نکاتی که باید درباره پرونده های دیوان عدالت اداری بدانید!

در این که تمامی واحدهای دولتی و ارگان‌های تحت نظارت دولت برای رفاه حال هموطنان در تلاش می باشند، هیچ شبهه‌ای وجود ندارد؛ اما در این میان بعضی وقت ها به هر دلیلی دیده می‌شود که مصوبه‌ای در راستای زیان به اشخاصی صادره شده‌است و یا گاهی به دلایل عمدی و یا سهوی حقوق شهروندان ضایع می‌شود.

بنابراین در این مواقع باید یک مرجع رسیدگی‌کننده به شکایت علیه این واحدهای دولتی وجود داشته باشد.

دیوان عدالت اداری چه مرجعی است؟

از آنجایی که دادگاه ‌های عمومی جمهوری اسـلامی تنها به شکایت های بین مردم رسیدگی می ‌کنند، قادر به رسیدگی به شکایت های بین مردم و دولت نخواهد بود؛ به همین دلیل دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع نظام خواهی مردم وارد داستان می‌ شود. این مرکز که در تهران مستقر می باشد به صورت مستقیم توسط رئیس قوه قضائیه فعالیت می‌ نماید که نشان از اهمیت کار آن دارد. پرونده‌های ارجاع داده شده به دیوان عدالت در یک پروسه مخصوص و متفاوت از دیگر دادگاه‌ ها بررسی می ‌گردد و نتیجه آن به صورت ابلاغیه به اطلاع هر دو طرف می ‌رسد.

به دلیل اهمیت بالای پرونده‌ های بررسی شده در دیوان عدالت اداری، وکیل متخصص دیوان عدالت اداری، برای کمک به طرفین شکایت فعالیت می‌ کنند؛ یعنی وکلایی که به صورت تخصصی در زمینه پرونده‌های دیوان عدالت اداری کار وکالت می‌کنند؛ به همین دلیل تسلط کافی بر همه دعاوی موجود را خواهد داشت.

شیوه رسیدگی به پرونده‌های دیوان عدالت در شعبه های مختلف

همان طور که گفتیم دیوان عدالت به خاطر حفظ حقوق مردم در برابر واحدها و تصمیمات دولتی فعالیت می‌ کنند. در صورتی که مصوبه اجرا شده‌ ای در هر یک از ارگان‌ هایی که تحت نظر دولت فعالیت می ‌کنند بر خلاف قانون باشد، می ‌توان علیه آن به دیوان عدالت اداری شکایت نمود. اگر با قوانین و مراحل شکایت آشنایی ندارید، می توانید از طریق شماره تماس‌های زیر با مجموعه حقوقی صلح طلب مشورت کنید.

حال گاهی این اقدام اجرا شده از سوی سازمان‌های دولتی به گونه ‌ای خواهد بود که شخص یا اشخاصی را متوجه زیانی می ‌کند؛ در این صورت به کمک یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می‌ توان به دیوان عدالت شکایت کرد. مسائل مربوط به شهرداری‌ ها، تأمین اجتماعی، نیرو های مسلح، آموزش و پرورش، استخدامی ‌های دستگاه ‌های اجرایی و … همگی از مواردی می باشند که در دیوان عدالت به آن‌ها رسیدگی می‌ شود.

تنظیم نامه دادخواست

لازم به ذکر می باشد که روند رسیدگی به پرونده‌ های دیوان عدالت با تقدیم دادخواست از سوی شاکیان به دیوان عدالت اداری شکل می‌ گیرد که این دادخواست هم باید به صورت اصولی و دقیق تنظیم شده باشد و سپس به یکی از راه و روش های حضوری و یا الکترونیکی به دیوان تحویل داده شود. نحوه تحویل دادخواست این گونه می باشد که می ‌توان آن را به صورت حضوری به مرکز دیوان عدالت مستقر در تهران و یا مراکز دیوان واقع در مراکز استان‌ ها تحویل داد.

بخاطر رفاه حال هموطنان، امکان تقدیم غیرحضوری داد خواست نیز وجود دارد؛ به این صورت که می ‌توان با تنظیم دادخواست به کمک وکیل دیوان عدالت و بارگزاری آن در سامانه دیوان عدالت، پرونده شکایت را در این مرکز به جریان انداخت. شعبه های مختلف دیوان از شعب بدوی و شعب‌تجدید نظر در کنار هیئت‌ های عمومی و هیئت حل اختلاف فعالیت می‌ نمایند که موضوع شکایت و دعاوی موجود تعیین کننده نوع شعب بررسی کننده پرونده خواهدبود.

صدور دستور موقت توسط دیوان عدالت اداری

به طور طبیعی رسیدگی به پرونده‌ های قضایی مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی می باشد؛ حال آن که اگر بررسی پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شود، این بازه زمانی تا صدور رای نهایی مدت زمان زیادتری به طول خواهد انجامید. در این میان گاهی پرونده شکایت به گونه ‌ای می باشد که در طی رسیدگی به آن در دیوان، امکان آسیب‌ های مالی و یا هر نوع آسیب دیگری به شاکی وجود دارد؛ به این معنا که تا زمان رسیدگی به پرونده و صدور رای ذکر شده ممکن است خسارت‌ های زیادی متوجه شاکی شود که جبران آن‌ ها نیز گاهی غیرممکن می ‌شود.

در این مواقع شاکی می‌ تواند با درخواست دستور موقت، از قاضی پرونده درخواست توقف عملیات مذکور را داشته‌باشد. قاضی نیز در این گونه مواقع بدون این که به ماهیت پرونده ورود پیدا نماید، به منظور پیشگیری از افزایش خسارات احتمالی اقدام به صدور دستور موقت می‌ کند تا از این طریق عملیات مورد نظر متوقف شود.

شعبه تجدید نظر

جریان پرونده‌ های دیوان عدالت با رسیدگی در شعب بدوی دیوان آغاز می‌ شود؛ بدین صورت که شاکی پرونده و یا وکیل قانونی وی درخواستی را به دیوان عدالت تحویل می‌دهند و از این مراجع قضایی درخواست بررسی شکایت خود را دارند. این پرونده ها در ابتدا بر حسب موضوع دعوا به یکی از شعب بدوی واگذار می‌شود.

حال در صورتی که آرای ابلاغی از شعبه بدوی مورد تایید طرفین شکایت و یا وکیل دیوان عدالت نباشد، طی یک دادخواست مبتنی بر اعتراض به رای صادره، پرونده به شعب تجدید نظر ارجاع داده می‌شوند تا دوباره در این شعب بررسی گردد.

رسیدگی به آرای خلاف شرع و قانون

در این میان یک استثنا وجود دارد و آن هم این است که در صورتی که رئیس دیوان تشخیص بدهد که رای صادر شده از شعب بدوی برخلاف قانون و یا شرع باشد، می‌ تواند به خودی خود در پرونده نفوذ نماید و رای آن را تغییر دهد. در این حالت امکان ارجاع پرونده از شعبه بررسی کننده به شعبه بدوی دیگر هم وجود دارد. اگر می خواهید با یک وکیل مجرب و حرفه ای مشورت کنید حتما با موسسه صلح طلب تماس بگیرید.

موسسه صلح طلب، آماده خدمت گذاری به شما عزیزان

ما در موسسه صلح طلب بهترین وکیلان سراسر ایران را گرد هم آورده ایم تا به شما خدمت رسانی کنند. اگر به دنبال فردی حرفه ای هستید که تمامی مسائل مرتبط با پروندتان را به او بسپارید همین حالا با ما یعنی مجموعه صلح طلب تماس بگیرید.

منبع : صلح طلب

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها