تاریخچه ی یو پی اس

یو پی اس اولین بار تقریبا در حدود هشتاد و هشت سال پیش رسما ثبت اختراع شد. در ارتباط با یو پی اس کارشناسان و مورخان زیادی هستند که نظرات مختلفی دارند. حال می خواهیم برای آشنایی با تاریخچه اختراع یو پی اس، سه داستان مختلف در ارتباط با آن را بررسی کنیم.

پرده ی اول

یو پی اس، اولین بار در سال ۱۹۳۴ و در کشور آمریکا توسط مردی به نام جان هانلی ساخته شد. در این مقاله و به نقل از فرصت کیش، می خواهیم بدانیم دقیقا این دستگاه برقی مهم که انقلابی بزرگ در صنعت برق بود، چه پیشینه ای دارد.

(https://www.foursatkish.com)

 

آیا جان هانلی یو پی اس را اختراع کرده است؟

با مطالعه تاریخچه یو پی اس مستنداتی مبنی بر اینکه اولین سازنده ی یو پی اس جان هانلی بوده است در دست نیست. دانشمندان در حوزه برق معقد هستند که قبل از جان هانلی نیز از یو پی اس استفاده می شده اما با نامی غیر از منبع تغذیه بدون وقفه. اما در نهایت جان هانلی اولین بار با ثبت اختراع یو پی اس به شکل رسمی خود را مخترع یو پی اس نامید.

 

پرده دوم

بزرگترین یو پی اس جهان چه سالی ساخته شد؟

در سال ۲۰۰۳ خرید یو پی اس در آمریکا به بیزنسی پر سود تبدیل شده بود. درهمان روز ها یو پی اسی ساخته شد که ادعای اعجاب انگیزی داشت. سازنده این یو پی اس ادعا کرد در صورت قطع برق در کل جهان این یو پی اس می تواند در حدود هفت دقیقه، چهل مگا وات برق تولید کند که برای جمعیتی در حدود دوازده هزار نفر کافیست.

 

پرده سوم

اولین یو پی اس ها چه ساختاری داشتند؟

اولین یو پی اس ها طرحی چرخشی داشتند.  به این شکل که این چرخش به کمک یک فلایویل انجام می شد.

فلایویل با چرخاندن یک چرخش، انرژی جنبشی را ذخیره می کرد و در زمان قطع برق، برق دی سی را تحویل می داد. همچنین میانگین عمر این یو پی اس ها در حدود بیست سال می باشد. حال می دانیم یو پی اس های امروزی چقدر متفاوت تر از این ساختار می باشند.

 

امروزه و در قرن بیست و یک یو پی اس ها به سه دسته آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو تقسیم می شوند.

در ابتدای روند ساخت یو پی اس، به این دستگاه این طور نگاه می شد که تنها بتوان به شکل مصنوعی برق ایجاد کند. اما با گذشت چن دهه از این اتفاق امروزه ویژگی های بزرگی علاوه بر تولید برق به یو پی اس ها اضافه شده است.

 

روند تکامل یو پی اس در تاریخ

پس از آن که با ساختار چرخشی اولین یو پی اس ها آشنا شدیم حال می خواهیم بررسی کنیم بعد از حالت چرخشی در تارخچه یو پی اس چه روندی برای تکامل آن ثبت شده است.

یو پی اس ها پس از گذشت یک دهه ساختاری شبیه به یو پی اس های آفلاین امروزی را پیدا کردند و برای استفاده های کوچک و برق رسانی های سبک به بشر جواب می دادند. پس از یو پی اس های آفلاین،  یو پی اس های نسل بعدی، لاین اینتراکتیو ها بودند که با افزایش قدرت خود تا حدودی به پیشرفت و تکامل یو پی اس کمک کردند.

اما همچنان تامین برق سه فاز و همینطور برق برای مراکز بزرگ یک چالش بزرگ بود.

در نهایت با ساخت یو پی اس های سه فاز، یو پی اس های ماژولار و در نهایت قرار گیری این یو پی اس ها در دسته یو پی اس های آنلاین این دستگاه تولید برق اضطراری وارد عصر جدیدی شد. بزرگترین ویژگی یو پی اس های عصر جدید امکان کنترل نوسانات برق بدون نیاز به خرید استابلایزر است.

 

تاریخچه یو پی اس در ایران

در ایران و به واسطه ی قطعی های مکرر برق، یو پی اس و ژنراتور وسیه ای آشنا برای مردم می باشد. استفاده از یو پی اس در ایران در ابتدا بسیار کم بود اما با گسترش مشکلات برق شرکت های زیادی همچون فرصت کیش اقدام به واردات یو پی اس از کشور های خارجی کردند. در نهایت و با پیشرفت علم برق، امروزه در ایران نیز کارخانه هایی همچون فرصت پاور به تولید یو پی اس ایرانی می پردازند.

 

تاریخچه اختراع باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس، باتری های قابل شارژ هستند. اولین بار و در سال ۱۸۵۹ باتری شارژی توسط دانشمند فرانسوی گستون پلنت ساخته شد. این باتری سرب اسید انرژی بسیار کمی داشت.

در ادامه و در سال ۱۹۳۵ سرب کلسیم ساخته شد. این نوع باتری برای استفاده در شبکه های موبایل کاربرد داشت. امروزه نیز یو پی اس ها باتری هایی بسیار قوی همچون باتری فورسویل را دارند.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد
امتیاز :
     

ممنون از مطالب خوبتون