۱۰ روش برای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت

مقدمه

داکت اسپلیت همچون دیگر سیستم های تبریدی یا یخچالی توسط انرژی الکتریکی و مصرف برق، تولید سرما می کند. داکت اسپلیت ها که همان کولرهای گازی کانالی نیز به شمار می روند، از جمله دستگاههای پرمصرف تهویه مطبوع به شمار می آیند. امروزه با افزایش هزینه های زندگی و افزایش تعرفه های انرژی کاهش مصرف برق داکت اسپلیت، امری مهم و ضروی است.

 

به این منظور در این مقاله،  ۱۰ نکته مهم که رعایت آن ها باعث کاهش مصرف انرژی می گردد، را بیان کرده ایم:

۱-  دمای داخل را مناسب انتخاب کنید :

شاید برایتان جالب باشد که هر یک درجه تغییر روی ترموستات دستگاه، در مصرف برق آن تاثیر دارد. هرگز در تابستان محیط را زیادی سرد و در زمستان دمای محیط را خیلی بالا نبرید. به عنوان یک قاعده کلی در تابستان دمای داخل را بیشتر از ۸ درجه زیر دمای بیرون قرار ندهید تا هم به دستگاه و طول عمر آسیبی وارد نشده و همچنین مصرف برق کاهش پیدا کند.

۲- در انتخاب پرده های مناسب، دقت کنید :

پرده ها در خانه های ایرانی نقش مهمی دارند. پرده های نصب شده بر روی پنجره ها علاوه بر زیبایی از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری می کنند. نور خورشید از طریق تشعشع و صرفا با تابیدن می تواند انرژی گرمایی زیادی را با خود به محیط داخل وارد کند. استفاده از پرده های مناسب از ورود حجم زیادی انرژی به داخل جلوگیری کرده و باعث کمتر کار کردن دستگاه و نهایتا کاهش مصرف برق داکت اسپلیت منجر می شود.

۳- تنظیم دستگاه را در زمان خواب عوض کنید:

در هنگام خواب انسان خیلی متوجه تغییرات اندک هوایی نخواهد شد. در تابستان کمی درجه دما را بالا برده و در زمستان کمی درجه دما را پایین بیاورید. شما احتمالا به هنگام خواب تغییری احساس نخواهید کرد، اما مصرف برق داکت اسپلیت کاهش پیدا خواهد کرد.

عوامل موثر در کاهش مصرف برق داکت

۴- صرفا از فن داکت اسپلیت استفاده کنید :

گاهی اوقات عدم حس آسایش به دلیل عدم گردش هوا ایجاد می شود. می توانید از فن داکت اسپلیت به عنوان پنکه­ای که هوا را می چرخاند استفاده کنید. این کار باعث می شود که کمپرسور دستگاه خاموش بوده و مصرف برق داکت اسپلیت به شدت کاهش پیدا کند. عملا مصرف اصلی داکت اسپلیت که مربوط به کمپرسور می شود حذف شده و صرفا برق مورد نیاز برای چرخش پروانه دستگاه، مصرف خواهد شد.

۵- در زمان روشن بودن داکت اسپلیت، درب و پنجره ها را ببندید :

داکت اسپلیت همچون اسپلیت، با گردش هوای محیط و دوباره خنک کاری آن، هوا را خنک می کند. باز بودن درب و پنجره در هنگام کار دستگاه، فشار مضاعفی به آن وارد کرده و دستگاه برای جبران هوای تازه ورودی، نیازمند کار در زمان بیشتری است که منجر به افزایش مصرف برق آن می شود. پس هنگامی که دستگاه داکت اسپلیت را روشن میکنید، حتما از بسته بودن درب و پنجره ها اطمینان حاصل کنید.

۶- از سرویس های دوره ای داکت اسپلیت غافل نشوید :

همچون دیگر وسایل، داکت اسپلیت هم نیاز به سرویس های دوره ای دارد. این کار علاوه بر افزایش عمر دستگاه، راندمان و بازدهی بالاتری از داکت اسپلیت را فراهم آورده و از طرفی باعث کاهش مصرف برق داکت اسپلیت می شود. تمیز کردن و یا تعویض فیلترها، تمیزکردن کندانسور و سرویس های سالانه را فراموش نکنید.

۷- وسایل گرمازا را کاهش دهید:

به عنوان مثال لامپ های اضافی در خانه را خاموش کنید. شاید به نظر خیلی در گرما تاثیرگذار نیستند اما جمع شدن آن ها با دیگر وسایل گرمازا از قبیل رایانه ها، تلویزیون، اجاق گاز، جاروبرقی و … باعث گرم تر شدن محیط می شود. تا حد ممکن از وسایل گرمازا به طور همزمان پرهیز کنید. در اوج گرمای تابستان، روشن بودن تمامی دستگاههای گرمازا با هم باعث فشار زیاد به کمپرسور دستگاه شده و باعث افزایش هزینه های برق می شود.

۸- داکت اسپلیت با ظرفیت درست، انتخاب کنید :

ظرفیت سنجی داکت اسپلیت

از وسوسه خرید یک داکت اسپلیت با ظرفیت بالاتر از نیاز، جدا بپرهیزید. متناسب نبودن ظرفیت دستگاه و فضا، باعث افزایش هزینه اولیه و افزایش هزینه های برق مصرفی خواهد شد. حتما انتخاب ظرفیت مناسب و مشاوره خرید داکت اسپلیت را جدی بگیرید. برای خرید دستگاه داکت اسپلیت باید نقشه ساختمان، تعداد درب و پنجره ها، جهت ساختمان، تعداد افراد و بسیاری عوامل دیگر در نظر گرفته شده و سپس ظرفیت مناسب انتخاب گردد. انتخاب درست ظرفیت و نوع آن که می تواند شامل داکت اسپلیت معمولی و داکت اسپلیت اینورتر باشد، مستقیما روی مصرف برق اثرگذار است.

۹- عایق بندی کنید:

عایق بندی درزهای هدررفت انرژی را به درستی انجام دهید. درز پنجره ها، زیر درب ورودی و موارد اینچنینی را به خوبی عایق کنید. این کار در کاهش مصرف برق داکت اسپلیت بسیار موثر است.

۱۰- دستگاه قدیمی خود را تعویض کنید:

 در صورت استفاده از دستگاههای قدیمی، حتما آن ها را تعویض کنید. در ابتدای امر احتمالا هزینه اولیه خرید دستگاه جدید بالا خواهد بود اما در دراز مدت، با کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی این هزینه جبران خواهد شد‌. امروزه داکت اسپلیت های اینورتر، با تغییر دور کمپرسور، از روشن و خاموش شدن مداوم دستگاه جلوگیری کرده و تا ۶۰ درصد، مصرف برق را کاهش می دهند. می توانید از مقاله ” ۸ نکته طلایی برای خرید داکت اسپلیت ” جهت تصمیم گیری بهتر برای خرید این دستگاه کمک بگیرید.

جمع بندی:

دستگاه های تهویه مطبوع از جمله دستگاه های پرمصرف انرژی در یک ساختمان به شمار می آیند. البته مصرف برق هر کدام از این دستگاه ها نسبت به یکدیگر متفاوت است، برای مثال سیستم چیلر و فن کویل مصرف برق پایینتری نسبت به سیستم های داکت اسپلیت دارند اما در کل به دلیل وجود کمپرسور، مصرف برق این دستگاهها قابل توجه است. در عین حال حذف کردن این دستگاه ها نیز به دلیل مزایای بی شماری که دارند امکان پذیر نیست. اما با رعایت نکاتی ساده و کاربردی می توان از ایجاد هزینه های سنگین جلوگیری کرد. همواره می توانید جهت خواندن مقالات آموزشی تهویه مطبوع و مشاوره خرید دستگاههای تهویه مطبوع از وبسایت همگاه تجارت هواسنج استفاده کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها