های طبیعت اصفهان

اگر کمی از تاریخ و موزه‌های تاریخی اصفهان فاصله بگیریم، خواهیم دید که این شهر، چند موزه طبیعت و علمی بی‌نظیر هم دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به باغ‌موزه پروانه‌ها، با بیش از ۲۲۰۰ نوع پروانه تاکسیدرمی شده، بیش از ضد گونه گیاهی نادر و محوطه‌ای دلنشنی اشاره کنیم.

همچنین موزه صدف و موزه تاریخی طبیعی اصفهان، که به موزه دایناسورها هم معروف است، در همین لیست قرار می‌گیرند و می‌توانید تجربه‌ای جذاب و به‌یادماندنی را برای شما فراهم کنند.

موزه های طبیعت اصفهان

کلام آخر

ساعت کار موزه‌های اصفهان، در ایام مختلف سال، متفاوت است. اما می‌توانید در تمام روزهای سال، به‌جز روزهای تعطیل رسمی، به این موزه‌ها سر بزنید و از تماشای آن لذت ببرید.

پیشنهاد ما این است که اگر به اصفهان سفر کردید، علاوه‌بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی نام‌آشنای آن، سری هم به موزه‌های این شهر بزنید تا علاوه بر تماشای آثار به‌جا مانده از گذشتگان، داستان‌های تاریخی ایران و اصفهان را هم بهتر متوجه شوید و از تماشای بناهای تاریخی اصفهان، لذت بیشتری ببرید.

در پایان؛ اگر در حال‌حاضر به اصفهان سفر کرده‌اید و می‌خواهید با هواپیما، از اصفهان به تهران یا هر شهر دیگری برگردید، یا قصد سفر به اصفهان، از هر شهر ایران، را دارید؛ می‌توانید با استفاده از خدمات فروش بلیط هواپیما یوتراوز، بلیط خود را با مناسب‌ترین قیمت رزرو کرده و از پشتیبانی مطلوبی برخوردار شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها