پیپ و پیپت در فارکس چیست؟

در آموزش فارکس اصطلاح پیپ بنظر جزء پیچیده‌ترین مسائل این حوزه به شمار می‌آید. تمامی تازه‌کاران حوزه بازار‌های مالی در فارکس حتما اصطلاح پیپ و پوینت را بارها و بارها شنیده‌اند و در اولین مرحله سوالی که به ذهنشان رسیده این است که پیپ و پوینت (پیپت) چیست ؟ از این رو در این نوشته قصد داریم تا توضیحی کامل از پیپ در فارکس را برای علاقه مندان توضیح دهیم. توصیه من این است که تا زمانی که با مفاهیم ارزش پیپ و محاسبه سود و زیان به خوبی آشنا نشده‌اید و به درک درستی از آن نرسیده اید، اصلا به معامله کردن در بازار فارکس فکر نکنید.

پیپ (pip) در فارکس چیست؟

در بازار فارکس برای بیان تغییرات قیمت از واحد استانداردی بنام پیپ استفاده می‌شود. پیپ pip مخفف ” percentage in point” یا ” price interest point” است که به معنی «درصد تغییر ارزش دارایی» است. پیپ پایه و مبنای محاسبات برای تعیین سود و زیان به شمار می‌آید. به عبارت ساده‌تر پیپ در بازار فارکس نقش یک خط کش را داد، که هر واحد از آن دارای ارزش خاص خود است.

در بازار فارکس ارز‌ها به صورت جفت معامله می‌شوند. در این حالت یک ارز به عنوان یک ارز پایه در مقابل ارز دیگر ارزش‌گذاری می‌شد. به اولین ارز در یک جفت ارز، ارز پایه (base currency) و به دومین ارز، ارز متقابل (quote currency) گفته می‌شود. به عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD، یورو در سمت چپ به عنوان اولین رمز ارز، رمز ارز پایه است و دلار آمریکا که در سمت راست، به عنوان ارز متقابل به شمار می‌آید.

دو واحد ارز پایه و متقابل، به منظور نمایش نرخ ارز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و عددی را نمایش می‌دهند مثل (EUR/USD=1.3435). در واقع نرخ یک واحد از ارز پایه بر اساس ارز متقابل بیان می‌شود به عنوان مثال؛ نرخ ارز اشاره شده در بالا نشان می‌دهد که برای خرید یک یورو باید ۱.۳۴۳۵ دلار پرداخت شود. بخوانید که مارجین چیست؟

نرخ ارز عدد ثابتی نیست، این عدد نسبت به عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. هر متغیری به یک عدد مشخص برای اندازه گیری نیاز دارد، این واحد مشخص درفارکس پیپ pip نام دارد. از این رو تغییرات نرخ ارز با واحدی بنام پیپ اندازه گیری می‌شود.

برای بیان مفهوم واضح‌تر از پیپ، زمانی که نرخ ارز جفت ارز EUR/USD از عدد ۱.۳۴۳۵ به ۱.۳۴۳۶ تغییر پیدا کند، به ۰.۰۰۰۱ افزایش در نرخ ارز USD یک پیپ گفته می‌شود.

در فارکس، بروکر‌هایی که تا چهار رقم اعشار قیمت می‌دهند، پیپ معمولا آخرین رقم اعشار نرخ یک جفت ارز است. نکته قابل توجه اینکه نرخ اکثریت جفت ارز‌ها به شکل یک رقم صحیح و تا ۴ رقم اعشار قید می‌شوند.

اما موارد استثنایی هم وجود دارند که نرخ جفت ارزها تا ۲ رقم اعشار قید می‌شوند. مثل جفت ارزهای دارای ین ژاپن. در جفت ارز‌های دارای ین رقم اعشار دوم به عنوان پیپ است. دلیل این تغییر جایگاه در پیپ به علت ارزش بالای دلار نسبت به ین است.

پیپت (پوینت) در فارکس چیست؟

در سالهای اخیر، بسیاری از بروکر‌ها نرخ ارز را با ۵ رقم اعشار به نمایش گذاشته اند. در مواردی که نرخ ارز با ۵ رقم اعشار نمایش داده می‌شود، آخرین رقم نرخ ارز «پیپت» نامیده می‌شود. هر پیپت، برابر یک دهم پیپ است. به جز جفت ارز‌های دارای ین، در بقیه جفت ارز‌ها پنجمین رقم اعشار در نرخ جفت ارز‌ها پیپت نامیده می‌شود.

به عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD اگر نرخ ارز از عدد ۱.۲۰۶۸۵ به عدد ۱.۲۰۶۸۶ تغییر کند، گفته می‌شود، این حرکت یک پیپت یا ۰.۰۰۰۰۱ دلار تغییر داشته است.

معمولا pipette در پلتفرم‌های معاملاتی با point نمایش داده می‌شود. چنانچه در نمودار قیمت «پوینت» را مشاهده نمودید در واقع همان «پیپت» است.

آیا میدانید اهرم در فارکس چیست؟

هر پوینت برابر با چند پیپ است؟

در بازار فارکس هر پوینت (point) برابر با (pipette) است و هر پیپت برابر با یک دهم پیپ است. به عنوان مثال۵۰ پیپ برابر با ۵۰۰ پیپت (پوینت) است.

انواع بروکر‌ها بر اساس نمایش پیپت و پیپ

بروکرهای فارکس بر اساس نمایش نرخ ارز بر اساس پیپ و پیپت وجود دارد:

۴ رقمی‌ها

چهار رقمی‌ها بروکر‌های قدیمی هستند که تغییرات قیمت ارز را تا چهار رقم اعشار و بر اساس پیپ ارائه می‌کنند.

مثلا اگر در جفت ارز EUR/USD نرخ جفت ارز ۱.۳۴۳۵ باشد، در این نرخ، تعداد اعشار چهار رقم است و آخرین عدد سمت راست نشان دهنده پیپ است.

همانطور که قبلا هم اشاره شد در جفت ارز‌های دارای ین، تعداد اعشار تا دو رقم است و دومین رقم سمت راست نشان دهنده پیپ است. به عنوان مثال در جفت ارز دلار ین اگر نرخ ارز ۱۰۰.۱۲ باشد عدد دو (دومین عدد سمت راست در اعشار) پیپ را نشان می‌دهد.

۵ رقمی‌ها

۵ رقمی ها کارگزار‌هایی هستند که نرخ تغییرات قیمت ارز را تا ۵ رقم اعشار بر اساس پیپت ارائه می‌کنند. در سال‌های اخیر اکثر بروکر‌ها نرخ ارز‌ها را تا ۵ رقم اعشار پشتیبانی می‌کنند. در این حالت عدد اعشار چهارم نشان دهنده پیپ و عدد اعشار پنجم نشان دهنده پیپت است.

همچنین در این بروکر در جفت ارز‌های دارای ین رقم سوم نشان دهنده پوینت (پیپت) است. به عنوان مثال اگر در جفت ارز دلار/ین قیمت ۱۰۰.۱۲۳ باشد، عدد ۳ پوینت و عدد ۲ نشان دهنده پیپ است.

به عنوان مثال اگر در جفت ارز EUR/USD قیمت برابر ۱.۳۶۰۱۵ باشد، عدد ۵ پوینت و عدد ۱ همان پیپ است.

اگر در جفت ارز EUR/USD، قیمت از عدد ۱.۱۲۵۶۹ به ۱.۱۲۵۷۹ تغییر کند، در این صورت گفته می‌شود با ۱۰ پیپت یا پوینت تغییر روبروهستیم.

نکته: حتی اگر کارگزار نرخ ارز را بر اساس پیپت نشان دهد، باز هم سود و زیان بر اساس پیپ محاسبه می‎شود. زیرا پیپت اندازه استانداردی جهت بررسی ارزش معاملات به شمار نمی‌آید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها