تاریخ روانشناسی در ایران

اهمیت آگاهی از تاریخ روانشناسی در ایران

آگاهی از تاریخ روانشناسی در ایران بخش کوچکی از قدردانی ایرانیان نسبت به این حوزه گوهربار می باشد لذا با بهره مندی از تاریخ روانشناسی در ایران به رویکردهای درمانی و.. بسیار غنی و موثری در عصر امروز دست یافته ایم.ما نیز تصمیم داریم برای آگاهی بیشتر نسبت به این تاریخ اطلاعاتی را بیان داریم.اگر شما هم به کسب اطاعات بیشتر از تاریخ روانشناسی در ایران علاقمند هستید ادامه مطالب را نیز دنبال کنید. این تاریخ، همزمان با درمان اختلالات روانی بوده است

سنت تاریخ روانشناسی در ایران

در ابتدا روانشناسی در ایران نیز به دلیل عدم پیشرفت لازم در زمینه های علمی و اجتماعی و حتی فنی بسیار سنتی گونه شناخته می شد و خبری از اطلاعات جدید و به روز این حوزه در ایران نبود تا اینکه با تاسیس دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های پایه و مقدماتی علم نوین روانشناسی به صورت پیشرفته تری به اطلاع عموم مردم رسید و تازه در آن زمان به مرور بذر آگاهی های فراوان از این علم کاشته شد.

روانشناسی یا علم النفس،شناخته شده ترین عنوان در تاریخ روانشناسی در ایران

در تاریخ روانشناسی در ایران،این رشته نیز با نام علم النفس که به آن اخلاق هم می گویند بسیار شناخته شده می باشد لذا باید اشاره کرد روانشناسی به طول حداکثر ۱۰۰۰ سال در کلاس های درس فلسفه تدریس می شد زیرا روانشناسی از اصلی ترین شاخه های علم فلسفه محسوب می گشت..

تاریخ روانشناسی در ایران

 پیشتازان تاریخ روانشناسی در ایران

  1. جناب آقای دکتر محمد باقر هوشیار
  2. جناب آقای دکتر علی اکبر سیاسی

از اولین نفراتی بودند که در زمینه روانشناسی مطالب و کتب با ارزشی را تالیف نموده و سبب آشنایی اکثر مردمان با این علم غنی و بسیار مهم شدند به همین دلیل در تاریخ روانشناسی در ایران،روانشناسی با نوشته های این دو بزرگوار به جایگاه والایی رسید.

در تاریخ روانشناسی در ایران جناب آقای دکتر محمد باقر هوشیار کتاب ارزشمند«سنجش هوش:روانشناسی علمی» و جناب آقای دکتر علی اکبر سیاسی کتاب گران بهای«نظریه های شخصیت:مکاتب روانشناسی»را تالیف کرده اند که کتاب«نظریه های شخصیت:مکاتب روانشناسی»نیز همچنان به چاپ می رسد که نشر دانشگاه تهران را به خود اختصاص داده و به عنوان منبعی برای تدریس درس روانشناسی شخصیت در حال حاضر هم در دانشگاه ها به کار گرفته می شود.

 تاریخ روانشناسی در ایران اوایل دهه ۴۰

در اوایل سال ۱۳۴۰ روانشناسی علمی مستقل نبوده بلکه زیرشاخه ای از رشته های دیگر مثل تربیت معلم و علوم تربیتی و نیز فلسفه بود.

تاریخ روانشناسی در ایران پس از دهه ۴۰

تاریخ روانشناسی در ایران از دهه ۱۳۴۰ به بعد به عنوان یک علم مجزا و مستقل در ایران شناخته شد.در این دهه یعنی دهه ۱۳۴۰ همانطور که پیش تر به دانشگاه تهران اشاره نمودیم،با تاسیس این دانشگاه و نیز دیگر دانشگاه های ایران با تلاش های ارزشمند جناب آقای دکتر محمود صناعی که بنیانگذار موسسه روانشناسی در دانشگاه تهران بود،روانشناسی تا مدرک لیسانس تدریس شده و  تدریس علم روانشناسی در دانشگاه ها تا مدرک فوق لیسانس هم ارتقاء یافت.

جناب آقای دکتر محمود صناعی نیز در سال ۱۳۴۲ کتابی با عنوان«اصول روانشناسی»که نوشته نرمان ل.مان می باشد را ترجمه نمود.

تاریخ روانشناسی در ایران

دیگر بزرگان تاریخ روانشناسی در ایران

از گذشتگان در تاریخ روانشناسی نیز می توان به خواجه نوری و صاحب الزمانی اشاره نمود.

بزرگان تاریخ روانشناسی در ایران پس از ده ۳۰:

  • جناب آقای ایرج ایمن در فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در مجله ای با عنوان سخن مقاله ای را نوشت با نامِ«تاثیر وراثت و محیط بر هوش»ایشان در تیر سال ۱۳۳۲ در مجله سخن روش رورشاخ را در تحقیقات روانشناسی معرفی نمود.
  • جناب آقای دکتر ولی ا..اخوت فرم کوتاه شده آزمون MMPI را با ترجمه خود در ایران به انتشار رساند.
  • سرکار خانم دکتر سکینه سیمین رجالی که چند مدتی ریاست مدرسه عالی شمیران را بر عهده داشت نظریه معروف آدلر را در سال ۱۳۴۴ در مجله سخن به عموم مردم معرفی نمود.
  • جناب آقای دکتر سعید شاملو که بنیانگذار گرایش روانشناسی بالینی در ایران هستند در سال ۱۳۴۴ به عنوان موسس نخستین کلینیک و مرکز روانشناسی و مشاوره در دانشگاه تهران شناخته شدند.و این کلینیک نقطه شروعی برای تاسیس دیگر کلینیک ها و مراکز روانشناسی و مشاوره در ایران شد.
  • جناب آقای دکتر سیروس عظیمی در سال ۱۳۴۸ کتاب«اصول روانشناسی عمومی»را نیز تالیف نموده اند.
  • جناب آقای دکتر امیر هوشنگ مهریار و همچنین جناب آقای دکتر رضا شاپوریان در سال ۱۳۴۹ کتابی تحت عنوان«کلیات روانشناسی علمی»را ترجمه کردند.
  • و نیز در سال ۱۳۵۲ کتاب«اصول روانشناسی»توسط جناب آقای دکتر محمد ساعتچی ترجمه شده و برای بسیاری از عموم افراد مفید واقع گشت.
  • جناب آقای دکتر مصطفی نجاتی که در سال ۱۳۵۳ کتابی تحت عنوان«فن روانشناسی تجربی»را در ایران به انتشار رساند.

ارتباط تاریخ روانشناسی در ایران با موضوع پژوهش

در تاریخ روانشناسی در ایران به پژوهش بسیار کم پرداخته شده و این موضوع جایگاه نسبتا پایینی در روانشناسی دارد لذا به مرور با انتشار کتبی در زمینه پژوهش و آزمون های روانشناختی مثل کتاب هایی با عناوین«مبانی نظری آزمون های روانی» و «روان آزمایی»توسط جناب آقای دکتر محمدنقی براهنی؛اولین قدم ها برای علمی شدن تحقیق و پژوهش در روانشناختی و پرداختن به فعالیت های آزمایشی و تجربی برداشته شد.

تاریخ روانشناسی در ایران

تاریخ روانشناسی در ایرانِ اخیر

پس از طی کردن بالا و پایین های بسیاری در به ثمر رسیدن دانسته های علم روانشناسی باید به پیشرفت روزافزون این رشته در کشور ایران در چند دهه اخیر اشاره نمود. لذا در بسیاری از موسسات و سازمان ها به اهمیت روانشناسی پی برده و نیز برخی از آن ها به تاسیس حوزه ای روانشناسی در مراکز خود پرداختند. تاریخ روانشناسی در ایران نوین است 

باید اشاره شود کلینیک هایی تخصصی در زمینه روانشناسی،مشاوره و روان درمانی هم به صورت کلینیک های وابسته به دولت(دولتی) و یا کلینیک های مستقل و خصوصی بیش از پیش شناخته و گسترش یافته اند و این شناخت بیش از پیش به سازمان ها و کارخانجات و..رسیده و افراد به لزوم وجود یک روانشناس برای پیشبرد بهتر عملکردهایشان آگاهی یافته اند.

با این وجود که تاریخ روانشناسی در ایران نوپاست با وجود این کلینیک ها در عصر امروز و احساس نیاز به رشته روانشناسی چه در مراکز درمانی چه در سازمان ها،مردم به اطلاعات پرباری از این علم نوین رسیده و به نقش گران بهای روانشناس اعم از روانشناس بالینی،روانشناس تربیتی و روانشناس صنعتی و سازمانی و..پی برده اند زیرا با به کارگیری دانش نوین روانشناسی در جامعه امروز در عرصه های متعدد چه برای درمان اختلالات روانی و یا انتخاب بهترین نیروهای کار در سازمان ها و..کشور ایران به پیشرفت بسیاری دست یافته است.. 

همچنین یکی از پیشگامان بزرگ در طراحی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یعنی جناب آقای دکتر سعید شاملو نیز در چند دهه اخیر به علم نوین و ارزشمند روانشناسی تولدی دوباره را تقدیم کرده یا به قولی این رشته را تجدید حیات نمود.

امید است که به اطلاعات مورد نیاز در حوزه تاریخ روانشناسی در ایران دست یافته باشید

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها