بشنوید درباره فروآلیاژ فروسیلیس از آهن معدن

فروسیلیس از پرمصرف‌ترین مواد در صنایع فولاد می‌باشد که از آن به عنوان ماده اکسیژن زدا استفاده می‌شود. فروسیلیس از ترکیب آهن و سیلیسیم با نسبت ترکیب بین ۱۰ الی ۹۰ درصد سیلیسیم و باقی‌مانده آهن تولید ‌می‌شود. فروسیلیس ( FeSi ) از دسته‌ی فروآلیاژها می‌باشد که به عنوان مواد اولیه ذوب در کوره‌های آهن به عنوان بهبود دهنده استفاده می‌شود. شرکت آهن معدن یکی از شرکت‌های به نام در حوزه تولید فروآلیاژها از جمله فروسیلیس در کنار برندهای دیگر مانند آهن آنلاین می‌باشد که شما می‌توانید برای خرید یا برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه معادن ، فولاد ، متالوژی و … به وبسایت آهن معدن مراجعه کنید.

قبل از اینکه به فرو سیلیس بپردازیم یک کلیتی درباره فروآلیاژها و اهمیت آنها در فولاد سازی بدانیم.

فروآلیاژها-آهن-معدن

فروآلیاژها در صنعت  فولاد سازی و متالوژی:

تاریخچه فروآلیاژ ها به قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی باز می‌گردد. که در ابتدا از کوره‌های بلند برای تولید این محصولات استفاده می‌شد و از قرن ۲۰ به بعد بیشتز از کوره قوس الکتریکی برای تولید آنها استفاده می‌شود. در کل فروآلیاژها به آلیاژهایی که دارای آهن هستند گفته می‌شود که بیشترین استاده آنها در تولید فولاد یا فـلزات برای ایجاد خواص یا تغییرات خواص مد نظر استفاده می‌شوند.

فروآلیاژها از ترکیب بالایی از عناصر دیگر با آهن تولید می‌شوند که در زیر تعدادی از این عناصر را می‌بینید:

سیلیکون ، مولبیدم ، منگنز ، الومینیوم ، تنگستن ، تیتانیوم ، کروم ، وانادیوم ، بور ، فسفر و…

این فروآلیاژها به دلیل نقطه ذوب پایین‌تری که دارند به ماده مذاب فولاد اضافه می‌‌شوند.  که از مهم‌ترین این فروآلیاژها فروسیلیس می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های ظاهری فروسیلیس:

ظاهر فروسیلیسم مانند تکه سنگ‌هایی می‌باشد که به رنگ خاکستری و در چشم حالت فـلزی دارند . حالت پودری آن به صورت ذرات کروی مانند و با شکال نامنظم می‌باشند که استشمام غبار آن خطرناک می‌باشد.

فروسیلیس-آهن-معدن-ahanmadan

خواص شیمیای و فیزیکی:

شکل ظاهری : بستگی به نحوه استفاده از آن دارد یا پودری یا خرد شده با سنگ شکن و دانه بندی شده

دمای ذوب : بسته به درصد خلوص ان متفاوت می‌باشد.

  • فروسیلیس ۹۰% : ۱۲۱۰ – ۱۳۸۰ درجه سانتی‌گراد
  • فروسیلیس ۷۵% : ۱۲۱۰ – ۱۳۱۵ درجه سانتی‌گراد
  • فروسیلیس ۴۵% : ۱۲۱۵ – ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد

دمای جوش : ۲۳۵۵ درجه سانتی‌گراد

چکالی : هم مانند دمای ذوب به درصد خلوص ان دارد

  • فروسیلیس ۹۰% : ۲.۴ گرم بر سانتی متر مکعب
  • فروسیلیس ۷۵%: ۲.۸ گرم بر سانتی متر مکعب
  • فروسیلیس ۴۵%  : ۵.۱ گرم بر سانتی متر مکعب

موارد استفاده از فروسلیس:

  • بیشترین درصد استفاده از این ماده در صنعدت فولاد سازی می‌باشد که به عنوان احیا کننده یا اکسید زدا از آن استفاده می‌گردد.

اکسید زدایی به این معنی است که گاز اکسیژنی که در ماده مذاب است را جذب می‌کند و در سرباره کوره آن را خارج می‌کنند . این به چه دلیل است؟ برای این که در محصول تولیدی حباب ایجاد نشود. استفاده از این فروآلیاژ در صنعت فولاد سازی باعث افزایش استحکام محصول و ایجاد مقاومت در برابر ساییدگی می‌گردد.

  • استفاده از فروسیلیس برای تولید الکترودهای جوشکاری ( در لایه پوشاننده الکترود )
  • استفاده از آن در ریخته‌گری و متالوژی به عنوان عامل جوانه‌زا و عاملی برای تشکیل گرافیت.
  • استفاده از فروسیلیس به عنوان ماده اولیه در تولید منیزیم

فروسیلیسیم-آهن-معدن-ahanmadan

تولید فروسیلیس:

برای تولید این فروآلیاژ  پر مصرف و مفید از ذوب کردن آهن‌های قراضه یا استفاده از سنگ آهن مرغوب در کوره ذوب القایی ( این کوره‌ها به صورت عمودی قرار دارند که مواد ترکیب از بالا به داخل آن اضافه شده و تولید کوره از پایین آن خارج می‌گردد بر خلاف کوره‌های قوس الکتریکی ) و اضافه کردن سیلیس به نسبت ۱۰ تا ۹۰ درصد سیلیس یا کوارتز که در قبل گفتیم. کربنی که در این ترکیب استفاده می‌شود می‌تواند از ذغال سنگ استفاده گردد. تولید کوره در جاهایی که برای آن فراهم کردند قرار می‌گیرد تا سرد شده و پس از آن متناسب با سایز و ابعادی که نیاز دارن آن را توسط دستگاه سنگ شکن خرد می‌کنند.

برگرفته از سایت آهن معدن www.ahanmadan.com

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها