ورق استیل ضد سایش چیست؟

ورق استیل ضد سایش چیست ؟

ورق استیل ضد سایش در واقع نوعی فولاد است که حاوی حداقل ۱۲ درصد کروم است. اما اکثر قطعات ریخته گری ضد زنگ پیشرفت کرده و از نظر ترکیب شیمیایی دشوارتر شده اند.

فولاد ضد زنگ علاوه بر دارا بودن حداقل ۱۲ درصد کروم، معمولاً حاوی عناصر آلیاژی دیگری مانند نیکل، مس، کلمبیوم، نیتروژن، مولیبدن و غیره است که از افزودن این عناصر آلیاژی برای تولید خواص مکانیکی مناسب و ساختار مطلوب استفاده می شود. هنگام تولید فولاد ضد زنگ، معمولاً بر اساس ترکیب شیمیایی علامت گذاری می شوند. اولین کلمه در سیستم به نوع محیط خورنده، عبارت C برای محیط خورنده حاوی مایعات، عبارت H برای محیط خورنده یا دمای بالا اشاره دارد. عبارت دوم میزان کروم و نیکل در این قسمت ها را نشان می دهد. هر چه مقدار نیکل بیشتر باشد، عبارت دوم در طبقه بندی ACI از A به Z تغییر می کند.

رقم بعدی بیشترین میزان کربن را در آلیاژ مقاوم در برابر زنگ زدگی X100 نشان می دهد. اگر در فولاد ضد زنگ علاوه بر کروم و نیکل، ذرات آلیاژی دیگری نیز وجود داشته باشد، با افزودن یک کلمه دیگر در سیستم ACI حضور خود را نشان می دهند. به عنوان مثال، CF-8M آلیاژی است که حاوی ۱۹٪ کروم و ۹٪ نیکل و بیش از ۰.۰۸٪ کربن و مولیبدن است.

مشخصه های ورق استیل نسوز ضد سایش:

ورق استیل ضد سایش معمولا به صورت رول شده تولید می شوند. این نوع صفحات به طور ویژه برای محافظت طولانی مدت در شرایط سخت طراحی شده اند. سختی این نوع ورق باعث ایجاد خاصیت ضد سایش و استقامت ساختاری می شود. افزایش سختی میزان سایش را کاهش می دهد زیرا از آسیب به عناصر ساینده جلوگیری می کند.

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صنعت با آن مواجه است و سعی در حل آن دارد، داشتن اطلاعات و دانش عملی منظم و دقیق در مورد رویداد پوشیدن است. در واقع به رخداد لغزش یک ماده یا سطح روی سطح دیگر که در واقع یک عمل مکانیکی است و باعث به هم چسبیدن عناصر روی سطح می شود و باعث سایش سطح می شود، سایش گفته می شود.

ورق های هاردوکس که از نوع پایدار ورق فولادی ضد سایش هستند با مقاومت بالای خود در برابر سایش این مشکل را حل کرده اند. اکثر تولید کنندگان ورق های فولادی مقاوم در برابر سایش را با نام تجاری خود ایجاد می کنند. این نام در کنار سختی فولاد است که در قسمت برینل ارزیابی شده است.

انواع ورق ضد سایش:

درجات مختلف ورق استیل ضد سایش موجود است. در مقایسه با فولادهای دیگر که با در نظر گرفتن استحکام کششی و چقرمگی تولید می شوند، معمولاً هر گرید تا یک سطح سختی خاص برینل تولید می شود. این به این دلیل است که سختی یکی از دلایل اصلی افزایش مقاومت به سایش ورق فولادی ضد زنگ مقاوم در برابر سایش است.

یک گرید رایج به نام AR400 نوعی ورق ضد سایش است. ۴۰۰ در نام آن نشان دهنده سختی برینل است. AR450، AR500 مشابه AR4OO هستند. تفاوت این آلیاژها در این است که سختی برینل بالاتری دارند. اگر چه بیشتر از این مقدار، سختی برینل کمتر است، AR400 شکل پذیرتر خواهد بود.

انواع ورق های ضد سایش در مواردی مانند ابزار معدن، ابزار قالب گیری، سیمان ریخته گری، ابزار حفاری و نوار نقاله استفاده می شود. انواع خاصی از این ورق ها نیز با نام های تجاری مانند هاردوکس ۴۰۰ و MAS500 مشابه آلیاژهای ذکر شده قبلی موجود می باشد. گریدهایی مانند Hardox 450 CR نیز وجود دارد. نام CR به معنای خنک شده است.

ورق استیل ۳۲۱:

ورق استیل ضد سایش ۳۲۱ بسیار شبیه به فولاد ضد زنگ ۳۰۴ است، اما حاوی تیتانیوم اضافی است که حداقل ۵ برابر کربن موجود در آن است. این مقدار تیتانیوم اضافی از تشکیل کاربید در حین جوشکاری و در دمای ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد جلوگیری می کند. همچنین خواص دمای بالای این نوع فولاد ضد زنگ را بهبود می بخشد.

ورق استیل ۳۲۱ یک آلیاژ ضد زنگ است که با افزودن مقادیر مشخصی تیتانیوم به ترکیب شیمیایی تثبیت می شود. این آلیاژ که در سری ۳۰۰ فولادهای زنگ نزن آستنیتی طبقه بندی می شود، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی بین دانه ای به دنبال قرار گرفتن در محدوده دمایی رسوب کاربید کروم، بین ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد دارد. وجود تیتانیوم در ترکیب ورق فولادی ۳۲۱ باعث مقاومت آن در برابر تشکیل کاربید کروم و به عبارتی پایداری آن می شود.

قیمت ورق استیل ۳۲۱

قیمت ورق استیل ۳۲۱ مانند سایر محصولات به عوامل زیادی از جمله قیمت و موجودی مواد اولیه آن بستگی دارد. این مواد عبارتند از نیکل، کروم و تیتانیوم. نیکل عنصر گران قیمتی است و قطعا تاثیر بسزایی در قیمت ورق استیل ۳۲۱ خواهد داشت. از طرفی این آلیاژ در انواع سطوح صیقلی مات و زبر تک پولیش تولید می شود که هر کدام دارای هزینه ساخت اضافی بوده و عامل موثری در افزایش قیمت ورق استیل ۳۲۱ می باشد. این آلیاژ در انواع ضخامت های نازک و ضخیم نیز تولید می شود. یعنی ممکن است تحت نورد سرد یا گرم قرار گیرد که باز هم هزینه های اضافی را به همراه خواهد داشت و نتیجه آن در قیمت نهایی ورق استیل ۳۲۱ محسوس خواهد بود.

کاربردهای ورق استیل ۳۲۱:

ورق استیل ۳۲۱ در بازار به ورق فولادی ضد سایش نیز معروف است و به دلیل ریزساختار آستنیتی دارای خواص غیر مغناطیسی بوده و تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار نمی گیرد. بنابراین می توان از آن در کاربردهایی با میدان مغناطیسی نیز استفاده کرد. ورق فولادی ۳۲۱ را می توان در رده ورق استنلس استیل نیز طبقه بندی کرد و با توجه به تثبیت آن توسط عنصر تیتانیوم، برای استفاده در محدوده دمایی رسوب کاربید یعنی بین ۴۲۷ تا ۸۱۵ درجه سانتیگراد مفید است. تجهیزات و قطعات هواپیما، منیفولد، تجهیزات فرآیندهای شیمیایی، لوله های جوش مارپیچ، قطعات موتور جت و مبدل های حرارتی از جمله کاربرد هایی هستند که می توان از ورق فولادی ۳۲۱ در آنها استفاده کرد. همانطور که گفته شد، به دلیل احتمال خوردگی حفره ای و حفره ای، بهتر است از این آلیاژ در مصارف دریایی و ساحلی استفاده نشود.

مخازن حمل آسفالت:

آسفالت از کارخانه به محل توزیع با کامیون حمل می شود. جداره داخلی کامیون و سطوح در تماس با آسفالت باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه ماده خارجی باشد.

برای ساخت پوشش داخلی این مخزن از ورق استیل ۳۲۱ استفاده می شود. این ورق به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر سایش برای ساخت این نوع مخازن بسیار مناسب است. شما میتوانی برای آگاهی بیشتر از ویژگی ها و کاربردهای انواع ورق استیل به سایت اصلی گروه فلز کالا مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها